Čaká nás ranný kolaps dopravy
Pre zmenu variantu výstavby cesty R7 zablokujú zajtra ráno hlavný ťah Dunajská Streda - Bratislava v Dunajskej Lužnej v rannej špičke.
Motoristi, ktorí pôjdu zajtra, v pondelok 27. septembra Dunajskou Lužnou, by sa mali pripraviť na zdržanie. Od 7.15 do 8. hodiny bude blokovaná štátna cesta I/63 prechádzajúca touto obcou. Dôvodom je protestný pochod proti zmene ministerstva dopravy z variantu C na variant A rýchlostnej cesty R7 na úseku Bratislava – Dunajská Lužná.
„Zablokovaním tohto ťahu a zdržaním cestujúcej verejnosti v rannej špičke chceme poukázať na jednostrannú zmenu variantného riešenia obchvatu obcí Dunajská Lužná a Rovinka zo strany ministerstva, ktorá nebola prerokovaná z dotknutými obcami,“ vysvetľuje poslankyňa obecného zastupiteľstva v Dunajskej Lužnej Eva Takáčová. Tá je zároveň zostavovateľkou petície.
Táto zmena podľa nej odsúva realizáciu tejto stavby, značne ju predražuje, zastaví rozvoj týchto obcí a výrazne ovplyvní životné prostredie v Chránenej krajinnej oblasti (CHKO) Dunajské luhy aj v Území európskeho významu Biskupické luhy – NATURA 2000.
Na rýchlostnú cestu R7 Bratislava – Dunajská Lužná si tak budú musieť motoristi počkať. Dôvodom je rozhodnutie rezortu dopravy o zmene trasovania tejto rýchlostnej cesty. S jej výstavbou by sa oproti pôvodnému plánu v roku 2012 malo začať až začiatkom roka 2014. Prvé autá by po novom sedemkilometrovom štvorprúdovom úseku, ktorý bude štát stáť 72 miliónov eur, mali prejsť v roku 2015. Na ceste, ktorá je v súlade s územným plánom hlavného mesta, bude potrebné vystavať sedem mostných konštrukcií.
Pôvodný variant C počítal s trasou severovýchodne od obcí Rovinka a Dunajská Lužná poza železničnú trať s vidieckou zástavbou. Šéf ministerstva Ján Figeľ (KDH) však rozhodol, že trasovanie R7 bude viesť od Prístavného mosta popri Dunaji, rafinérii Slovnaft až do Dunajskej Lužnej. Nový variant A stavby by mal prechádzať popri CHKO Dunajské Luhy. Figeľ to považuje za riešenie, ktoré zlepší celkovú dopravu na juhu Bratislavy. V budúcnosti by sa táto cesta mohla napojiť aj na D1.
Zmenu trasovania kritizuje jeho predchodca Ľubomír Vážny (Smer-SD). Domnieva, že Figeľove rozhodnutie znamená pre R7 stratu času, navýšenie nákladov na výstavbu cesty a navyše aj nedoriešené enviroproblémy. Pôvodný variant C presadzovali aj miestne samosprávy dotknutých obcí a ochranári.
Hlavné mesto Bratislava, naopak, privítalo rozhodnutie rezortu dopravy. Ak by sa totiž pokračovalo v príprave a realizácii variantu C, negatívne by to ovplyvnilo život viac ako 100.000 Bratislavčanov. Hlavné mesto považuje variant C za nedostatočný, dokonca horší ako súčasný stav a vzhľadom na nadmerné zaťaženie Ulice svornosti za neprijateľný.
Zdroj: TASR, 26.09.2010