D4 by mala odľahčiť dopravu a znížiť ekologické riziká
Nultý diaľničný obchvat D4, ktorý má viesť aj v blízkosti bratislavskej mestskej časti Vajnory, vyvoláva u občanov obavy.
Plynú najmä zo skutočnosti, že trasovanie diaľničného koridoru
v smere od Ivanky pri Dunaji na Stupavu prechádza v blízkosti tak okrajovej
obytnej zóny mestskej časti Vajnory, ako aj štátnej prírodnej rezervácie
Šúr. To by mohlo narušiť životné prostredie občanov i ekologické pomery
v oblasti.
Podľa vyjadrenia hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcela
Jánošíka, ktoré poskytol Miestnemu úradu vo Vajnoroch, obyvateľom
všetkých dotknutých obcí, teda aj Vajnôr, bola navrhovaná trasa
predložená a všetky akceptovateľné požiadavky boli v štúdii
zapracované. Ako dodal starosta Vajnôr Ján Mrva, „hlavné pripomienky
mestskej časti boli, aby D4 nešla po vajnorských viniciach na úpätí
Malých Karpát, ale do tunela s portálom v doline s vysokým napätím
medzi Svätým Jurom a Vajnorami a aby trasa D4 popri dedine bola zapustená do
zeme, ako to najviac terén dovolí a ak sa dá, aj prekrytá zeleným
mostom.“
Viesť diaľnicu v blízkosti prírodnej rezervácie nie je pre NDS prvá
skúsenosť. „V tomto úseku D4 pri Šúrskom kanáli bude časť diaľnice
vedená pod terénom a táto diaľnica bude uložená v tesnenej vani, aby
neprišlo k prípadnému ohrozeniu podzemných vôd a teda aj prírodnej
rezervácie Šúr. Okrem toho bude mať D4 v celom úseku kanalizáciu, ktorá
bude mať pred zaústením do recipientov odlučovače ropných látok a
sedimentačné nádrže. Pre ochranu obyvateľov pred nadmerným hlukom bude
diaľnica zapustená pod terén a na hrádzi Šúrskeho kanála bude vybudovaná
protihluková stena,“ dodal Jánošík.
Vajnorská samospráva chce, aby sa prednostne a urýchlene riešila dopravná
infraštruktúra v obci a jej okolí, vrátene výstavby D4 v zmysle
územného plánu. Podporuje to aj bratislavský magistrát a ostatné mestské
časti hlavného mesta. "Už v súčasnosti je tranzitná premávka cez Vajnory
neúnosná a vzhľadom na intenzívnu výstavbu v lokalite Chorvátsky
Grob – Čierna voda sa situácia čoraz viac zhoršuje. Denne obcou
prechádza vyše 20.000 vozidiel. Doprava kolabuje najmä v ranných a
popoludňajších špičkách. Najhoršie je, že úzku centrálnu Roľnícku
ulicu začali napriek zákazu používať aj ťažkotonážne vozidlá
stavebných firiem na Čiernej vode, lebo nie je zaťažená mýtnym poplatkom
ako alternatívne cesty I. triedy,“ doplnil Mrva.
Zdroj TASR