ESL Rôzne Správy

Ako mesačná krajina: Nešetrná ťažba zničila cesty v bratislavských lesoch, tvrdia ochranári

V týchto pandemických dňoch je jedna z mála možností, ako si vyvetrať hlavu, prechádzka v prírode. Ťažba dreva však zničila viaceré turistické cesty.

Ilustračný obrázok k článku Ako mesačná krajina: Nešetrná ťažba zničila cesty v bratislavských lesoch, tvrdia ochranári
4
Galéria

Na dôsledky ťažby dreva upozornila iniciatíva Naše Karpaty. Cesta medzi Kačínom a Slavínom, ktorú aj v týchto dňoch využívajú viacerí turisti, je totiž celá zničená.

Nešetrná ťažba

„Ťažba dreva urbáru Záhorská Bystrica v kombinácii s dlhodobo daždivým počasím dopadla škaredo. Frekventovaná turistická a cyklistická cesta je zničená, rozjazdená ťažkými mechanizmami, hlboké blatové koľaje. Podobne zle to, bohužiaľ, vyzerá na viacerých miestach v Malých Karpatoch,“ píše iniciatíva Naše Karpaty. Jej šéf a zároveň mestský poslanec Jakub Mrva vraví, že nespochybňuje právo vlastníkov ťažiť na tomto mieste, ale privítal by, ak by sa to dialo v inom období – v čase, keď bude počasie priaznivejšie.

Environmentalistka Tamara Stohlová dodáva, že toto nie je ani zďaleka jediná cesta, ktorá je pre ťažbu aktuálne v mimoriadne zlom stave.

„Lesnícka činnosť spôsobila tak zásadné poškodenie turistických chodníkov, že v niektorých úsekoch ich vôbec nie je možné používať. Buď sú na ceste koľaje hlboké aj 40 centimetrov, alebo súvislá vrstva lepivého blata, do ktorej sa ponoríte až po členky. Sama som si to odskúšala na bicykli aj pešo, pretože som v týchto lesoch každý víkend,“ informuje Tamara Stohlová.

Cestu opravia

Redakcia Bratislava24 preto kontaktovala šéfa Lesného pozemkového spoločenstva v Záhorskej Bystrici, ktorý má na svedomí cestu medzi Kačínom a Malým Slavínom, Jozefa Moka. Vraví, že si zničenie cesty uvedomuje, ale nemali inú možnosť ako ťažiť teraz. Tvrdí, že dostali pokyn od štátu, aby sa do ťažby pustili.

„Hospodársku ťažbu je možné vykonávať výhradne v čase vegetačného pokoja, kedy je drevo kvalitné a v čase, kedy lesný porast dosiahne určitý vek. Ak by sa ťažba vykonávala neskôr, kvalita dreva by klesala. Je smolou, že tento čas u porastov v oblasti Rígel – Záhorská Bystrica nastal práve teraz (dobrou správou je, že je to len raz za cca 80 rokov). Druhou príčinou je, že pri odvoze dreva ťažených rozmerov nie je možné z dôvodu bezpečnosti využiť cesty smerom na Záhorskú Bystricu (strmosť, polomery zákrut),“ vysvetlil. Jozef Mok dodáva, že na použitie cesty má povolenie od magistrátu.

„Zaviazali sme sa, že cestu hneď po skončení ťažby opravíme. Kým sa začne cyklistická sezóna, už to určite bude. Predpokladáme, že sa tak stane najneskôr v marci,“ povedal pre Bratislava24 Jozef Mok.

Ochranári vítajú takýto postoj a oceňujú, že urbár plánuje cestu opraviť. Napriek tomu sú presvedčení, že to šlo aj inak.

„Mestské lesy napríklad čakali s ťažbou až na silné mrazy, začínajú až teraz, keď je pôda zmrznutá,“ uzatvára Jakub Mrva.

Redakcia Bratislava24 bude pozorne sledovať, či cestu na jar naozaj dajú do pôvodného stavu.

Mohlo by vás zaujímať:

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM