Zaplavené ulice Bratislavy: SHMÚ nevylučuje, že extrémne dažde sa môžu zopakovať
Spýtali sme sa kompetentných, či Bratislava môže aj v najbližších dňoch očakávať zaplavené ulice a pivnice, ako sme boli svedkami v sobotu 23.augusta. Ani netreba pripomínať, že bratislavské ulice nezvládli extrémne dažde, keď napadlo až 34 mm zrážok.
Spýtali sme sa kompetentných, či Bratislava môže aj v najbližších dňoch očakávať zaplavené ulice a pivnice, ako sme boli svedkami v sobotu 23.augusta. Ani netreba pripomínať, že bratislavské ulice nezvládli extrémne dažde, keď napadlo až 34 mm zrážok.
Intenzívny lejak v uliciach hlavného mesta si vyžiadal 11 výjazdov príslušníkov Hasičského a záchranného zboru (HAZZ), v rámci nich zasahovalo 29 príslušníkov HaZZ, ale aj desiatky dobrovoľníkov, ktorí pomáhali odčerpávať vodu z pivníc, dvorov a ulíc.
Pre Bratislava24.sk pracovníčka hydrometeorologického ústavu (SHMÚ) Dagmar Krišková zdôraznila, že výskyt búrok v nasledujúcich dňoch nevylučuje. Ale dažde nebudú také intenzívne. Úhrny zrážok budú od 26. do 31.augusta podľa Kriškovej pre Bratislavu nízke. „Za 24 hodín má napadať napr. v utorok do troch, v stredu do piatich milimetrov, v sobotu do jedného milimetra a v nedeľu až do 10 milimetrov zrážok,“ povedala Krišková.
„Vo vzdialenejšej budúcnosti sa výskyt intenzívnych búrok a výdatných zrážok nedá vylúčiť, ale dnes vám nevieme poskytnúť informáciu, kedy sa vyskytnú,“ dodala.
Bratislavská vodárenská spoločnosť (BVS) pre náš internetový portál v súvislosti so zaplavením ulíc podchodov a pivníc v Bratislave zdôraznila, že počas mimoriadnych nárazových dažďov nezaznamenali problémy s kanalizáciou. Teda, že kritickú situáciu v Bratislave nespôsobili nepriechodné, poddimenzované, či inak nefunkčné kanály.
„Bratislavská kanalizácia je dimenzovaná podľa normy,“ podčiarkla Alexandra Maszayová z BVS. Za vzniknutú situáciu bratislavské vodárne podľa jej slov nenesú zodpovednosť. Nespravujú totiž tzv. dažďové vpuste, ktoré by mali zabezpečovať povrchový odtok do kanalizácie, kam vyúsťujú. Dažďové vpuste sú v správe a majetkom príslušného správcu komunikácie.
„Pri nárazových dažďoch sa stáva, že vpuste nestíhajú odvádzať dažďovú vodu,“ vysvetlila Maszayová a pokračovala: „V kritických miestach (podjazdy, nízko položené vozovky) závisí odvádzanie zrážkových vôd od správneho navrhnutia, t. j. od umiestnenia a počtu vpustí a od ich následnej prevádzkovej údržby. V takýchto výnimočných prípadoch dochádza k odvádzaniu dažďovej vody aj z nespevnených (zelených) častí, z ktorých voda steká do jednotlivých vpustí aj s nánosmi, čo môže spôsobiť upchatie vpustí a následne aj našej verejnej kanalizácii, ktorá nedokáže potom odvádzať v plnom profile.“
Na otázku, čo robiť, aby sa bratislavské ulice opäť neocitli pod vodou, budeme naďalej hľadať odpoveď.