Samospráva

Rača sa pridáva k jednotnej parkovacej politike

Mestská časť však vyjadrila v súvislosti so vstupom do jednotného systému parkovania niekoľko podmienok. Ide najmä o zabezpečenie zvýšenej frekvencie policajných kontrol a hliadok.

Ilustračný obrázok k článku Rača sa pridáva k jednotnej parkovacej politike
Zdroj: Dnes24.sk

K jednotnej parkovacej politike v hlavnom meste sa pridáva aj bratislavská mestská časť Rača. Miestni poslanci schválili návrh všeobecne záväzného nariadenia (VZN) hlavného mesta o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzených úsekoch miestnych komunikácií. Informovala o tom hovorkyňa starostu Rače Eva Miklánková.

Račianska samospráva vyjadrila v súvislosti so vstupom do jednotného systému parkovania niekoľko podmienok. „Ide najmä o zabezpečenie zvýšenej frekvencie policajných kontrol a hliadok, stanovenie harmonogramu budovania parkovacích kapacít na pozemkoch hlavného mesta a tiež požiadavka na majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov pod parkoviskami,“ spresnil starosta Rače Peter Pilinský.

Prečítajte si tiež: Devínska Nová Ves odmietla návrh celomestskej parkovacej politiky a zvýšenie daní

Príjem do račianskeho rozpočtu z dane za vyhradené parkovanie bol podľa jeho slov v roku 2015 viac ako 46-tisíc eur. „Tieto peniaze využívame na opravy našich ciest. Na tento účel a na rozšírenie možností parkovania budeme využívať aj príjem do rozpočtu po zavedení jednotnej parkovacej politiky,“ skonštatoval starosta. Rača zapojí do systému regulovaného parkovania všetky komunikácie v mestskej časti, ktoré budú rozdelené do štyroch zón.

Vo vlastných rukách

Zvislé aj vodorovné dopravné značenie si budú bratislavské mestské časti zabezpečovať na vlastné náklady. Takisto bude v každej mestskej časti potrebné zriadiť firmu vybavenú výpočtovou technikou, ktorá bude zabezpečovať kontrolu úhrady parkovného. „Úhrada bude možná viacerými spôsobmi – SMS, zakúpením lístka v automate alebo označením vozidla rezidentskou kartou na viditeľnom mieste za oknom vozidla,“ uviedla Miklánková.

Po dvoch rokoch tejto prevádzky prevezme spomínané kompetencie podľa nej jedna parkovacia spoločnosť, ktorú určí hlavné mesto. „Poverená spoločnosť bude následne prerozdeľovať zisk z parkovného medzi hlavné mesto a zúčastnené mestské časti v navrhnutom pomere 25 percent pre hlavné mesto a 75 percent pre mestskú časť,“ spresnila hovorkyňa.

Čítajte tiež: Nová parkovacia politika? Parkuj doma, zaberáš miesto Bratislavčanom! Posledná výzva!

V jednotlivých zónach sa bude môcť parkovať len na miestach vyznačených vodorovným a zvislým dopravným značením. Rezident však bude môcť požiadať o rezidentskú parkovaciu kartu pre „svoju“ zónu. Práve ňou bude zvýhodnený pred nerezidentmi a obyvateľmi z iných mestských častí či iných miest Slovenska. Každá takáto karta bude platiť iba na jedno vozidlo. Domácnosti budú môcť požiadať aj o viac takýchto kariet, ich cena však bude podstatne vyššia.

Rezidenti vs. nerezidenti

Za rezidentskú parkovaciu kartu pre prvé vozidlo určuje všeobecne záväzné nariadenie sumu v rozmedzí 20 až 100 eur na jeden rok. Za každé ďalšie vozidlo ide o jeden- až 50-násobok ceny za rezidentskú kartu pre prvé vozidlo. V prípade dočasného parkovania nerezidentov v jednotlivých zónach určuje nariadenie spoplatnenie v rozhraní 0,20 – päť eur na hodinu.

Podnikatelia si zasa budú môcť zakúpiť abonentskú parkovaciu kartu, ktorá by mala stáť minimálne päťnásobok a maximálne 50-násobok sumy rezidentskej parkovacej karty. Nariadenie hlavného mesta teda nastavuje len základné mantinely, konkrétne sumy za rezidentské karty či dočasné parkovanie si už zakotvia mestské časti vo svojich nariadeniach. Tie zároveň schvália aj jednotlivé úseky komunikácií, ktorých sa parkovacia politika bude týkať.

Spoločné parkovanie

Pracovná skupina, ktorá sa na tému parkovacej politiky stretávala už od mája minulého roka, pripravila návrh všeobecne záväzného nariadenia a zmeny štatútu hlavného mesta SR Bratislavy, ktoré definujú zásady jednotných parkovacích pravidiel v meste.

Tieto dokumenty majú teraz možnosť pripomienkovať jednotlivé mestské časti. Následne bude materiál predložený na rokovania poslaneckého grémia, Mestskej rady Bratislavy a miestnych zastupiteľstiev v jednotlivých mestských častiach. Jej finálnu podobu schváli mestské zastupiteľstvo. Kompetencie mestským častiam dáva Štatút hlavného mesta SR Bratislavy.

K filozofii jednotnej parkovacej politiky v hlavnom meste sa v priebehu týchto týždňov súhlasne postavili zastupiteľstvá veľkých bratislavských mestských častí v Starom Meste, Novom Meste či v Petržalke.

Čítajte tiež: Parkovacia politika na dosah: Podľa primátora bude v parkovaní konečne poriadok

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM