Matúš Vallo sľúbil podnikateľom, ktorí podporili jeho predvolebnú kampaň, iba lepšiu Bratislavu

V rozhovore zdôraznil, že má dobrý tím i plán pre lepšiu Bratislavu a na plnení sľubov začal pracovať už na druhý deň po voľbách.

Zdroj: Dnes24.sk

Novozvolený primátor Bratislavy Matúš Vallo vylučuje vplyv podnikateľov z firiem Eset, Sygic či Pixel Federation, ktorí finančne podporili jeho predvolebnú kampaň, na vedenie a fungovanie hlavného mesta. Uviedol to v rozhovore pre TASR s tým, že so stranami Progresívne Slovensko a Spolu-občianska demokracia (OD) diskutoval len o postoch viceprimátorov, delenie mestských podnikov odmieta. Prinášame vám skrátenú verziu rozhovoru.

V predvolebných prieskumoch ste neboli vždy víťazom, vo voľbách ste sa ním ale stali. Ako hodnotíte svoj úspešný boj o kreslo primátora Bratislavy?

Z úspechu sa teším. Mám pocit, že sme urobili poctivú kampaň. Nepočúval som niektorých ľudí, ktorí mi hovorili, že voličov zaujíma hlavne známa tvár z obrazovky, a že ich len svojím programom neoslovím. Ja som mal program dobre prepracovaný. Mal som odborníkov a mnohí z nich idú so mnou ďalej. Rozprával som sa s ľuďmi, bol som v teréne. Súčasťou kampane boli vtipné videá, ktoré ľudia ich nevypínali a v kampani som nehovoril veci, ktorým sám neverím.

Ako sa pripravujete na prevzatie vedenia hlavného mesta?

Hneď po voľbách som mal prvé stretnutie tímu. Nasledovalo stretnutie s ministrom dopravy, so všetkými bratislavskými starostami i starostkami a s väčšinou novozvolených mestských poslancov. Stretol som sa aj s končiacim bratislavským primátorom Ivom Nesrovnalom. Tvrdo pracujeme od začiatku. Vedenie hlavného mesta preberieme na ustanovujúcom mestskom zastupiteľstve v piatok 7. decembra.

Ste basgitaristom skupiny Para, máte aj firmu Vallo & Sadovsky Architects. Čo bude s vašou hudobnou kariérou a podnikaním?

Svoje spolukonateľstvo vo firme zastavím tak, ako mi to káže zákon. Skupina Para je môj koníček od strednej školy a myslím, že to nemôže nikomu vadiť. Veľa ľudí sa potešilo, že v Pare nekončím. Prioritou je pre mňa Bratislava, ale keď budem mať nejaký čas, tak si ho nájdem aj na hudbu.

Voličov ste oslovili aj napriek tomu, že ste doteraz nemali skúsenosť s komunálnou politikou…

Áno, ale ako architekt mám skúsenosti z komunálnej oblasti a aj ako člen Aliancie Stará tržnica. Som zároveň obklopený ľuďmi, ktorí majú dlhoročné skúsenosti v samospráve.

Koľko ste celkovo investovali do predvolebnej kampane?

Momentálne sa to vyčísľuje. Bude to okolo 360-tisíc eur, aj spolu s tretími stranami, ktoré tiež majú transparentné účty a ktoré do kampane v môj prospech vstúpili.

Na kampaň vám podľa dostupných zdrojov prispeli aj konatelia firmy Eset Miroslav Trnka sumou 92-tisíc eur, Rudolf Hrubý poslal 25-tisíc eur, Peter Paško 20-tisíc eur, ďalej podnikatelia ako Lucia Pašková 15-tisíc eur, Michal Štencl zo spoločnosti Sygic 5-tisíc eur či rovnakú sumu Šimon Šicko z firmy Pixel Federation…

To všetko sú skvelí ľudia, ktorí majú s Bratislavou a so Slovenskom minimálny biznis. Odo mňa chceli jedinú vec, aby som Bratislavu urobil lepším mestom, to je jediný záväzok, ktorý voči ním mám. Som rád, že som získal dôveru práve takýchto ľudí, ktorí za to odo mňa nič nečakajú. Dôležitejšie, ako celková výška nákladov mojej kampane, je to, že všetky tie peniaze sú transparentné a za každým eurom stojí človek, ktorý sa k nemu hlási.

Vylučujete akýkoľvek vplyv týchto podnikateľov a iných vašich podporovateľov na vás ako primátora a na fungovanie hlavného mesta?

Vylučujem.

Do komunálnych volieb ste vstúpili s podporou politických strán Spolu-OD a Progresívne Slovensko, ako ovplyvnia budúci chod hlavného mesta?

Neprebiehali dohody, žiadne delenie si mestských podnikov. Keď sa o niečom bavíme, tak iba o viceprimátoroch. Tieto strany odo mňa požadujú kvalitné mesto, transparentné a férovo riadené. Toto bola ich podmienka. Prečo ma podporili, bola publikácia Plán Bratislava, v ktorej videli ucelený plán zmeny mesta. S Miroslavom Beblavým (Spolu-OD) ideme pracovať na manuáli transparentného výberu šéfov mestských podnikov. S Progresívnym Slovenskom sa napríklad budeme baviť o digitalizácii úradu, to je ich veľká téma a aj mňa veľmi zaujíma.

V novozvolenom mestskom zastupiteľstve máte v rámci poslaneckého klubu Team Vallo 16 poslancov. Podarilo sa vám získať na svoju stranu ďalších mestských poslancov a zabezpečili ste si väčšinu hlasov v mestskom parlamente?

Vyzerá to dobre. Nie je to o tom, že my sme koalícia a všetci ostatní sú opozícia a nepriatelia. Ja to mám nastavené v jednoduchej deliacej línii, kto je za to, aby sa Bratislava zlepšila, a kto chce naopak blokovať a byť proti. Určite budem počúvať názor poslancov na problémy a urobím všetko preto, aby sme ťahali za jeden koniec a v mestskom zastupiteľstve vládla spolupráca.

Jedna z prvých vecí, keď sa ujmem úradu, bude, že sa stretnem so všetkými starostami a predstavím im splnomocnenca z kancelárie primátora, ktorý bude mať na starosti práve komunikáciu s mestskými časťami, starostami a riešenie štatútu hlavného mesta.

Aké budú vaše prvé kroky v úrade?

Určite nejdeme vyhadzovať tretinu zamestnancov magistrátu, ako sa hovorí. Prichádzam s kompaktným tímom, ale budeme mať záujem o každého slušného zamestnanca, ktorý to myslí s Bratislavou dobre a vážne. Určite prídeme s krízovým manažmentom, ktorý pomôže Bratislave prekonať prvých šesť alebo deväť mesiacov. Chceme transparentne obsadiť vedenia mestských podnikov. Pokúsime sa pochopiť, kde má mesto svoje rezervy. Budeme musieť presadiť schválenie mestského rozpočtu na rok 2019, ale aj riešiť zimnú a letnú údržbu komunikácií, verejné osvetlenie či dopravné uzávery na Mlynských nivách, i rozsiahle obmedzenia pre výstavbu bratislavského obchvatu.

Za svoju prioritu pred voľbami ste označovali aj projekt predĺženia električkovej trate v Petržalke až po Janíkov dvor…

Od prvého dňa na tom ideme robiť. Mal som už stretnutie s ministrom dopravy Árpádom Érsekom (Most-Híd), ktorý mi povedal, že je to problém. Podľa jeho informácií musí mesto veľmi popracovať, aby sa stihol termín do konca roka 2023, ktorý sme my pokladali za najhraničnejší. Z hľadiska peňazí z EÚ hraničným aj je.

Ako budete postupovať v rozvoji MHD a aj ďalších električkových tra­tí?

Pred nami je vysúťažená rekonštrukcia Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály. Je otázka, čo s ružinovskou električkovou traťou a ako by sa dala doviesť až k železnici. Treba uvažovať o električke do Borov. Určite chcem, aby sa za môjho mandátu začalo pracovať na projekte električkovej trate do Podunajských Biskupíc a Vrakune. MHD je totiž základným pilierom našich riešení pre bratislavskú dopravu. Je nutné, aby mali Bratislavčania dobrú alternatívu k autám, a to čistú a na čas chodiacu MHD. Chceme pokračovať aj v nákupe nových vozidiel do vozového parku. V Pláne Bratislava však rátame aj s budovaním nových cyklotrás.

Ako vidíte Bratislavu o štyri roky?

Ako mesto, kde budú ľudia viac využívať MHD, kde sa budú využívať inovácie a nebude ulica bez stromu či zelene. Na ulici bude viac seniorov a detí, lebo sa tam budú cítiť dobre a bezpečne. Mesto, kde aj medziľudské vzťahy budú lepšie.

Zdroj: Dnes24.sk
Zdroj: TASR