Koľko budú zdravotne ťažko postihnutí platiť za lístok v MHD? Riešenie má primátor predložiť v septembri

Zrušenie bezplatného cestovania v mestskej hromadnej doprave pre zdravotne ťažko postihnutých vyvolalo viacero búrlivých diskusií. Bratislavský primátor Ivo Nesrovnal predloží na septembrovom zasadnutí mestského zastupiteľstva riešenie cestovania zdravotne ťažko postihnutých občanov v MHD.

Nina Táborská
Ilustračný obrázok k článku Koľko budú zdravotne ťažko postihnutí platiť za lístok v MHD? Riešenie má primátor predložiť v septembri
Zdroj: TASR

A podľa hovorkyne mesta Ivany Skonavńovej tak, aby eliminoval dosah zavedenia III. etapy Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji na túto skupinu obyvateľstva.

Primátor hlavného mesta tvrdí, že jeho postoj bol od začiatku diskusie k tejto téme jednoznačný a deklaroval ho už aj na júnovom mestskom zastupiteľstve. „A to, pomôcť zdravotne postihnutým občanom a upraviť tarify, ktoré nastavilo bývalé vedenie mesta ešte v decembri 2012. Chcem napraviť toto nepríjemné dedičstvo,“ povedal Nesrovnal.

Prečítajte si tiež: Zrušenie bezplatného cestovania v MHD: Prečo si zdravotne ťažko postihnutí majú platiť?

Mimoriadne rokovanie mestského zastupiteľstva, po ktorom volajú niektorí mestskí poslanci, podľa jeho slov nič nerieši, pretože v tejto chvíli sú dôležité rokovania s partnermi Bratislavskej integrovanej dopravy tak, aby sa mohli upraviť otvorené otázky.

„Každý poslanec veľmi dobre vedel, za čo hlasoval, materiál prešiel viacerými komisiami a bol vopred k dispozícii na preštudovanie,“ upozornil primátor. Ako poznamenal, v septembri predloží mestským poslanom návrh riešenia tohto problému. Prijatie prechodného opatrenia v roku 2012 nebolo podľa jeho slov koncepčným riešením a situáciu riešilo len dočasne.

Diferencovanie zliav

Bratislavská samospráva momentálne pracuje na diferencovaní zliav podľa charakteru a rozsahu zdravotného postihnutia, sociálneho postavenia či trvalého pobytu na území hlavného mesta. V tomto smere bude mesto spolupracovať aj s ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny. Cieľom vedenia mesta je udržať systém integrovanej dopravy postavený na jednotných podmienkach pre cestujúcich, ale aj spravodlivý prístup napríklad k zdravotne ťažko postihnutým cestujúcim.

Nesrovnal však tvrdí, že integrovanú dopravu hlavné mesto potrebuje, pretože sem každý deň prichádzajú desaťtisíce cestujúcich z okolia a zahlcujú dopravu. „Integrovanú dopravu preto musíme spustiť, je to obrovský krok vpred. Jej podmienky však nemôžu obmedzovať niektoré skupiny ľudí, ktorí MHD využívajú,“ povedal primátor.

Mestskí i krajskí poslanci schválili v júni spustenie III. etapy IDS BK aj zmeny v zľavách v MHD. Zdravotne ťažko postihnutí by tak už od jesene nemali cestovať v bratislavskej MHD zadarmo, ale zaplatiť si polovicu z ceny cestovného lístka.

Zľavy by sa mali zrušiť aj pre darcov krvi či účastníkov protifašistického odboja. Zmeny majú začať platiť najneskôr od 1. novembra tohto roka.

Podľa bývalého bratislavského primátora Milana Ftáčnika sa Nesrovnal nezachoval férovo, a to najmä voči zdravotne postihnutým, pretože počas diskusie na júnovom zastupiteľstve poslancov neupozornil, že materiálom o schválení zavedenia III. etapy IDS BK sa rušia alebo znižujú aj zľavy pre cestujúcich v MHD.

Prečítajte si tiež: Úpravy zliav v MHD boli schválené ešte v roku 2012 za Milana Ftáčnika, tvrdí magistrát

Spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava, ktorá je koordinátorom projektu integrovanej dopravy v Bratislavskom kraji, predčasom TASR informovala, že situáciu v súvislosti so zmenami v cestovnom pre ZŤP, členov protifašistického odboja či držiteľov Jánskeho plakety vníma citlivo. Problematikou zliav sa podľa spoločnosti zoberajú všetci partneri IDS BK od roku 2012, kedy odsúhlasili zjednotenie tarifných podmienok.

Zdroj: TASR

Odporúčame