Centrum právnej pomoci požiadalo za desať rokov o pomoc takmer 30-tisíc ľudí
Za desať rokov činnosti Centra právnej pomoci v Bratislave (CPP) sa naň obrátilo takmer 30-tisíc ľudí. Pri príležitosti výročia jeho vzniku to skonštatovalo ministerstvo spravodlivosti.
Centrum právnej pomoci zabezpečuje právnu pomoc ľuďom, ktorí si pre nedostatok prostriedkov nemôžu dovoliť služby komerčných advokátov. V určitých situáciách potrebujú kvalifikované právne poradenstvo, aby mohli efektívne brániť svoje práva a domôcť sa spravodlivosti, vysvetlil hovorca rezortu Peter Bubla.
Počet ľudí, ktorí sa na centrum obrátia, je podľa Bublu ešte vyšší. Poskytuje totiž i konzultácie. „Len za minulý rok kontaktovalo centrum vyše 50-tisíc klientov,“ priblížil.
Štátna tajomníčka ministerstva Mária Kolíková pripomenula, že nezastupiteľné miesto má i pri šírení právneho vedomia v spoločnosti.
Ministerstvo sa bude naďalej usilovať o zvyšovanie dostupnosti právnej pomoci pre ľudí, ktorí si nemôžu dovoliť služby advokáta, prisľúbila dnes Kolíková v Omšení, kde sa v Inštitúte vzdelávania MS SR uskutočnilo stretnutie pri príležitosti výročia vzniku centra. Uvažujú podľa nej aj rozšíriť centrum o nové oblasti.
Centrum je medzi prioritami súčasnej vlády
„Nedostatok peňazí nesmie byť zlomovým bodom, či sa niekto domôže spravodlivosti, alebo nie; či dostane kvalifikovanú právnu radu, alebo zostane odkázaný sám na seba aj pri komplikovaných právnych sporoch,“ uviedla Kolíková, ktorá sa v roku 2006 stala prvou riaditeľkou centra.
Súčasná riaditeľka centra Nataša Nikitinová víta, že sa centrum dostalo medzi priority súčasnej vlády. „Svedčí to o tom, že vláda si uvedomuje, akú úlohu môže centrum zohrať v prístupe k spravodlivosti pre čo najširšiu skupinu obyvateľov,“ mieni Nikitinová. V nedávno vládou schválenej koncepcii konštatovala, že činnosť centra komplikujú viaceré skutočnosti.
Okrem organizačnej nestabilnosti najmä nízka efektivita a veľká administratívna záťaž klientov. Aj napriek desiatemu roku fungovania sa centrum naďalej stretáva so slabým povedomím o jeho činnosti a trpí častou fluktuáciou zamestnancov, najmä právnikov, ktorí sú zodpovední za priame poskytovanie právnej pomoci klientom, konštatovala Nikitinová v koncepcii.
Centrum pomáha verejnosti
Centrum dnes zamestnáva 88 pracovníkov, z toho 45 právnikov. Momentálne má 14 kancelárií po celom Slovensku a činnosť vykonáva aj v 14 konzultačných pracoviskách.
Verejnosť sa naň môže obrátiť so žiadosťou o pomoc v občianskoprávnych sporoch, týkajúcich sa napríklad nájmu bytu, nezaplatenia pôžičky, ochrany spotrebiteľa.
Tiež však v rodinnoprávnych sporoch, napríklad ohľadom platenia výživného, zverenia dieťaťa do výchovy, ale aj pracovnoprávnych sporoch, obchodnoprávnych veciach alebo pri konaní pred súdom v správnom súdnictve.
V cezhraničných sporoch centrum poskytuje právnu pomoc vo veciach občianskoprávnych, rodinnoprávnych, pracovnoprávnych a obchodnoprávnych. Pomáha v azylových veciach, v konaní o administratívnom vyhostení.
Podľa Bublu žiadajú najčastejšie o právnu pomoc ľudia pri rozvodoch, otázke zverenia detí do výchovy, výživnom, ale aj pri sporoch o určenie vlastníckych práv, či neplatnom skončení pracovného pomeru.
Na bezplatnú právnu pomoc majú nárok žiadatelia v materiálnej núdzi, ak je v právnom spore vylúčená zrejmá bezúspešnosť sporu a hodnota sporu prevyšuje minimálnu mzdu.
Čítajte aj: Mnohodetné rodiny môžu o finančný príspevok požiadať aj tento rok
Ilustračný obrázok