Nina Táborská Rôzne

ROZHOVOR s Cyklokoalíciou: Nová Štúrova predstavuje cyklotrasu na európskej úrovni, stále je však čo zlepšovať

Cyklokoalícia je občianske združenie podporujúce rozvoj mestskej cyklistiky v Bratislave aj na Slovensku. Jej členmi sú najmä aktívni cyklisti, architekti a ľudia, zaoberajúci sa verejnými priestormi a podporujúci lepšie podmienky pre mestských cyklistov a chodcov v Bratislave.

Ilustračný obrázok k článku ROZHOVOR s Cyklokoalíciou: Nová Štúrova predstavuje cyklotrasu na európskej úrovni, stále je však čo zlepšovať
Zdroj: Dnes24.sk

Prečítajte si rozhovor aj o tom, v čom by sa Bratislava smerom k cyklistom mohla zlepšiť, o predvolebných sľuboch, ale aj z čoho by si ostatné slovenské mestá mohli brať príklad. Na otázky odpovedá Tomáš Peciar za Cyklokoalíciu:

Aká je hlavná idea vášho občianskeho združenia?

Rozbicyklovať Bratislavu, nič viac.

Máme pred sebou nový rok 2016. Ako z pohľadu cyklistov hodnotíte minulý rok?

Na to, že to bol prvý rok nového primátora Nesrovnala, rok hodnotíme negatívne. Nakoľko, prvý rok vo funkčnom období je ideálny na radikálne riešenia v doprave, a tým nemyslíme jesennú opravu vozoviek či tvorbu veľkého počtu cyklopruhov v krátkom čase.

Podarilo sa splniť plány, ktoré ste si stanovili na rok 2015 ako občianske združenie?

Z nášho pohľadu sa podarilo asi všetko, čo sme chceli. Máme zopár nových členov, pripomienkovali sme čo sa dalo, jediná vec, ktorá nie je vyriešená a mysleli sme, že už bude, je nejaký adekvátny priestor pre naše aktivity. Nakoľko sesterská iniciatíva Cyklokuchyňa má kontajner na Šafku, ktorý však nie je dostatočne veľký aj na naše aktivity a ani ako meeting room.

Čo nové pribudlo Bratislavčanom v cyklodoprave? Niečo, čo výrazne uľahčí život cyklistom?

Určite Štúrova aj Hlavná stanica. Oba projekty sa podarili aj vďaka nášmu úsiliu a ústretovosti pani bývalej hlavnej dopravnej inžinierky. Ostatné veci sú v podstate také vylepšenia, ale nie úplne zásadné. Pripomienkovali sme taktiež veľké množstvo projektov, čiže výsledky z toho bude vidieť až v budúcich zopár rokoch.

Zmenilo sa vedenie mesta, ako hodnotíte spoluprácu s magistrátom Bratislavy? Rozvíja sa cyklodoprava v hlavnom meste?

Rozvíja, ale veľmi pomaly. Minulý rok sa dalo popri rekonštrukciách spraviť oveľa viac. Mali sme celkom dobrú spoluprácu s p. Kratochvílovou. Dúfame, že nepríde obdoba pána Šchlossera, ktorý síce pekne o udržateľnej doprave na konferenciách rozprával, ale reálne projekty neurobil žiadne. Veľmi dôležité je, pozrieť sa na napĺňanie vízie mesta smerom k udržateľnej doprave. Stále máme viacero systémových a procesných chýb.

Boli sľuby, ktoré sa nenaplnili? (smerom od vedenia mesta)

Tých bolo…Dôležité pre nás je, že súčasný primátor si robil predvolebnú kampaň na bicykli, čomu sa tešíme, no bohužiaľ, zatiaľ svoje vízie nenapĺňa. Momentálne sa však má obsadiť pozícia bratislavského cyklo a pešo koordinátora. Prvýkrát v histórii magistrátu, i keď v minulom období túto pozíciu suploval poradca bývalého primátora Michal Feik.

Čo nová Štúrova z pohľadu cyklistov? Ako hodnotíte tento projekt?

Super, jednoducho konečne cyklotrasa na európskej úrovni. V úplne ideálnom prípade sme síce mohli mať širšiu pešiu zónu, a teda mať krásny bulvár, bohužiaľ, budú tam autá.

Čo by podľa vás pomohlo rozvoju cyklodopravy v Bratislave?

Zlepšenie procesov na magistráte – keď máme vymyslenú štúdiu cyklotrasy, dokonca je zakotvená v územnom pláne, no jej realizácia trvá často až rok. Proces je zdĺhavý, najprv treba vysúťažiť projektanta, ten konkrétny projekt pripravuje nejaký čas, potom sa projekt schvaľuje na KDI, čo tiež zoberie nejaký čas, častokrát KDI nesúhlasí a projekt sa musí vrátiť na začiatok. Neskôr sa súťaží zhotoviteľ a až nakoniec by malo prísť k realizácii. Všetko toto si zabezpečujú cyklistické mestá oveľa rýchlejšie a tým pádom vedia aj lepšie reagovať…

Je niečo v našom meste, čo sa týka cyklodopravy, z čoho by si ostatné slovenské mestá mohli brat príklad?

Komunitný život, teda hlavne prvá komunitná cyklodielňa na Slovensku – Cyklokuchyňa, open source, bikesharing Biele bicykle a konečne aj cyklopruh na Štúrovej. Samozrejme, je to aj práca dobrovoľníkov z Cyklokoalície a OZ PEDAL, Cyklokuchyne a viacerých ďalších iniciatív či občianskych združení v hlavnom meste.

Ste tu od roku 2011, zvýšil sa odvtedy záujem o bicykle v Bratislave?

Samozrejme, naše predošlé výskumy ukázali každoročné zvýšenie počtu cyklodopravníkov o 50 percent. Toto číslo však preto tak rastie, lebo je ľahké zvyšovať malé čísla, ale oveľa ťažšie je zvyšovať percentuálne vyššie čísla.

Čím by ste presvedčili Bratislavčanov, ktorí nebicyklujú, aby začali?

Okrem toho, že bicykel je najzdravší, najlacnejší a najekologickejší spôsob dopravy, v Bratislave je na prijateľné vzdialenosti už aj najrýchlejší. Ranná a poobedná špička je tu skoro ako v New Yorku ;). Často sa stretávam aj s argumentom, že bicykel v Bratislave je nebezpečný. To je však celkom slušný nezmysel. Samozrejme to tu nie je tak bezpečné ako v Kodani, Amsterdame, ale keď by som mal porovnať Bratislavu povedzme s Aténami alebo Varšavou, tak sme na tom oveľa – čo sa bezpečnosti týka – lepšie.

Na čo sa Bratislavčania môžu tešiť v roku 2016? Máte naplánované nejaké väčšie akcie?

Chceli by sme zorganizovať medzinárodnú cyklokonferenciu a čo najviac cyklojázd, plánujeme taktiež vydať novú verziu už našej známej cyklomapy. Z minulého roku nám stále ostáva vytvorenie tzv. Mobility centra, kde by sme chceli sústrediť cyklodielňu, infoshop cyklokoalície, kde by sme poskytovali všetky potrebné informácie o udržateľnej doprave, ako aj cykloknižnicu a prvé bicyklové múzeum na Slovensku. Hľadáme priestor…

Čo by ste za cyklistov chceli, aby sa tomto roku podarilo zrealizovať?

V prvom rade dokončenie a kompletné vyznačenie prvého historického okruhu, ktorý navrhujeme už od 2011, následne vybudovanie čo najviac radiál a menších cyklotrás po celom meste. Obsadenie postu cyklokoordinátora Bratislavy a rapídne zvýšenie cyklistov z Petržalky kvôli komfortnému napojeniu Starého mosta a ramena. Chceli by sme, aby začalo bicyklovať čo najviac študentov z internátov Mlynská Dolina ako i ostatných.

FOTO: CYKLOKOALÍCIA.

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM