Adriana Banásová Správy

Úskalia diaľnice D1: Obyvatelia obcí pod Malými Karpatami spísali petíciu proti zmenám v projekte, boja sa kolapsu dopravy

Obyvatelia Bernolákova, Chorvátskeho Grobu, Ivanky pri Dunaji či ďalších dotknutých obcí pod Malými Karpatmi spustili petíciu proti zmenám v projektoch diaľnice D1 Bratislava-Trnava, križovatka Triblavina.

Ilustračný obrázok k článku Úskalia diaľnice D1: Obyvatelia obcí pod Malými Karpatami spísali petíciu proti zmenám v projekte, boja sa kolapsu dopravy
Zdroj: Dnes24.sk

V petícii vyjadrujú nesúhlas s navrhovanými zmenami v projektoch, pretože sa obávajú rizika dennodenného kolapsu dopravy.

Podľa petičného výboru ohlásené zmeny z 8. decembra 2015 pozmeňujú pôvodnú projektovú dokumentáciu križovatky Triblavina, ktorá vychádzala z dopravného zaťaženia z rokov 2009 až 2010.

Nastali nečakané zmeny v projekte?

„Pôvodne navrhované riešenie diaľnice D1 so šiestimi pruhmi, so súbežnými kolektormi po oboch stranách diaľnice, sa v nadväzujúcom projekte pre stavebné povolenie mení na diaľnicu s ôsmimi pruhmi bez kolektorov a bez pôvodných súvisiacich napojení diaľnice na priľahlé miestne komunikácie,“ priblížil člen petičného výboru Peter Hanic z Bernolákova.

Prečítajte si tiež: OBRAZOM: Ako bude vyzerať obchvat Bratislavy? Pozrite sa na nové vizualizácie

Podľa jeho slov dochádza aj k zmene pôvodne plánovaných dvojpruhových kruhových objazdov v mieste vyústenia diaľničnej križovatky Triblavina na jednopruhové a k zmene geometrie samotnej diaľničnej križovatky.

„Pre každého racionálne uvažujúceho človeka je jednoznačné, že zníženie priepustnosti diaľnice voči pôvodnému projektu pre územné rozhodnutie, v priamej väzbe na plánované a odsúhlasené developérske projekty veľkých obytných zón ako aj logistických centier v dotknutom území, je číry nezmysel,“ skonštatoval Hanic. Podľa neho je tento nový návrh plne v rozpore s územným plánom BSK a rozvojom cestnej infraštruktúry.

Ministerstvo životného prostredia vydalo v januári k predmetnej zmene stanovisko, ktorým upúšťa od posúdenia vplyvu navrhovanej zmeny riešenia D1, všetkých súvisiacich stavieb, na životné prostredie. Voči tomu rozhodnutiu podali obyvatelia rozklad a priložili aj petíciu.„Rovnako boli listom a kópiou petície oslovený predseda BSK, ministerstvo dopravy a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS),“ priblížil Hanic.

Do petície sa doteraz zapojilo podľa Hanica už vyše 1000 ľudí. Na dotknuté orgány zaslal petičný výbor viac ako 620 podpisov občanov. Priebežne ich však budú dopĺňať, nakoľko petícia stále prebieha.

Diaľnica vraj nebude mať negatívny dopad na životné prostredie

„Na základe podkladov, ktoré predložila NDS, ministerstvo životného prostredia rozhodlo, že zmenu nebude ďalej posudzovať, pretože sa nepredpokladá podstatný nepriaznivý vplyv na životné prostredie,“ uviedol hovorca envirorezortu Maroš Stano.

NDS uvádza, že stavebné práce v križovatke Triblavina sú realizované v súlade s právoplatným stavebným povolením. Ako tvrdí, zmenu technického riešenia na tejto stavbe navrhla tak, že nerozširuje územie pre diaľnicu nad rámec vydaného územného rozhodnutia. „Zmena technického riešenia teda nemôže byť v rozpore s územným rozhodnutím, keďže nové technické riešenie nezaberá územie nad rámec tohto rozhodnutia,“ povedala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Prečítajte si tiež: NDS: Križovatka Triblavina sa stavia v súlade so stavebným povolením

Navrhované technické riešenie podľa jej slov súvisí so zefektívnením predmetnej stavby, ako aj nadväzujúcich úsekov medzi Bratislavou a Sencom v rámci skapacitnenia diaľnice D1. „Teda s úsporou finančných prostriedkov,“ podotkla hovorkyňa. V prípade dotknutých obcí tvrdí, že navrhované riešenie nijako nemení okružné križovatky ani ich kapacity. Nemení sa preto ani spôsob napojenia priľahlých obcí novými cestami, ku ktorých vybudovaniu sa podľa hovorkyne zaviazal BSK 16. januára 2012 v zmluve o spolupráci uzavretej medzi ministerstvom dopravy, NDS a BSK.

„Ak by sa tento záväzok nemal naplniť, bola by NDS nútená prehodnotiť výstavbu samotnej križovatky a realizovať len skapacitnenie D1 v danom úseku,“ dodala Žgravčáková.

Prečítajte si tiež: Bratislavský obchvat: Čo urobí s dopravou v meste a s parkovaním?

OBRAZOM: Vieme, kadiaľ povedie obchvat Bratislavy

zdroj foto: Združenie Obchvat Nula

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM