Nina Táborská Rôzne

IC vlakom z Bratislavy do Košíc sa od januára už neodveziete! Železnice rušia linku kvôli konkurencii

Štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko zastaví od 18. januára 2016 prevádzku InterCity vlakov na linke Bratislava – Žilina – Košice a späť. Rozhodol o tom manažment spoločnosti. Dôvodom je situácia na trhu komerčnej železničnej dopravy.

Ilustračný obrázok k článku IC vlakom z Bratislavy do Košíc sa od januára už neodveziete! Železnice rušia linku kvôli konkurencii
Zdroj: TASR

ZSSK podľa riaditeľky odboru komunikácie ZSSK Jany Morháčovej nedokáže naplniť očakávania akcionára pre rok 2016 a vymazať stratu, ktorú tieto vlaky produkujú. „Ekonomická kondícia IC vlakov sa tri roky systematicky zlepšovala, stratu sme každoročne radikálne znižovali. Po príchode konkurencie počet cestujúcich klesol. Nedokážeme tak dostať tieto vlaky do kladných čísiel,“ pripustil generálny riaditeľ ZSSK Pavol Gábor. Konkurenciu na tejto trase tvorí súkromný dopravca RegioJet.

Hoci podľa ZSSK tržby IC vlakov pokrývajú náklady prevádzky a priebežný výsledok na úrovni EBITDA, teda bez nákladových úrokov a odpisov, je kladný, celkovo v tomto roku vygenerujú účtovnú stratu na úrovni roka 2014. InterCity vlaky od roku 2012 nie sú dotované ani objednávané štátom.

„Urobili sme všetky možné opatrenia na zlepšenie ekonomiky a súčasne sme priniesli citeľné skvalitnenie služieb cestujúcim. Napriek tomu končíme, pretože sme zodpovední manažéri a nemôžeme sa správať iracionálne a nehospodárne. K životu v konkurenčnom prostredí patria aj takéto nepríjemné rozhodnutia,“ doplnil Gábor.

Skvalitnenie ostatných spojov

Spoločnosť podľa neho použije vozne aj personál z IC vlakov na zlepšenie úrovne a služieb v rýchlikoch na rôznych linkách v rámci Slovenska. Na trase IC vlakov ZSSK v súčasnosti realizuje aj dopravu na objednávku štátu. Ide o diaľkové vlaky každé dve hodiny v oboch smeroch, na častiach trasy každú hodinu, a na kratších úsekoch tiež regionálne vlaky.

Možnosť zrušenia štátnych IC vlaky na trase z Bratislavy do Košíc naznačil už vo štvrtok v parlamente minister dopravy Ján Počiatek. „Momentálne sme vo finálnej fáze vyhodnocovania prevádzky IC vlakov… Je z môjho pohľadu veľmi pravdepodobné, že z tejto pozície ustúpime a vytvoríme tak ešte väčší priestor pre RegioJet, aby prevádzkoval túto službu,“ konštatoval počas pravidelnej Hodiny otázok.

RegioJet na trase Bratislava-Košice

RegioJet nedávno avizoval, že začiatkom budúceho roka prestane vypravovať svoje vlaky na trase z Bratislavy do Košíc. Dôvodom tohto rozhodnutia bolo podľa majiteľa firmy Radima Jančuru to, že ministerstvo dopravy nerobí nič s podnákladovými cenami v stratových IC vlakoch štátneho dopravcu a snaží sa nimi cielene vytlačiť konkurujúci RegioJet z trhu. Ohlásený krok ZSSK však mení aj rozhodnutie súkromného dopravcu.

Prečítajte si viac tu: RegioJet zvažuje odchod z linky Bratislava – Košice. Dôvodom sú stratové vlaky InterCity

„Oznámené rozhodnutie považujeme za zodpovedné a správne, najmä z pohľadu súťažného práva a rozvoja férových podmienok v podnikaní na železnici,“ reagoval hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj. Pripomenul, že IC vlaky ZSSK boli stratové ešte pred ich vstupom na trh. Stratová dominantná firma podľa neho nemôže bojovať s novou konkurenciou tým, že zníži ceny, pretože ide vždy o podnákladové ceny a nekalú súťaž.

„RegioJet sa pripravuje na prevádzku až 13 vozňových súprav na trase Bratislava – Košice tak, aby bola cestujúcim ponúknutá viac než dvojnásobná kapacita oproti tomu, čo doposiaľ na tejto trati ponúkali všetky komerčné vlaky oboch dopravcov dokopy. Sústredíme sa na to, aby bol tento produkt obchodne úspešný a dokázal kvalitnými službami získať pre modernú železnicu čo najviac zákazníkov,“ dodal Ondrůj.

Prečítajte si tiež: RegioJet prepravil od januára vlakmi a autobusmi 5 miliónov ľudí

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM