Alexandra Húsková Samospráva Samospráva

Šmejdi a klamári. Takto nazvali vedenie Petržalky nahnevaní obyvatelia

Vyše tristo obyvateľov sa zišlo na niekoľkohodinovej diskusii o parkovacej politike. V emocionálne napätej atmosfére padali nadávky a pokrikovanie a piskot. Nahnevaní obyvatelia nazvali Bajana šmejdom a návrh VZN parkovacím peklom.

Ilustračný obrázok k článku Šmejdi a klamári. Takto nazvali vedenie Petržalky nahnevaní obyvatelia
Zdroj: Dnes24.sk

„Parkovacia politika nie je o umiestnení všetkých áut, ale o tom, aby mali kde parkovať obyvatelia Petržalky,“ vyjadril sa starosta Vladimír Bajan.

Prednosť v navrhovanom VZN majú rezidenti, čiže obyvatelia s trvalým pobytom v Petržalke, ktorí si rezidentskú kartu kúpia za 60 eur na rok. Na jeden byt si môžu zakúpiť tri karty s navýšenou cenou na 90 a 120 eur.

Ľudia bez trvalého pobytu si budú musieť kúpiť abonentskú kartu za 800 eur. Nárok majú pritom iba na jednu kartu.

Podľa návrhu parkovacej politiky by mali byť všetky parkovacie miesta medzi 8. a 17. hodinou dostupné pre návštevníkov mestskej časti. Po 17. hodine až do ôsmej rána by už na petržalských parkoviskách mali stáť len vozidlá s platnou rezidentskou, alebo abonentskou kartou, návštevníci maximálne 30 minút.

Rezidenti s vlastnou garážou zaplatia za kartu polovicu, čiže 30 € a držitelia preukazu ZŤP budú mať parkovanie zdarma. Na úrade uvažujú aj nad zľavou pre dôchodcov. Vyhradené parkovacie miesta by mali zostať v platnosti aj naďalej.

Parkovacie pravidlá Petržalky sa však nebudú dotýkať parkovania na cestách, ktoré mestská časť nemá v správe, to znamená cesty prvej a druhej triedy. Zjednodušene povedané sú to tie, po ktorých chodí MHD. Postranné parkovanie na hlavných cestných ťahoch bude teda riešené až zavedením celomestskej parkovacej politiky.

VZN je výsledkom niekoľkoročných príprav

„Situácia je dramatická, treba povedať DOSŤ. Vieme, že to nie je populárna téma, ale sme vo funkciách preto, aby sme hľadali riešenia. Problém nie je len nedostatok parkovacích miest, ale aj chaotické parkovanie. Verejný priestor nepatrí len autám,“ vyjadril sa v úvode stretnutia starosta Vladimír Bajan.

Bajan: „Aký chceme výsledok? Svoju domácu úlohu si úrad splnil a teraz je rad na poslancoch. Zvíťazí hystéria, alebo budeme môcť zaparkovať?“

Parkovaciu politiku podľa starostu pripravujú na úrade už niekoľko rokov. „Neexistuje iný spôsob, ako ochrániť ľudí s trvalým pobytom, ako vybudovanie systému parkovania a musíme s niečím začať. Nečakajme však, že sa to zmení zo dňa na deň,“ dodal.

Viac ako 30 tisíc áut

„Podľa výsledkov štúdie Dopravného ústavu v Žiline a pasportu dopravného značenia, je momentálne v Petržalke 20 tisíc parkovacích miest,“ vyjadril sa Miroslav Štefánik, prednosta MÚ Petržalka.

Rezidentov je podľa jeho slov približne o tri tisíc viac ako parkovacích miest. Celkovo by ale parkovanie potrebovalo ešte 17 tisíc áut.

Podľa dopravnej štúdie totiž parkuje v Petržalke dohromady okolo 30 tisíc áut, pripočítať treba ešte niekoľko tisíc vozidiel ľudí, ktorí na územie mestskej časti prichádzajú za prácou.

Parkovacie peklo?

Diskusiu sprevádzal piskot, pokrikovanie a aj nadávky nahnevaných obyvateľov. Starostovi niekoľkokrát navrhli, aby odstúpil a vedenie mestskej časti si vypočulo na svoju adresu nadávky ako zlodeji, šmejdi, či podvodníci.

„Ak zavediete toto parkovacie peklo, tak sa vás Petržalčania zbavia veľmi rýchlo,“ odznelo v príspevku obyvateľa Petržalky.

Ľudia potvrdili, že so systémom parkovania v Petržalke treba niečo spraviť, mali však výhrady k procesu a vybranej firme.

Občania vyčítali starostovi netransparentné podpísanie koncesnej zmluvy so spoločnosťou EEI a kritizovali aj zvolanie diskusie štyri mesiace po podpise zmluvy.

Víťazná firma EEI je prepojená s organizátorom minulotýždňovej extrémne predraženej konferencie TechMatch.

Nesúhlas v podozrivou súťažou a výberom tejto firmy, však starosta vyvrátil zamávaním s dokumentom z prokuratúry. „Zákon som neporušil, stanovisko úradu pre verejné obstarávanie, aj prokuratúra mi dali za pravdu,“ uviedol Bajan.

Viacerých zaujímalo, koľko parkovacích miest teda firma EEI vytvorí. „Parkovacie miesta sa vytvoria "zjednosmernením“ ulíc," odpovedal prednosta Štefánik.

Parkovacie miesta budú pribúdať takmer ihneď po zavedení parkovacej politiky a to najmä vylúčením nerezidentov a dopravnými opatreniami, uvádza sa v stanovisku MČ Petržalka.

O návrhu sa bude rokovať na utorkovom zastupiteľstve

Návrhom sa bude zaoberať petržalské zastupiteľstvo budúci utorok. O tom, či sa návrh VZN o parkovacej politike schváli, budú poslanci rozhodovať 3/5 väčšinou. Na ostatnom zastupiteľstve starosta Bajan návrh z programu rokovania stiahol, na diskusii však prisľúbil, že v utorok 27. októbra návrh na rokovanie zastupiteľstva predloží.

Prečítajte si aj:

Bajan kritizuje petržalských poslancov za nedodanie pripomienok k parkovacej politike

Poslanci vyzývajú starostu na odstúpenie. Dôvodom je parkovacia politika

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM