Boj proti vizuálnemu smogu: Mesto pripravuje manuál umiestňovania reklamných zariadení
Pripravovaný manuál bude účinným nástrojom len vtedy, ak bude kvalitne spracovaný a bude rešpektovaný nielen úradníkmi na magistráte, ale najmä reklamnými spoločnosťami.
Hlavné mesto pripravuje manuál umiestňovania a posudzovania reklamných zariadení vo verejnom priestore. Predložený by už mohol byť na júnové mestské zastupiteľstvo. Občianski aktivisti tento krok vítajú, podľa nich je vytvorenie tohto materiálu kľúčové pre posun regulácie vonkajšej reklamy smerom od impulzívnych jednorazových zásahov.
Mesto musí mať jasnú víziu
Bratislavský magistrát vychádza pri príprave manuálu z podobných materiálov z Viedne, Berlína, Prahy či Zürichu. „Mesto musí mať jasnú víziu a koncepciu rozvoja mesta a v tejto súvislosti si musí definovať, kde a aké reklamy sa môžu či nemôžu nachádzať. Za účelom ochrany a nastavenia pravidiel vo verejných priestoroch sme pripravili už aj manuál k umiestňovaniu predajných stánkov a máme ambíciu ísť ešte ďalej,“ uviedol prostredníctvom sociálnej siete primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.
Matúš Čupka zo Zelenej hliadky uviedol, že pripravovaný manuál bude účinným nástrojom len vtedy, ak bude kvalitne spracovaný a bude rešpektovaný nielen úradníkmi na magistráte, ale najmä reklamnými spoločnosťami. „Verím, že bude obsahovať efektívne sankčné mechanizmy, ktoré potrestajú prípadne narušenie princípov uvedených v tomto materiáli. Len tak si totiž vybuduje podobný manuál rešpekt nielen u tých, ktorí ho majú dodržiavať, ale ktorí ho majú aj presadzovať,“ skonštatoval.
Efektívne regulovanie reklamy
V centre Bratislavy je podľa jeho slov potrebné prísnejšie regulovať rôzne veľkorozmerné plachty, ktoré sú vešané na budovy. Za dôležité považuje aj definovanie vyššej sumy za prenájom priestoru pre umiestňovanie reklamy v lukratívnych častiach centra mesta.
„Tak bude možné nielen reklamu efektívne regulovať, ale aj získať prostriedky do mestského rozpočtu navyše. Určite by sa na magistráte mali zamyslieť nad prísnejšou reguláciou reklamy jednotlivých prevádzok v centre mesta,“ skonštatoval s tým, že úplnou minulosťou v uliciach Starého Mesta by mali byť bilbordy.
„V prípade zvyšku mesta potrebujeme férovú cenovú mapu, ktorá zohľadní lukratívnosť jednotlivých verejných priestorov. Trnavské mýto či výpadovky z mesta sú totiž pre reklamné spoločnosti zaujímavé a mali by preto v týchto priestoroch platiť viac ako napríklad v okrajových uliciach,“ priblížil Čupka, podľa ktorého je potrebné definovať koncentráciu reklamy v Bratislave aj z pohľadu vodiča.
Čítajte tiež: Príklad pre ostatných, ukážka pre mesto? Obyvatelia bytovky zbavili svoju strechu reklám