Rôzne

Unikátny historický Legiovlak je v Bratislave! Vstup do expozície je zdarma

Expozícia je určená pre odbornú i laickú verejnosť všetkých vekových kategórií, pamätníkov a ich potomkov, ale predovšetkým deti a mládež.

Ilustračný obrázok k článku Unikátny historický Legiovlak je v Bratislave! Vstup do expozície je zdarma
13
Galéria
Zdroj: TASR

V utorok (19. septembra) sa o desiatej hodine v železničnej stanici Bratislava hlavná stanica (na 1. nástupišti) za účasti náčelníka generálneho štábu OS SR, generálneho riaditeľa ŽSR a ďalších významných hostí uskutoční slávnostná prezentácia Legiovlaku.

Légiovlak, vojenské múzeum na koľajniciach, je projektom Československej obce legionárskej, ktorá vytvorila presnú repliku legionárskeho vlaku z rokov 1918 až 1920, kedy na Transsibírskej magistrále v Rusku bojovalo vyše 70-tisíc vojakov ČS légií. Návštevníci si môžu pozrieť 13 vagónov upravených do dobovej podoby, fotografie, získať zaujímavé informácie, pozrieť si originálne časti vojenskej výstroje, premety každodenného života, zakúpiť si suveníry a publikácie s témou légií.

Úspech Legiovlaku

Historický Legiovlak 2017 bol v priebehu mesiacov august a september 2017 v niekoľkých slovenských mestách, kde zožal obrovský úspech. Do dnešného dňa si ho pozrelo takmer 45-tisíc návštevníkov.

Expozícia je určená pre odbornú i laickú verejnosť všetkých vekových kategórií, pamätníkov a ich potomkov, ale predovšetkým deti a mládež. Súčasťou výstavy je aj množstvo dobových dokumentov a artefaktov. Posádka vlaku v dobových uniformách sprevádza návštevníkov vlakom s odborným výkladom a vie pomôcť aj s dohľadaním predka – legionára.

Unikátny Legiovlak je vernou replikou legionárskeho vlaku – ešalónu z obdobia rokov 1918 – 1920. Vlak je súčasťou projektu Legie 100, ktorý sa začal v 2014 pri príležitosti 100. výročia začiatkov boja československých légií za samostatný štát. Hlavnou myšlienkou projektu je navrátiť do povedomia verejnosti odkaz zakladateľov moderného štátu, ako aj prínos generála Milana Rastislava Štefánika k vzniku a budovaniu československých lé­gií.

Vojenské ešalóny

Legiovlak tvorí 13 zrekonštru­ovaných vozňov a predstavuje vojenské ešalóny prepravované železnicou, ktorými sa desaťtisíce československých legionárov prepravili naprieč Ruskom po Transsibírskej magistrále, pričom pri prejazde museli bojovať s boľševikmi.

Pre čo najväčšiu autentickosť a priblíženie podoby legionárskych vlakov a životných podmienok legionárov, ich bojovej činnosti a zvykov, boli vybrané najčastejšie používané vagóny. Súprava vlaku sa skladá z vozňa poľnej pošty, teplušky, plukovnej predajne, ubytovacieho, filmového, dielenského, krajčírskeho, zdravotníckeho, štábneho, veliteľského, obrneného a dvoch plošinových vozňov.

Jeden z uvedených vozňov – dielenský sa do Legiovlaku podarilo zaradiť vďaka spolupráci slovenských partnerov – Nadácie Milana Rastislava Štefánika v Bratislave a Klubu historickej techniky pri Rušňovom depe Zvolen. Jeho exteriér predstavuje vernú rekonštrukciu historického vozňa, vyrobeného v roku 1906. Nájdené stopy po guľkách sú nemými svedkami udalostí 1. svetovej vojny a jeho interiér tvoria dve expozície.

Pojazdné múzeum

Pôvodná myšlienka vytvorenia takéhoto pojazdného múzea vznikla v roku 2008. Českoslo­venská obec legionárska postupne nakupovala a zrekonštruovala 11 historických vyradených vozňov. Jeden vozeň dlhodobo zapožičali České dráhy, druhý, v zrekonštruovanej podobe Klub historickej techniky Zvolen. Prvé tri zrekonštruované vozne boli predstavené v roku 2013 na vojenskom veľtrhu IDET v Brne.

V roku 2014 mal Legiovlak už sedem zrekonštruovaných vozňov a bol pristavený v Nákladovém nádraží Žižkov. Za necelé tri týždne ho navštívilo 18 tis. návštevníkov. Od mája 2015 absolvoval Legiovlak ako pojazdná expozícia cestu po železničných staniciach Českej republiky a krátku zastávku v novembri 2015 tiež v Bratislave. Do konca roku 2016 si expozíciu Legiovlaku prišlo pozrieť už vyše 300-tisíc návštevníkov.

Domov vo vlaku

Od marca 1918 sa československé vojsko na Rusi zabývalo vo vlakoch (ešalónoch) v počte 12 – 16 mužov na jeden vozeň. Vlaky slúžili ako pojazdná kasáreň a stali sa do roku 1920 domovom našich vojakov, ktorí si ich postupne dovybavovali a zdobili. V druhej polovici roku 1918 postupne dochádzalo k odstráneniu improvizácií, jednotlivé jednotky boli doplňované, nové sformované, a tým dochádzalo aj k budovaniu logistických a podporných častí (kuchyne, pekárne, práčovne, zbrojárske, technické, krajčírske, dielenské, obuvnícke, stolárske a ďalšie dielne, sklady, štáby, nemocnice a iné), a to predovšetkým vo vozňoch.

Pri dobývaní Transsibírskej magistrály dochádzalo k obsadzovaniu železničných úradov na staniciach československými legionármi. Československé vojsko celkom disponovalo na Rusi 531 osobnými a 10 287 nákladnými vozňami, ktoré boli usporiadané v 259 vlakoch. V tomto počte nie je zahrnutých 27 ešalónov zdravotných a evakuačných a mnoho ešalónov spojeneckých vojsk. V roku 1919 sa československý armádny zbor stiahol na Sibír k ochrane magistrály. Po nástupe Červenej armády začiatkom roku 1920 začala evakuácia československých vojsk zo Sibíri do Vladivostoku a potom 42 lodnými transportmi do vlasti.

Nad akciou prevzali záštitu páni Dušan Chrenek, vedúci Zastúpenia Európskej komisie v SR a Radoslav Števčík, starosta Starého Mesta.

Bratislava24.sk informovala Martina Pavliková, hovorkyňa ŽSR.

19. – 28. 9. / denne od 10:00 – 19:00 hod. / STM – Múzeum dopravy Šancová 1/A, Bratislava / vstup do expozície Légiovlaku je zadarmo

Ďalšie informácie o Legiovlaku nájdete na www.legiovlak.cz, alebo na profile ČsOL. Virtuálna prehliadka vozňov je prístupná TU.

Legiovlak
13
Galéria
Zdroj: TASR
Zdroj: bratislava.dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM