Rôzne Samospráva

Ako zlepšiť územie medzi historickým jadrom a nábrežím?

Ľudia vedia jasne pomenovať, čo by sa v danom území malo zlepšiť, aby bolo Staré Mesto krajšie, férovejšie a príjemnejšie pre život.

Ilustračný obrázok k článku Ako zlepšiť územie medzi historickým jadrom a nábrežím?
5
Galéria

Chodci aj cyklisti v Bratislave sa musia denne vysporiadať s bariérami v podobe chýbajúcich či nenadväzujúcich chodníkov či stĺpov zabudovaných priamo uprostred chodníka pred priechodom pre chodcov.

Bariéry v meste

Nedostatok parkovacích miest spôsobuje, že autá parkujú na chodníkoch a chodci ich musia obchádzať častokrát po vozovke, nehovoriac o vozičkároch a matkách s kočíkmi. Bicyklistom chýba dostatok cyklostojanov aj cyklochodníkov, ako aj dôsledná údržba tých existujúcich.

„Ak chceme mesto priblížiť rieke, cesta nejde rozširovaním a zrýchľovaním nábrežnej komunikácie, ale naopak, jej spomaľovaním a znižovaním kapacity,“ píše občianske združenie PDCS.

Oživme verejné priestory

Nedávno dokončilo občianske združenie PDCS na objednávku Starého Mesta správu z procesu „Oživme verejné priestory“, kde možno nájsť okrem iného množstvo podnetov ako zlepšiť mobilitu peších a cyklistov. Cieľom trojmesačného procesu bolo zachytiť, ako verejnosť vníma ulice a námestia na tomto území, čo na nich chce zmeniť, ale aj zachovať a rozvinúť.

Správa má Starému Mestu slúžiť ako východisko pre krátkodobé i dlhodobejšie, operatívne aj strategické intervencie samosprávy, smerujúce k zlepšeniu a skvalitneniu verejných priestorov Južného predmestia. Na jej príprave sa podieľali Bratislavčania, experti, predstavitelia neziskových organizácií, ale aj poslanci.

Správa obsahuje široké spektrum návrhov od odstránenia bariérových obrubníkov cez zveľadenie konkrétnych priestorov až po upokojenie nábrežnej komunikácie. Každú ulicu treba riešiť nielen spolu s obyvateľmi a užívateľmi, ale najmä na základe týchto rámcov tak, aby ostali expertmi definované hodnoty štvrte zachované,“ píše sa v správe.

Bratislava v zime
5
Galéria
Foto: Karol Srnec / Zdroj: ephoto.sk

Prepojenie mesta s Dunajom

„V spolupráci s mestom rozvíjať horizontálne prepojenia medzi centrom a riekou a pracovať na oživení nábrežia ako živej tepny pre peších a cyklistov so silnou a jedinečnou identitou. Pracovať na zmene nábrežnej komunikácie na obslužnú, s obmedzenou rýchlosťou tak, aby prioritu mala verejná doprava a tzv. mäkká mobilita.“

V správe Oživme verejné priestory PDCS tiež odporúča v spolupráci s kultúrnymi alebo vzdelávacími inštitúciami pozdĺž nábrežia vytvárať program, inštalácie, podujatia, ktoré pritiahnu pozornosť na nábrežie, ako aj riešiť možnosti ako sa dotknúť vody.

Podpora peších a cyklistov

„V celom území významne skvalitniť pohyb peších a cyklistov – realizovať cyklistické protismerky a infraštruktúru (stojany) a bezbariérové priechody. Na pohyb peších sa pozrieť aj z pohľadu otvorených nároží, možností sedenia (lavičky) či vedenia priamych a funkčných peších trás, spojených do logickej a bezpečnej siete v rámci celej štvrte.“

Riešiť by sa mala primárne nábrežná komunikácia. Správa odporúča Starému Mestu realizovať opatrenia na upokojenie dopravy napríklad zúžením jazdných pruhov či znížením maximálnej povolenej rýchlosti.

História a identita štvrte

Staré Mesto by malo dôsledne presadzovať dodržiavanie Zásad ochrany pamiatkovej zóny, prísne regulovať výšku zástavby v štvrti, prispôsobiť výber dizajnu a materiálov mestského mobiliáru, dlažby a ostatných prvkov významu verejného priestoru a jeho historickej hodnote a v neposlednom rade riešiť opustené miesta v štvrti.

Úplnú záverečnú správu zo zapojenia verejnosti pri plánovaní skvalitnenia verejných priestorov v štvrti Južné predmestie v mestskej časti Bratislava-Staré Mesto nájdete TU.

Zdroj: bratislava.dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM