Električka v Petržalke. Čo nám dala a čo vzala?
Obyvatelia najväčšieho slovenského sídliska sa už pár týždňov tešia z nového dopravného spojenia s mestom. To má svoje výrazné plusy aj mínusy.
Už niekoľko týždňov sa Petržalčania tešia z toho, že sa môžu prejsť po vynovenom Starom moste a odviezť električkou z Petržalky do mesta a naspäť. Aj keď to nie je vyslovený benefit pre všetkých obyvateľov sídliska, aspoň pribudli zmeny, na ktoré sa čakalo roky…
…a bez električky by sa ich obyvatelia najväčšieho slovenského sídliska zrejme nedočkali.
PLUS: Bezpečnejší priechod
Úsek za križovatkou ulíc Jantárová cesta a Rusovská cesta smerom na Námestie Hraničiarov bol pre Petržalčanov vždy veľkým rébusom. Prejsť z chodníka z jednej stany ramena na druhú, bolo takmer nemožné. Išlo doslova o život. Mesto dlhé roky tento problém neriešilo.
Vďaka električke však zmobilizovalo všetky sily a chodci či cyklisti dnes môžu smelo prechádzať cez vyznačení priechod.
„Priechod pre chodcov pri Námestí hraničiarov sme vyznačili s cieľom zabezpečiť bezpečnejšie prepojenie chodníka a cyklotrasy pri Chorvátskom ramene. Obyvatelia na tento problém upozorňovali už roky. Bez prechodu prechádzali cestou priamo cez križovatku, čo bolo neakceptovateľné, lebo to bolo veľmi nebezpečné,“ povedal po jeho dokončení primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.
Otázkou zostáva, prečo sa roky riešenie nenašlo. Chvalabohu, najmä vďaka električke, je problém vyriešený, a to je podstatné.
Čítajte aj: Ostrovček na priechode pre chodcov v Petržalke zničili vandali
PLUS: Smelo na Jungmannovu
Praktický je aj priechod pre chodcov od konečnej električky cez Jantárovú cestu smerom na Jungmannovu ulicu. Dokonca tam nainštalovali semafor.
Bez tejto zmeny by zatiaľ konečná zástavka električky v Petržalke prospela len časti obyvateľov, ktorí by tak či tak museli prestúpiť na autobus číslo 95.
MÍNUS: Nepohodlné prestupovanie
Električka je skvelá vec, väčšina z Petržalčanov však pri svojej túžbe ísť do centra na ňu musí prestúpiť z autobusu číslo 95.
Tí, ktorí sa doteraz mohli pohodlne zviezť k nákupnému centru Eurovea, Malej scéne aj k Slovenskej národnej galérii, sa musia uspokojiť s prestupovou trasou na Šafárikovo námestie a odtiaľ merať cestu peši. Dopravný podnik sa vzniknutou situáciou a podnetmi od obyvateľov bude zaoberať.
MÍNUS: Hlučný úsek
Časť trate medzi zastávkami Farského a Jungmannova bola vybudovaná ako otvorená koľaj. Chýbajú na nej protihlukové bokovnice, a tak sa už ozvali mnohé hlasy obyvateľov priľahlých domov.
Pomohla by tu takzvaná „zelená trať“ alebo trať s modernými protihlukovými technológiami. Na protihlukovú úpravu vegetačným krytom si však ešte počkáme. Bude ju obsahovať až druhá časť projektu petržalskej električkovej trasy – od Rusovskej cesty po Janíkov dvor.
Čítajte aj: Za križovatkou Rusovská – Jantárová pribudol nový prechod pre chodcov