Nina Táborská Rôzne

Hrozí štrajk v Dopravnom podniku Bratislava? Odborári sa búria voči navrhovanému rozpočtu hlavného mesta

Predsedovia troch odborových organizácií pôsobiacich pri DPB dnes zvolali tlačovú besedu, aby sa vyjadrili k navrhovanému rozpočtu a jeho možným dopadom ako na zamestnancov Dopravného podniku Bratislava, tak aj na cestujúcich. Odborári štrajk nevylučujú, nádeje vkladajú do mestských poslancov.

Ilustračný obrázok k článku Hrozí štrajk v Dopravnom podniku Bratislava? Odborári sa búria voči navrhovanému rozpočtu hlavného mesta
Zdroj: TASR

Odborové organizácie (Bratislavský odborový zväz vozidiel, Integrovaný odborový zväz Elektrické dráhy, Integrovaný odborový zväz Divízia autobusy) sa zhodli, že v prípade, ak bude navrhovaný rozpočet hlavného mesta schválený, môže to mať vážne následky na Dopravný podnik Bratislava. Hrozí znižovanie miezd zamestnancov DPB, prepúšťanie, ohrozenie pravidelnej údržby dopravných prostriedkov, znižovanie vozokilometrov alebo dokonca zvyšovanie ceny cestovných lístkov.

Hlavné mesto je už štvrtý mesiac v rozpočtovom provizóriu. Na posledné zasadnutie mestského zastupiteľstva prišli aj odborári DPB, aby vyjadrili svoj nesúhlas s navrhovaným rozpočtom. Pripravené transparenty napokon nemuseli vytiahnuť, nakoľko mestskí poslanci rokovanie o rozpočte ani neschválili na prerokovanie. Dokonca sa pre hádku poslancov a primátora ukončilo zasadnutie skôr, ako bolo na pláne.

Viac sa dočítate tu: Zastupiteľstvo dnes predčasne ukončila hádka primátora s poslancami. Niektorí na protest vytiahli svoje hlasovacie karty

Pre DPB je v súčasnosti na bežný transfer na prevádzkové potreby navrhovaných o 3 466 616 eur menej v porovnaní s predošlým rokom. Mesto však od podniku vyžaduje rovnaký objem výkonov ako v roku 2014 a DPB nemôže zredukovať vozokilometre. Nejako však krátenú dotáciu vyriešiť musí.

„Už pri prvej informácii, že dotácia pre DPB má byť výrazne nižšia, sme vyvinuli iniciatívu a oslovili sme všetky poslanecké kluby a požiadali ich o pomoc. Požadovali sme, aby transfer na prevádzkové potreby navýšili minimálne o 3,5 milióna eur,“ povedal predseda ZO IOZ Divízia Autobusy Július Orbán.

Celková bilancia je taká, že hoci by mesto dalo viac ako minulý rok, tieto peniaze sú viazané na nákup nových vozidiel, kde má DPB 5-percentnú účasť spolufinancovania popri eurofondoch. Potreba na toto spolufinancovanie je o 6 800 000 eur vyššia ako minulý rok. Ďalších približne 1,8 milióna DPB potrebuje na na splátky úveru na autobusy.

Prečítajte si tiež: Budeme mať drahšie cestovné lístky? Zamestnanci DPB vyslali jasný odkaz: Nežiadame nič viac, len spravodlivý rozpočet!

Predsedovia odborových organizácií už dvakrát rokovali s primátorom Ivom Nesrovnalom, kde opakovane vysvetľovali, že takéto dramatické zníženie dotácie na bežný transfer bude mať negatívny vplyv na zamestnancov DPB a rovnako aj na cestujúcu verejnosť.

Odborári sa teda domnievajú, že ak mesto chce zachovať rovnaký počet vozokilometrov aj v tomto roku, jediné, kde bude možné šetriť, je práve znižovanie miezd zamestnancov, prepúšťanie a možné ohrozenie údržby vozidiel MHD.

Hrozba štrajku

Podľa odborárov nie je možné pri zníženej dotácii zachovať sociálny zmier. V prípade, že mesto nechce redukovať vozokilometre, musí si uvedomiť, že doplatia na to zamestnanci DPB. Ich nespokojnosť, ako sa vyjadrili, môže vyústiť do reálneho štrajku, čím utrpí najmä cestujúca verejnosť.

„Ak nebude podnik dofinancovaný, čo znamená ohrozenie zaestnancov, tak hrozí štrajk,“ povedal predseda dborovej organizácie DPB Peter Golej (Integrovaný odborový zväz Elektrické dráhy). Podľa neho je to jedna z možností ako sa brániť.

Ivo Nesrovnal v predvolebnom období voličom sľuboval, že chce skvalitniť mestskú hromadnú dopravu. Podľa odborárov by v prípade, že by bol rozpočet schválený tak ako je navrhovaný, nesplnil primátor svoje predvolebné sľuby.

„Aj keď sa nám aj vráti to, čo sa nám berie, stále to bude málo. Poslanci nám majú dať informácie o pozmeňovacom návrhu a potom uvidíme podľa týchto návrhov či sa dohodneme. Všetko záleží od mestských poslancov, v ktorých veríme. Veríme, že sa dohodnú oni i my,“ uviedol Ján Mikulič, predseda Bratislavského odborového zväzu vozidiel MHD.

Prečítajte si reakciu generálneho riaditeľa DPB Ľubomíra Belfiho a primátora Iva Nesrovnala na vzniknutú situáciu súvisiacu s navrhovaným rozpočtom pre DPB. Viac sa dočítate tu: Dopravný podnik odmieta tvrdenia primátora. Podľa Iva Nesrovnala treba šetriť a DPB nie je výnimkou

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM