Správy

Škole pre mimoriadne nadané deti chýba psychologické centrum

Intelektovo nadané deti sú senzitívne a potrebujú väčšiu psychickú oporu. Tú by im mohlo poskytnúť práve špecializované centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie na problematiku nadania a talentu. Škola pre mimoriadne nadané deti a Gymnázium v Bratislave ho však nemá.

Ilustračný obrázok k článku Škole pre mimoriadne nadané deti chýba psychologické centrum
Zdroj: TASR

Problematické je podľa slov riaditeľky a zakladateľky školy Jolany Laznibatovej aj predškolské vzdelávanie mimoriadne nadaných detí na Slovensku. Odborníci vo svete pri tom tvrdia, že zhruba od tretieho roka sa dá s nadanými deťmi pracovať už v úplne inej rovine, keďže v tomto veku zväčša čítajú a majú už vedomosti z matematiky.

Prečítajte si aj: Malý génius Matej má len sedem rokov. Prednášal však maturitné učivo z matematiky

Chýba škôlka

Materská škola pre intelektovo nadané deti ale chýba. „Keď som to povedala na konferencii v Dánsku, že škôlku nemáme, a pritom s tými deťmi robíme vyše 20 rokov, otvárali oči,“ skonštatovala Laznibatová. Ako tvrdí, práve do veku šesť rokov možno s deťmi veľa urobiť, pretože ide o veľmi dynamické obdobie. „Človek sa za prvých šesť rokov života naučí veľa, od sedenia, chodenia, rozprávania, čítania, písania či počítania,“ vysvetlila riaditeľka.

Ako upozorňuje, na Slovensku sa nevzdelávajú učitelia pre prácu s nadanými deťmi a nedostávajú odborné informácie ako ich učiť a ako s nimi pracovať. Nevysvetľuje sa im ako hodnotiť odpoveď takéhoto žiaka, či ako k nemu pristupovať a zohľadňovať jeho osobnostné špecifiká.

Ako správne pristupovať k nadaným deťom?

Na pedagogických fakultách, podľa riaditeľky, učia skôr didaktiku, nutnosť však vidí v praktickom učení a získavaní skúseností priamo v školskom prostredí. „Študenti musia chodiť do škôl, aby videli v akom aktuálnom stave je školstvo, ako sa zmenila populácia detí, ale aj to, ako sa zmenila populácia rodičov,“ uviedla Laznibatová.

Výber pedagógov v Škole pre mimoriadne nadané deti a Gymnáziu je prísny. Prijatí sú až po absolvovaní štvorstupňového výberu. Vysoké nároky sú podľa riaditeľky na učiteľov kladené aj počas ich pôsobenia na škole. Práve preto v škole pracuje kvalitný a kompetentný tím zaangažovaných pedagógov.

„Ak budú budúci učitelia dobre pripravení na to, ako s nadanými deťmi pracovať, budú mať potrebné materiály, bude sfunkčnené psychologické centrum, tak by sme mohli začať hovoriť, že sa podarilo zabezpečiť komplexnú a efektívnejšiu starostlivosť o nadané deti na Slovensku,“ dodala Laznibatová.

Prečítajte si tiež: Lepší prístup pedagógov k žiakom? V škole pre mimoriadne nadané deti v Bratislave si učitelia a žiaci tykajú

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM