Alex Mlynárčik: Ženské torzá a iné diela nikdy nevidené
Ovplyvnil západoeurópske výtvarné umenie, no doma vystavuje v osemdesiatke po prvý raz. Napriek tomu, že kus života prežil v hlavnom meste, v Galérii mesta Bratislavy má premiéru.
Na západ ho to ťahalo vždy. V šestnástich nelegálne opustil Československo. Zadržali ho, vrátili späť, odsúdili, uväznili. Napriek tomu, že v Bratislave vyštudoval Vysokú školu výtvarných umení, kde následne krátko pôsobil ako asistent a roky tu žil, veľkej profilovej výstavy sa dočkal až mesiac pred svojou osemdesiatkou. Veľké výstavy mával doteraz len za hranicami.
V živote Alexa Mlynárčika hrá veľkú úlohu Francúzsko. Tam stretol výtvarného kritika Pierrea Restanyho, ktorý definoval tvorbu Nového realizmu a bol do svojej smrti umelcovým priateľom a súputníkom. A. Mlynárčik sa stal protagonistom „slovenskej línie“ Nového realizmu, ktorý si vybral dve základné myšlienky – privlastnenie reality a reakciu publika. Dodnes žije striedavo v Žiline a Paríži.
Aj časť svojho príhovoru na vernisáži v Mirbachovom paláci autor predniesol vo francúzštine. Napokon po jeho boku stáli veľvyslanec Francúzskej republiky v SR Didier Lopinot a dvaja francúzski umelci Laurence Jenkellová a Claude Viallat.
Aj hlad po diele Alexa Mlynárčika, možnosť vidieť nikdy nevystavné diela, ktoré ukrývala povala jeho domu, pritiahli na vernisáž stovky ľudí.
Kým na prízemí Mirbachovho paláca môžu návštevníci vidieť diela zo 60-tych rokov, najmä série pozlátených reliéfov, expozícia na druhom poschodí sa už nesie v znamení Nového realizmu a nechýbajú typické ženské torzá.