Idea, akcia, fotografia: V bratislavskej Roman Fecik Gallery bude výstava akčnej fotografie
Fotografickú výstavu akčného umenia pripravila bratislavská galéria Roman Fecik Gallery. Pod názvom Idea, akcia, fotografia ju sprístupnia verejnosti v utorok a je v programe začínajúceho festivalu Mesiac fotografie. Výstava potrvá do 5. decembra.
„Juraj Bartusz, Ľubomír Ďurček, Michal Kern, Július Koller, Vladimír Kordoš, Otis Laubert, Marián Mudroch, Peter Rónai, Rudolf Sikora, Dezider Tóth, Jana Želibská a ďalší používajú fotografiu vo svojej tvorbe rôznym spôsobom. U niektorých práve toto médium tvorí veľmi podstatnú časť ich diela. To, že ich práca s fotografiou patrí medzi vrcholy vizuálneho umenia na Slovensku, asi nikto nespochybní,“ hovorí kurátor výstavy a fotograf Jozef Ondzik.
„Pre mňa patria tieto diela zároveň k tomu najvzrušujúcejšiemu, čo vzniklo v dejinách slovenskej fotografie. Aj preto, že na začiatku vytvorenia týchto obrazov bola zaujímavá a originálna myšlienka,“ zdôvodňuje kurátor.
Okrem spomínaných autorov sú v jeho výbere aj diela Alexa Mlynárčika, Jána Budaja, Rudolfa Filu, Juraja Meliša, Vladimíra Popoviča, Dominika Tatarku, Alberta Marenčina, Juraja Mojžiša či skupiny P.O.P. (Viktor Oravec, Ladislav a Milan Pagáčovci).
Niektoré sú vtipné dokumenty z umeleckých performancií. Zoznam autorov prezrádza strednú a staršiu generáciu i už nežijúcich aktérov rôznych podujatí v prírode aj inde.
Idea, akcia, fotografia
Výstava predstavuje fotografické obrazy, ktoré vznikli ako súčasť rôznych umeleckých aktivít a nemajú len dokumentačný význam, ale stávajú sa aj umeleckými artefaktmi. Napríklad z bratislavských akcii Petra Bartoša z roku 1969 (Sypanie snehu na čierny podklad a Deštrukcia čierneho rastra v snehu) existujú fotografické záznamy a oslovujú diváka aj bez dodatočnej znalosti priebehu a okolností akcie.
V čase ich vzniku autor fotografickému záznamu nepripisoval veľkú dôležitosť aj s prihliadnutím na skutočnosť, že vtedy sa to nepredávalo a nikto to nezbieral.
Milan Adamčiak cielene svoje akcie nedokumentuje, pretože akcia trvá v určitom čase na určitom mieste a jej záznam je nadbytočný a nesprostredkuje plnohodnotný zážitok.
Napriek tomu existujú fotografické záznamy niektorých z nich (Horiaci kruh – Interpretácia Otta Pieneho). Tieto fotografie zrejme vznikli sekundárne ako dokumentácia Festivalu snehu vo Vysokých Tatrách v roku 1970.
„Naopak, autori ako Ľubomír Ďurček často vymyslia a zinscenujú akciu bez publika a fotografia je plánovaným výstupom tohto procesu,“ dodáva Ondzik.