Z chladných dní sa tešia najmä plavci - otužilci. Ak ich chcete nasledovať, teraz je ten pravý čas

Fascinujú vás odvážni otužilci vrhajúci sa do studených vĺn Dunaja? Môžete sa stať jedným z nich. Rozhodne to však nejde zo dňa na deň.

Zaplávať si v teplote pod bodom mrazu na Zlatých pieskoch alebo si len tak v zime skočiť do ľadového Draždiaka? Pre otužilcov to nie je žiadny problém. Dopracovať sa však do tejto fázy si vyžaduje trpezlivosť, čas a kondíciu. Ak už máte postupné (aspoň polročné) otužovanie za sebou, s plávaním vo voľnej prírode je dobré začať práve v takýchto chladných dňoch.

Ak ste rozhodnutí vrhnúť sa na otužovanie, začnite čím skôr. Najlepšie do štyridsiatky. Vo vyššom veku si v zime zaplávate oficiálne iba so súhlasom lekára.

Domáce otužovanie – základ úspechu

Pri otužovaní by ste mali začať vlažnou sprchou a postupným zvyšovaním dávok studenej vody pri sprchovaní. Dôležité je robiť to najmä ráno. V zime sa odporúča sprchovať 1 až 3 minúty, v lete 3 až 5 minút. So sprchovaním v studenej vode môžu začať už aj dvojročné alebo trojročné deti. Pri sprchovaní sa pozitívne nalaďte. Po jej skončení si dajte niekoľko zahrievacích cvikov a až potom výživné raňajky.

Studený kúpeľ

Ak si radšej napustite vaňu vodou až po okraj, skontrolujte jej teplotu. Nikdy by nemala mať viac ako 37 stupňov Celzia. Na záver sa vždy opláchnite vlažnou až studenou vodou a dôkladne poutierajte. Osviežiť si len tvár, ruky a nohy sa minie účinkom. Dôležité je otužovať vždy celé telo.

Hor sa do prírody

S otužovaním doma by ste mali pokračovať minimálne pol roka. Až potom je načase otužovať sa aj vo voľnej prírode. Začnite s behaním, bicyklovaním, cvičením a plávaním za každého počasia – najprv v lete, neskôr aj na jeseň či v zime. Dôležité je stále sa hýbať. Takto osviežené telo sa vám odmení väčšou odolnosťou a ani choroba vás tak ľahko nezaskočí. Ak by ste predsa len ochoreli, zvládnete boj s bacilmi ľahšie a rýchlejšie.

Biorytmus otužilca

Ak sa otužovanie postupne stáva vaším životným štýlom, je samozrejmosťou, že tomu prispôsobíte celkový biorytmus. Časté vetranie a spanie pri otvorenom okne pod ľahkou prikrývkou až do neskorej jesene je samozrejmosťou. Teplota vo vašej spálni by nemala prekročiť 12 stupňov Celzia. V obývačke a v pracovni by mala byť okolo 20 stupňov Celzia.

V zime sa obliekajte ľahko a vzdušne, nepostávajte v chlade bez pohnutia, snažte sa vždy hýbať. Otužilci nepotrebujú šál ani rukavice do teploty približne mínus 10 stupňov Celzia.

Ak máte pocit, že sa z vás postupne stal pravý a nefalšovaný otužilec, s plávaním v ľadovej vode určite nezačínajte bez pomoci skúsenejších. V Bratislave sa môžete pridať k združeniu Ľadové medvede alebo Slovenské ľadové medvede, kde vás radi usmernia.

DESATORO OTUŽILCA (podľa člena Ľadových medveďov MUDr. Jozefa Makaia)

  • otužilec pravidelne konzultuje svoj zdravotný stav s lekárom a najmenej raz za rok absolvuje komplexnú prehliadku
  • otužuje sa postupne a sústavne
  • nepreceňuje svoje sily
  • dodržiava pravidelný biorytmus
  • vyhýba sa alkoholu, cigaretám a drogám
  • otužovanie kombinuje s iným športom
  • pôsobí osvetovo na iných, získava ďalších adeptov otužovania
  • pestuje si pevnú vôľu
  • snaží sa o duševnú pohodu a vždy má dobrú náladu
Zdroj: bratislava.dnes24.sk

Odporúčame