Binderove Transformery: Súčasťou umeleckých diel sú aj reflektory, nárazníky a rozbité fľaše od vína
Výtvarníka Erika Bindera inšpirovali cesty, značky, stopy po jeho vlaňajšej autonehode aj mnoho iných príbehoch v meste.
Novú tvorbu vystavuje všestranný umelec Erik Binder v bratislavskej galérii White & Weiss. Výtvarnú inštaláciu nazval Transformery a potrvá do 6. júla.
Nové schopnosti vecí
„Sú tu cesty, značky, stopy po mojej vlaňajšej autonehode a iných príbehoch v meste,“ na otvorení výstavy prezradil výtvarník svoju inšpiráciu.
Reflektory, nárazníky a iné časti osobného auta v rôznych konšteláciách sa striedajú s dopravnými značkami, rozbitými i celými fľašami od vína, zrkadlami a veľkoplošnými obrazmi vytvorenými maľbou i počítačom. Vtipný objekt z troch huslí prezrádza výtvarníkov záujem o hudbu, čo potvrdil zvukovou produkciou na vernisáži výstavy.
„Svet jeho tvorby nie je pustý. Je obývaný všetkými ľuďmi, ktorých bytie sa do príbehu Binderovho umenia votkáva prostredníctvom komunikácie s ním alebo práce pre neho. Hemží sa pomocníkmi, susedmi, priateľmi, zvieratami, vtákmi, hmyzom. O sociálnom hmyze a vzťahu individuality k superorganizmu mesta hovorí výstava Transformery. Vznikla ako totálna inštalácia, ktorá využíva materiál získaný z urbánneho prostredia od konkrétnych ľudí, zo známych miest. Veci, ktoré dostávajú šancu na druhý život ako transformované bytosti s novými schopnosťami,“ zdôvodňuje kurátorka výstavy Lucia Gregorová Stach.
Od kresby po videá
Erik Binder sa narodil v obci Hnúšti-Likier (1974). Študoval na bratislavskej Vysokej škole výtvarných umení v ateliéroch profesorov Jozefa Jankoviča a Daniela Fischera i na Akadémii výtvarných umení v Prahe u docenta Vladimíra Kokoliu. Jeho výtvarný záber zahŕňa inštalácie, videá, objekty, maľbu, kresbu, grafiku, graffiti aj prelínanie médií. Uplatňuje špecifický humor, pracuje so vzťahmi medzi textom a kontextom.
Od roku 2000 mal 45 autorských výstav na Slovensku, v Česku, Srbsku, Holandsku, Taliansku, Rakúsku, Maďarsku, Poľsku, Francúzsku, Švajčiarsku, Nemecku či USA a ďalšie desiatky kolektívnych prezentácií. So skupinou Kamera skura v pavilóne Českej a Slovenskej republiky vystavoval na najprestížnejšej celosvetovej prehliadke súčasného umenia – 50. Bienále v Benátkach (2003).