Tomáš Stupavský Samospráva

ROZHOVOR: Autá blokujúce chodníky a zeleň, realita parkovania v Bratislave. Ako vyriešiť tento dlhoročný problém?

Jedným z najväčších problémov v Bratislave je parkovanie. Obyvatelia hlavného mesta sa neustále sťažujú na nedostatok parkovacích miest. Občianska iniciatíva Bratislava INAK prichádza s návrhom prijať nové pravidlá v parkovaní. O aké riešenia by išlo, nám porozprával Michal Feik.

Ilustračný obrázok k článku ROZHOVOR: Autá blokujúce chodníky a zeleň, realita parkovania v Bratislave. Ako vyriešiť tento dlhoročný problém?
Zdroj: TASR

Akými riešeniami by chcela vaša iniciatíva zlepšiť parkovanie v hlavnom meste?

Predovšetkým treba spustiť verejnú diskusiu, aby aj ľudia zistili, že je to naozaj veľkým problémom. Prvé opatrenie by malo byť, že budeme zvýhodňovať rezidentov, aby ľudia pred svojim domom mohli pohodlne zaparkovať. Druhým opatrením je, že vo vysoko frekventovaných zónach, kde sídlia úrady, rôzne inštitúcie, by bolo zriadené iba krátkodobé parkovanie. Nebolo by tam možné odstaviť vozidlo na celý deň, ale povedzme iba na 15 minút až pol hodinu. Ďalší systém, ktorý by dopomohol k riešeniu problému je, aby boli predovšetkým zriadené jednotné parkovacie pravidlá. To znamená, aby nefungoval iný parkovací poriadok v Ružinove, Petržalke alebo v iných mestských častiach. A v neposlednom rade je dôležité budovanie záchytných parkovísk, aby desiatky tisíc áut, ktoré dochádzajú do Bratislavy z okolitých obcí a miest zostali v okrajových častiach. Následne by sa ľudia mohli do centra presunúť verejnou dopravou.

Vašim cieľom je zvýhodňovať rezidentov. No napríklad v Starom Meste nebývajú iba pôvodní Staromešťania a je tam veľký problém s parkovaním, keď automobily stoja na chodníkoch a blokujú zeleň. Ale neblokujú podľa vás chodníky práve tí ľudia, ktorí nie sú rezidentmi a jednoducho nemajú kde zaparkovať?

Staré Mesto má spoplatnené parkovanie, čiže sa tam nedá zaparkovať hocikde. Ale faktom je, že v iných mestských častiach ako je Vrakuňa, Podunajské Biskupice, Ružinov, Petržalka, je ten problém ešte väčší a tam sú chodníky naozaj obsadené autami. Miestni obyvatelia sa sťažujú, že niektoré vozidlá tam zaparkujú v nedeľu večer a nepohnú sa celý týždeň. Našim cieľom je, aby tieto autá neprišli do mesta. Ľudia by mali využiť iný spôsob dopravy a aj takýmto riešením sa uvoľní priestor v Bratislave. Jednoducho 400-tisíc áut na Bratislavu je obrovský problém, pretože zaberáme si verejný priestor, chodníky. Oveľa radšej by som bol, keby namiesto týchto parkovacích plôch bola zeleň.

Ale vráťme sa k centru. Čo majú robiť ľudia narodení v Bratislave, ktorí sa presťahujú z okrajových mestských častí napríklad do Starého Mesta, ale nemôžu získať rezidenčnú kartu? Kde majú zaparkovať, keď v niektorých lokalitách môžu odstaviť svoje vozidlá tak maximálne na jednej ulici?

Jednoducho sa musia stať rezidentmi a budú mať väčšiu možnosť v Starom Meste zaparkovať. Faktom je, že to centrum je naozaj malé a musíme si uvedomiť, že Bratislava neznesie väčší počet áut. Treba tento trend zastaviť. Vo svete je úplne bežné, že mladí ľudia nepotrebujú autá, jazdia na bicykli, využívajú verejnú dopravu. Mnohé západné metropoly už majú tento automobilový „boom" dávno za sebou.

Myslíte si, že v Bratislave sú na to podmienky, aby ľudia využívali na prepravu predovšetkým bicykel?

V centre mesta a na najfrekventova­nejších dopravných uzloch ešte tie podmienky nie sú optimálne, ale podľa našich meraní počet cyklistov v Bratislave stúpol trojnásobne za posledné štyri roky. Čiže ľudia si na tento spôsob dopravy postupne zvykajú. Potrebujeme budovať cyklotrasy, ale ešte predtým musíme určite vyriešiť parkovanie, pretože na miestach kadiaľ by mal viesť cyklistický chodník stoja autá. Ako príklad uvediem ulice ako Špitálska, Medená Blumentálska.

Je jednou z možností ako zlepšiť parkovaciu politiku aj výstavba nových parkovacích plôch?

Ja som skôr za to, aby sa zefektívnilo súčasné využitie kapacít parkovacích plôch. Nemyslím si, žeby sme napríklad v Starom Meste chceli viac parkovacích miest na úkor zelene alebo ihrísk, pretože takýmto spôsobom by sme prichádzali o vzácny verejný priestor.

Komunikujete s mestom alebo s Dopravným podnikom ako ľudí presvedčiť, aby využívali o mnoho viac verejnú dopravu?

Najväčší problém z výskumov verejnej dopravy bol zastaranosť vozidiel mestskej hromadnej dopravy (MHD), to už sa našťastie postupne odstraňuje. Druhý je čistota vo verejnej doprave, ktorú treba intenzívnejšie riešiť. Tretí problém je meškanie MHD a to je spôsobené práve zhustenou premávkou, keď sa autobusy a trolejbusy ocitnú v zápche. A tento bod by sa dal vyriešiť práve tým, ak by sme preferovali MHD. Ďalej by podľa nás zlepšilo situáciu, ak by mali autobusy a trolejbusy vlastné jazdné pruhy.

Rokovali ste o parkovacej politike aj s pánom primátorom? Kedy by sa mohla podľa vás prijať?

Cieľom je, aby sa vytvorila pracovná skupina, kde bude mať zastúpenie magistrát, ale aj dopravný inžinieri, odborníci, starostovia a poslanci mestských častí. Toto je potrebné čím skôr prijať, pretože ak sa tak neudeje do konca tohto roku, ja si myslím, že sa tento návrh už nikdy neuskutoční.

Prečítajte si tiež: Na parkovaní v Bratislave sa aj naďalej ryžuje, upozorňujú mestskí poslanci primátora

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM