Nina Táborská Kultúra

Idea, akcia, fotografia: V bratislavskej Roman Fecik Gallery bude výstava akčnej fotografie

Fotografickú výstavu akčného umenia pripravila bratislavská galéria Roman Fecik Gallery. Pod názvom Idea, akcia, fotografia ju sprístupnia verejnosti v utorok a je v programe začínajúceho festivalu Mesiac fotografie. Výstava potrvá do 5. decembra.

Ilustračný obrázok k článku Idea, akcia, fotografia: V bratislavskej Roman Fecik Gallery bude výstava akčnej fotografie
Zdroj: TASR

„Juraj Bartusz, Ľubomír Ďurček, Michal Kern, Július Koller, Vladimír Kordoš, Otis Laubert, Marián Mudroch, Peter Rónai, Rudolf Sikora, Dezider Tóth, Jana Želibská a ďalší používajú fotografiu vo svojej tvorbe rôznym spôsobom. U niektorých práve toto médium tvorí veľmi podstatnú časť ich diela. To, že ich práca s fotografiou patrí medzi vrcholy vizuálneho umenia na Slovensku, asi nikto nespochybní,“ hovorí kurátor výstavy a fotograf Jozef Ondzik.

„Pre mňa patria tieto diela zároveň k tomu najvzrušujúcej­šiemu, čo vzniklo v dejinách slovenskej fotografie. Aj preto, že na začiatku vytvorenia týchto obrazov bola zaujímavá a originálna myšlienka,“ zdôvodňuje kurátor.

Okrem spomínaných autorov sú v jeho výbere aj diela Alexa Mlynárčika, Jána Budaja, Rudolfa Filu, Juraja Meliša, Vladimíra Popoviča, Dominika Tatarku, Alberta Marenčina, Juraja Mojžiša či skupiny P.O.P. (Viktor Oravec, Ladislav a Milan Pagáčovci).

Niektoré sú vtipné dokumenty z umeleckých performancií. Zoznam autorov prezrádza strednú a staršiu generáciu i už nežijúcich aktérov rôznych podujatí v prírode aj inde.

Idea, akcia, fotografia

Výstava predstavuje fotografické obrazy, ktoré vznikli ako súčasť rôznych umeleckých aktivít a nemajú len dokumentačný význam, ale stávajú sa aj umeleckými artefaktmi. Napríklad z bratislavských akcii Petra Bartoša z roku 1969 (Sypanie snehu na čierny podklad a Deštrukcia čierneho rastra v snehu) existujú fotografické záznamy a oslovujú diváka aj bez dodatočnej znalosti priebehu a okolností akcie.

V čase ich vzniku autor fotografickému záznamu nepripisoval veľkú dôležitosť aj s prihliadnutím na skutočnosť, že vtedy sa to nepredávalo a nikto to nezbieral.

Milan Adamčiak cielene svoje akcie nedokumentuje, pretože akcia trvá v určitom čase na určitom mieste a jej záznam je nadbytočný a nesprostredkuje plnohodnotný zážitok.

Napriek tomu existujú fotografické záznamy niektorých z nich (Horiaci kruh – Interpretácia Otta Pieneho). Tieto fotografie zrejme vznikli sekundárne ako dokumentácia Festivalu snehu vo Vysokých Tatrách v roku 1970.

„Naopak, autori ako Ľubomír Ďurček často vymyslia a zinscenujú akciu bez publika a fotografia je plánovaným výstupom tohto procesu,“ dodáva Ondzik.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM