Rôzne Správy

Račania nechcú, aby pristávacie dráhy letiska boli orientované na ich mestskú časť

Letisko uvažuje o výstavbe novej dráhy, ktorá má byť paralelná s existujúcou dráhou v smere na Raču vo vzájomnej vzdialenosti 400 metrov.

Ilustračný obrázok k článku Račania nechcú, aby pristávacie dráhy letiska boli orientované na ich mestskú časť
23
Galéria

Bratislavská mestská časť Rača odmieta scenár, podľa ktorého by boli v budúcnosti vzletové a pristávacie dráhy bratislavského letiska orientované iba v smere na túto mestskú časť. Zámer súvisí s rekonštrukciou súčasnej i výstavbou novej dráhy, do ktorých sa chce pustiť Letisko M. R. Štefánika.

Rača dráhu nechce

„Letisko navrhuje vybudovať okrem existujúcej dráhy smerom na Raču ešte jednu paralelnú, čo by znamenalo, že všetky lety by pri odletoch i príletoch na medzinárodné bratislavské letisko využívali dráhu smerujúcu na Raču, s čím samozrejme kategoricky nesúhlasíme,“ povedal na margo predloženého zámeru starosta Rače Peter Pilinský. Poukázal na to, že už v súčasnosti je negatívny dosah blízkej prítomnosti letiska na obyvateľov Rače citeľný.

Upozornil i na to, že zámer nie je v súlade s územným plánom hlavného mesta SR a ani Bratislavského samosprávneho kraja (BSK). „V oboch územných plánoch je možnosť vybudovania novej dráhy spomínaná len ako územná rezerva,“ zdôraznil Pilinský.

„O to viac nás prekvapuje, že tento zámer už podporilo Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky,“ dodal račiansky starosta. Podporu svojho odmietavého postoja chce hľadať Pilinský u mestských i krajských poslancov, ale tiež u kandidátov na predsedu BSK v tohtoročných voľbách.

Rekonštrukcia dráhy

Letisko M. R. Štefánika oslovilo samosprávu Rače vo februári so žiadosťou o stanovisko k plánovanej investícii, ktorá ráta s komplexnou rekonštrukciou vzletovej a pristávacej dráhy (VPD) 13–31 smerujúcej na Raču. Keďže si však táto rekonštrukcia vyžiada niekoľkomesačné obmedzenie prevádzky, letisko uvažuje o výstavbe novej dráhy, čo by umožnilo zachovať súčasné prevádzkové kapacity.

Nová dráha má byť paralelná s existujúcou dráhou v smere na Raču vo vzájomnej vzdialenosti 400 metrov. Ráta sa tiež s postupným utlmením dráhy smerujúcej na Ivanku pri Dunaji.

Stanovisko letiska

Hovorkyňa letiska M. R. Štefánika (BTS) Veronika Ševčíková informovala, že BTS si na základe svojich dlhodobých rozvojových zámerov a možností územného rozvoja nechalo vypracovať štúdiu, posudzujúcu situovanie paralelnej VPD so súčasnou vzletovo-pristávacou dráhou 13–31. Štúdia zohľadnila prognózu rastu prevádzkových výkonov, životnosti povrchov existujúcich dráh a obmedzení z rozvoja dopravnej infraštruktúry v rámci územia letiska.

„Pôvodný návrh polohy paralelnej vzletovo-pristávacej dráhy v osovej vzdialenosti 1500 metrov, ktorý bol v súlade s územným plánom, je v súčasnosti nerealizovateľný z dôvodu výstavby diaľnice D4 – teleso diaľnice D4 priamo zasahuje do územia rezervovaného na účel výstavby paralelnej VPD,“ uviedla Ševčíková. Štúdia podľa nej odporučila ako najoptimálnejšie riešenie polohu novej paralelnej VPD vo vzdialenosti 400 metrov od osi VPD 13–31.

Ševčíková pripomenula, že súčasné dve dráhy boli do terajšej dĺžky vybudované v 90. rokoch a komplexná rekonštrukcia hlavnej dráhy 13–31 je nevyhnutná. Vyžiadala by si však uzatvorenie letiska na niekoľko mesiacov, čo je podľa hovorkyne z prevádzkového a obchodného hľadiska vylúčené.

Ako ďalej informovala hovorkyňa BTS, letisko plánuje procesy potrebné pre zmenu územného plánu tak, aby boli zámery letiska v súlade s platnou územno-plánovacou dokumentáciou. Dodala, že akcionár letiska, Ministerstvo dopravy a výstavby SR, zámer podporil a zaviazal BTS ho ďalej rozvíjať.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM