Rozhovor: Biele bicykle ako odmena pre aktívnych Bratislavčanov

Všimli ste si v uliciach Bratislavy biele bicykle? Komunitný Bikesharing je pre aktívnych Bratislavčanov. Momentálne projekt funguje v skúšobnej prevádzke, grátis. Cieľ je jednoduchý - podporiť cyklodopravu a tým zbaviť cesty aspoň niekoľkých áut.

Nina Táborská
Ilustračný obrázok k článku Rozhovor: Biele bicykle ako odmena pre aktívnych Bratislavčanov
Zdroj: Dnes24.sk

Navštívili sme Cyklokuchyňu na Šafárikovom námestí, aby sme sa o White bikes alebo Bikesharingu – požičiavaní „mestských“ bicyklov, dozvedeli viac. S nápadom Bikesharingu prišiel Tomáš Peciar, ktorý o bikesharingoch blogoval ešte v roku 2012. Hlavnou motiváciou však nebolo ani tak sharovanie bicyklov, ako ich prítomnosť v meste aj v noci.

Na naše otázky odpovedal Správny Výsadkár.

Koľko whitebikes je momentálne k dispozícii?

Máme ich päťdesiat. V systéme momentálne máme zaregistrovaných nejakých 70 ľudí, užívateľov. V prípade, že je pekné počasie, máme denne okolo dvadsať požičaných bicyklov. Keď prší, tak sa stane, že ich je len päť.

Odkiaľ pochádzajú?

Všetky bicykle pochádzajú z holandského parku De Hoge Veluwe. Tam ich majú nejakých 1600. Nám sa cez Rotariánov podarilo dostať do daru 50 kusov.

Kde sa zrodil nápad zriadiť Bikesharing?

Komunitný bikesharing vznikol ako odpoveď na plány mesta, keď od roku 2012 sľuboval magistrát Bratislavy príchod Bikesharingu do mesta. Boli súťaže, víťazi, projekty, ale nepodarilo sa to už bývalému primátorovi M. Ftáčnikovi a M. Feikovi dotiahnuť do úspešného konca. Hneď ako sa k nám dostali bicykle, v roku 2013, začali sme robiť Bikesharing. Na začiatku mali všetky zámky 1 kód a ten sa každý mesiac menil. Členov bolo málo a bolo to udržateľné. Po nejakom čase sme začali systém pimpovat…

S nápadom prišiel Tomáš Peciar, ktorý o bikesharingoch blogoval ešte v roku 2012. Hlavnou motiváciou však nebolo ani tak sharovanie bicyklov, ako ich prítomnosť v meste aj v noci!

Čo všetko to obnášalo? Čo ste museli kúpiť, vybaviť?

Ako prvé sme zakúpili naozaj kvalitné zámky na kód. Po istej dobe fungovania sme zistili, že treba spraviť na kódy systém, pretože už po mesiaci sme nevedeli kde je ktorý bicykel a aký je od neho kód. Vytvorili sme teda sms bránu. Človek pošle sms, dostane kód, pobicykluje sa, zamkne ho a potom napíše správu, kde ho nechal. Tak máme prehľad kde sa nachádzajú, nahodí sa to do mapy a každý tak dostane všetky potrebné informácie keď ich potrebuje.

Sú tieto sms bezplatné?

Nie, je to ako klasická sms, preto sme vytvorili aj možnosť vybaviť to na webe.

Keď sa niekto rozhodne, že si požičia bicykel, čo všetko potrebuje urobiť, aby sa mohol odviezť?

Človek musí vždy prísť do Cyklokuchyne na Šafko. Tu sa zaregistruje, musia ho schváliť dvaja členovia a prejde školením. Je to zatiaľ takýmto schvaľovacím spôsobom, pretože stále fungujeme na skúšobnej prevádzke. Nechceme o bicykle prísť, potrebujeme vychytať chyby a postupne to otvárať viacerým ľuďom.

Kedy by ste chceli už s týmto projektom naplno vyjsť von a sprístupniť white bikes širokej verejnosti?

Pred hlavnou sezónou na jar. Teraz fungujeme tak, že white bikes si môžu požičať aktívni Bratislavčania, tretí sektor, z neziskoviek, napríklad zo Zelenej hliadky, alebo aj vy, tiež robíte pre Bratislavu. Musí to byť človek, ku ktorému sa vieme dostať keď sa nebude bicykel vracať a tiež chceme zamedziť tomu, že si ich ľudia nebudú parkovať doma na balkóne, alebo doma jeden už dokonca majú a na tomto by skúšali kaskadérske kúsky.

Koľko stojí zapožičanie si bieleho bicykla?

Zatiaľ je to grátis. Je to odmena pre aktívnych Bratislavčanov za to, že robia niečo pre naše mesto. Budeme to ale musieť spoplatniť kvôli tomu, aby nám ich ľudia vracali. Povedzme, že prvé tri hodiny budú zadarmo a potom ďalší čas bude spoplatnený nižšou sumou, ktorá sa zvyšovať v závislosti od času. Tie peniaze by sme potom chceli využiť na bicyklové múzeum. Jednoducho financie ostanú v bicykloch.

Čo je cieľom projektu Bikesharing?

Chceme aby tie bicykle bolo vidno v uliciach, aby ich ľudia naozaj mohli využívať, keď to poviem expresne, aby bol po nich taký dopyt, že by neboli voľné. Potom by sme mohli zohnať ďalšie. Nechceme robiť z tohto celého komerčný projekt. Ide o službu verejnosti. Inde fungujú mestské bicykle, v iných vyspelých mestách. My nemáme ambíciu konkurovať mestským bicyklom, tie by sme boli radi keby tu boli. Takže nejdeme nič suplovať, robíme to preto, aby sme podporili cyklodopravu.

Čo ak sa stane, že bicykel sa pokazí počas používania?

Tieto bicykle sú naozaj veľmi odolné. Počas používania a normálneho zaobchádzania sa im nemá čo stať. Nerátame defetky, to je klasická vec, ktorú opravíme tu v Cyklokuchyni.

Hovoríte, že sú odolné, predsa len sa ale už zopár z nich stalo obeťou vandalov…

To bola naozaj hrubá sila. Cielený útok, ktorý nás zamrzel.

Vypožičaný bicykel treba vrátiť do cyklokuchyne, alebo ho môžu ľudia nechať na ktoromkoľvek stanovisku?

Po meste je v súčasnosti nejakých 25 stanovísk, kde sa dajú bicykle odložiť. Najvzdialenejší stand je napríklad v Karlovke na Jurigovom, alebo pri Poluse, pri Figare, napríklad ja pri Slovanete. Plánujeme aj Petržalku, ale tá je momentálne odrezaná. Všetky standy sú označené žltou nálepkou a menom, tam treba bicykel zamknúť a poslať správu, aby sa vedelo kde je a ostatní ľudia si to našli v mape. Chceme požiadať do budúcnosti jednotlivé mestské časti, aby nám poskytli miesto, ktoré by sme si prípadne prenajali a tam by sme si na naše náklady zriadili stojany, ktoré by mohol využívať ktokoľvek nie len my. Čakáme ale na novú politickú mestskú špičku.

Veľa ľudí na zimu bicykle odkladá a radšej sa odvezie autom, dá sa aj v takomto chladnom počasí chodiť na bicykli?

Zima nevadí, skôr dážď. Ale ako sa hovorí, nie je zlé počasie na bicykel, ale je len zle oblečený bicyklista.

Zdroj: Dnes24.sk

Odporúčame