Nina Táborská Rôzne

Ružinovská radiála by mohla byť zatrávnená špeciálnym systémom. Čo všetko sľubuje modernizácia trate?

Verejnosť mohla vo štvrtok nahliadnuť do projektu modernizácie Ružinovskej radiály, ktorej cieľom je zvýšiť kvalitu priepustnosti a prepravnej výkonnosti električkovej dopravy. Od modernizácie si mesto aj projektant sľubujú zníženie hluku, skvalitnenie dopravy aj zvýšenie komfortu cestujúcich.

Ilustračný obrázok k článku Ružinovská radiála by mohla byť zatrávnená špeciálnym systémom. Čo všetko sľubuje modernizácia trate?
Zdroj: TASR

Ružinovská radiála má prejsť veľkou modernizáciou, ktorá počíta s nahradením zastaraných a opotrebovaných konštrukcií trate za nové. Rekonštrukcia sa týka približne štvorkilometrového úseku električkovej trate, ktorá začne od Špitálskej ulice.

Podľa prezentovaného zámeru do tohto úseku spadá Špitálska ulica na mieste, kde je priečna ulica Ul. 29. augusta, pokračuje cez Americké námestie a Krížnu, až prejde na Miletičovu. V úseku od Legionárskej ulice prebehla modernizácia v roku 2008, a preto sa tento úsek vynechá z terajšej úpravy a modernizácie (tu sa jedná o celú Miletičovu ulicu až po zastávku Slovanet). Ako však spresnil projektant, vo vynechanom úseku Legionárska a Slovanet tiež dôjde k modernizácii, ale iba nástupišť.

Prečítajte si tiež: Električkovú trať v Karlovej Vsi a Dúbravke čaká ďalšia modernizácia

Od Slovanetu sa znova bude pokračovať v modernizácii, ktorá začne na Ružinovskej ulici a skončí v oblasti ulice Čmelíkova (začiatok obratiska Astronomická). Obratisko nie je súčasťou modernizácie, nakoľko sa bude tento úsek modernizovať samostatne v nadväznosti na pripravovaný prestupný uzol so železničnou zastávkou.

Ako informuje IMHD.sk, úseky, ktoré sú predmetom modernizácie, prešli naposledy rekonštrukciami v rokoch 1990 – 1991 (Záhradnícka – obratisko Ružinov), 1999 (Krížna), 2008 (Trnavské mýto – Záhradnícka), 2010 (Legionárska – Trnavské mýto) a 2013 (obratisko Ružinov).

Komfort pre cestujúcich

Pod modernizáciu okrem výmeny opotrebovaných konštrukcií spadá aj výmena zastávok, vybudovanie bezbariérových prístupov, osvetlenia ako aj v realizácia nových prevádzkových zariadení a technológií. Nový bude aj celkový mobiliér zastávok (smetné koše, lavičky, automaty na lístky,…)

„Je to rekonštrukcia električkovej trate, kde zapracujeme nové moderné komponenty, aby sme dosiahli požadované ciele. Okrem spomenutého mobiliáru pribudnú napríklad aj zastávky so stojanmi na bicykle. Trať bude zatrávnená, no zatiaľ nie je jasné, na presne koľko percent,“ povedal hlavný projektant projektovej dokumentácie stavby modernizácie električkovej tra­te.

Hlavným cieľom rekonštrukcie má byť predovšetkým výmena starých a opotrebovaných zvrškov aj spodkov trate, no takáto modernizácia má priniesť aj zrýchlenie a skvalitnenie dopravy, zníženie hluku aj zväčšenie komfortu cestujúcich.

Modernizácia by mala odštartovať v roku 2017 a celková rekonštrukcia za takmer 40 miliónov eur by mala trvať približne tri roky.

Špeciálne zatrávnená trať

Zatrávnenie tratí je známe viac ako 20 rokov. V Európe sa používa klasický systém zatrávnenia, kedy je trávnik odseparovaný od železničného zvršku. Problémom je však údržba takejto trate a náklady s tým spojené. Komplikovaná je tiež oprava takejto trate, nakoľko musí byť pri nej trávnik vybratý.

Ružinovská radiála by preto mala byť zatrávnená špeciálnym systémom syntetických recyklátov (viď obr. v galérii). Autori tu využívajú jednu základnú myšlienku, a to ekologickú likvidáciu syntetického odpadu.

Do takéhoto syntetického materiálu môže byť zasadený aj klasický trávnik či invazívne rastliny, ktoré si žijú vlastným životom a nevyžadujú toľko starostlivosti v porovnaní so spomenutým klasickým prírodným trávnikom. Ročne si však oba varianty vyžadujú isté spravovanie, ktoré so sebou nesie aj výdavky. Novinkou, ktorá by však na Ružinovskej radiále mohla pribudnúť, je syntetický trávnik, kde nie sú žiadne náklady na údržbu.

Prečítajte si tiež: V Karlovej Vsi predstavili na verejnom zhromaždení projekt rekonštrukcie električkovej trate. Vyvolal mnohé otázky

Prírodný trávnik požaduje každoročné náklady, ktoré pri životnosti trate 20 rokov (štandart) predstavuje veľké finančné zaťaženie. Naopak, synetické riešenie má znížiť náklady na údržbu zatrávnenej trate a tiež eliminovať problémy, ktoré vznikajú pri opravách trate s klasickým trávnikom.

Ďalším plusom trate zo syntetických recyklátov má byť spôsob zadržiavania vody v priestore, kedy bude voda ostávať v absorbéri a spätne sa odparovať (plusom je následné znižovanie teploty vozovky a ovzdušia).

Padne parčík za obeť?

Pri rekonštrukcii Amerického námestia hrozí likvidácia časti parčíka. Je tu totižto navrhnutá zastávka električiek a trolejbusov aj v smere jazdy na Krížnu ulicu. Takýto zámer by síce zlepšil dopravnú obslužnosť lokality, avšak, na úkor časti parčíka. Projektant však na včerajšej prezentácii spresnil, že o tomto zámere sa ešte bude rokovať.

Rovnako tak podotkol, že aby bolo možné v budúcnosti viesť cez dotknuté časti cyklotrasy, projekt počíta s vytvorením rezervy, aby sa potom nemuseli búrať nové zastávky.

Projekt sa tiež snaží zredukovať nespočetné množstvo priecestí, ktoré spomaľujú električkovú dopravu. Momentálne sa projekt modernizácie Ružinovskej radiály nachádza vo fáze spracovania dokumentácie pre územne rozhodnutie.

Prečítajte si tiež: Rekonštrukcia električkovej trate na Dúbravsko-Karloveskej radiále si vyžiada zlúčenie dvoch zástavok

Ružinovská radiála
1
Galéria
Foto: Nina Táborská / Zdroj: Dnes24.sk
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM