Eva Sládková Správy Samospráva

Matúš Vallo: V novom roku zmiznú ďalšie billboardy a pribudnú cyklotrasy

Pandémia koronavírusu priniesla aj pozitívne zistenia. Napríklad to, že samosprávy sa dokážu zomknúť. Hovorí Matúš Vallo.

Ilustračný obrázok k článku Matúš Vallo: V novom roku zmiznú ďalšie billboardy a pribudnú cyklotrasy
Zdroj: TASR/Milan Kapusta

Rok 2020 bol nečakane náročný, no teraz vidíme svetlo na konci tunela. Primátor Matúš Vallo vyzýva ľudí, aby dôverovali vedcom a verí, že sa dá väčšina občanov zaočkovať. Len tak máme nádej na návrat do normálneho života. Pandémie sa však minimálne ešte v prvých mesiacoch nezbavíme. Na naše otázky ohľadom plánov v roku 2021 odpovedal Matúš Vallo.

Priniesla pandémia aj nejaké pozitívne zistenia pre mesto?

Začiatkom roku 2020 mesto Bratislava rýchlo a adresne reflektovalo na potreby zraniteľných skupín obyvateľov v strete s ochorením COVID-19 a stalo sa lídrom v tejto oblasti. 

V čase keď neexistovali žiadne protiepidemio­logické štandardy sme si na úrovni mesta vytvori­li vlastné komplexné opatrenia a riešenia. Do všetkých mes­tských aktivít sme za­pojili interného epidemiológa, ktorý nám pomohol vytvoriť jedinečný systém včasného varovania – prvý COVID semafor na Slovensku.

Spustili sme tiež seniorskú linku a zriadili karanténne mestečko pre prípad potreby izolácie ľudí bez domova s potvrdeným vírusom. Za projekt zriadenia karanténneho mestečka bola hlavnému mestu udelená medzinárodná cena Innovation in Politics v súťaži, ktorej cieľom je upriamiť pozornosť na inovatívny prínos politikov a pozitívne zmeny, ktoré menia životy Európanov.

Magistrát je aj v krízovom režime plne funkčný a k dispozícii obyvateľom.

Aké máte plány do roku 2021?

V prvom rade chceme pokračovať v spoločnej práci so starostami a mestskými poslancami, vďaka čomu sa nám darí spolu meniť a udržať mesto v atmosfére spolupráce.

Živé námestie:

Námestie SNP, Kamenné námestie a Námestie Nežnej revolúcie predstavujú v súčasnosti jedno z najvýznamnejších mestských priestranstiev v Bratislave. Tento priestor si preto vyžaduje komplexný prístup a premenu na funkčný priestor. Na základe dlhoročných analýz a prieskumov chceme na Námestí SNP a Kamenno námestí vytvoriť zjednotený verejný priestor. Prebieha architektonická súťaž na komplexnú obnovu vyhlásená hlavným mestom, Metropolitným inštitútom Bratislavy a Generálnym investorom Bratislavy, sme v poslednej fáze pred vyhlásením víťaza začiatkom ďalšieho roka.

Električka do Petržalky:

Príprava predĺženia petržalskej električky napreduje. Hlavné mesto 21.10. vyhlásilo verejnú súťaž na vybudovanie Nosného systému MHD – električkovej trate v úseku Bosákova – Janíkov dvor, ktorá nadväzuje na prvú etapu električkovej trate Šafárikovo námestie – Bosákova. Ukončenie verejného obstarávania je naplánované do septembra 2021 v predpo­kladanej hodnote zákazky 90 mil. eur bez DPH. Projekt je nastavený tak, že v danom úseku by mala električka premávať najskôr v decembri 2023. Samotná električková trať je navrhnutá ako zelená trať s použitím výsadby rozchodníkov, ktorá sa aplikuje podobne ako pri rekonštrukcii Dúbravsko-karloveskej radiály. Zeleň zohráva v návrhu trate významnú úlohu.

Rozpracovaných 12 projektov v oblasti nájomného bývania:

Či už ide o zámeny objektov a pozemkov, rekonštrukcie zanedbaných objektov, vlastnú výstavbu alebo spoluprácu s developermi. Ak všetko dobre pôjde, prvé projekty, ktorých dokončenie sa plánuje v tomto volebnom období, prinesú minimálne 100 bytov, ďalších 500 bude v procese výstavby alebo obstarávacích procesov.

Boj s vizuálnym smogom:

Vizuálny smog sa v Bratislave stal neúnosným. Preto sme ešte minulý rok vypovedali nájomné zmluvy reklamným stavbám na mestských pozemkoch a postupne tieto reklamy odstraňujeme. V rovnakom čase, ale naďalej pribúdajú nové reklamné stavby na pozemkoch, ktoré mestu nepatria. Aby sme premnoženú reklamu lepšie dostali pod kontrolu, musíme v prvom rade obmedziť umiestňovanie nových reklamných stavieb v budúcnosti. Preto prvýkrát v novodobej histórii mesta predkladáme reguláciu reklamných stavieb priamo do Územného plánu, prostredníctvom zmien a doplnkov. Ak mestské zastupiteľstvo navrhované zmeny územného plánu budúci rok schváli, v Bratislave už nebude možné získať stavebné povolenie alebo ohlášku na reklamnú stavbu.

Rozvoj cyklodopravy:

Cyklodoprava ako jedna z hlavných tém Plánu Bratislava je pre nás prioritou a postupujeme na základe akčného plánu rozvoja cyklistickej a pešej dopravy, ktorý sme vytvorili prvý rok po voľbách.

Pri nástupe do úradu sme našli nula pripravených cyklo-projektov a nebol založený žiaden referát pre cyklodopravu. Dnes to všetko máme. Predvolebný sľub bol 24 km segregovaných cyklotrás. Doteraz sme urobili za dva roky 10 samostatných koridorov, cyklochodníkov alebo spojených buspruhov a cyklochodníkov v našich uliciach. Posledná bola Starohájska v dĺžke 1,7 km.

Je dôležité, aby mali motoristi kvalitné povrchy, aby sa im dobre jazdilo či aby mali kvalitne osvetlené priechody pre chodcov, ale keď nechceme stráviť život v zápchach, musíme dať šancu aj iným typom dopravy a presúvania sa po meste.

Pre potrebu lepšieho základu dát sme tento rok nainštalovali 3ks sčítačov na frekventovaných miestach – na Starom moste smerom z Petržalky či na nábreží Dunaja na staromestskej strane smerom z mesta a sčítač by mal pribudnúť čoskoro napr. v novej zóne Nivy a do budúcna aj na ostatných mostoch cez Dunaj.

foto je ilustračné

Plány na rok 2021

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM