Alexandra Húsková Rôzne

OBRAZOM: Falošné Slovensko, „holé zadky“ i zvieratá. Prinášame hitparádu predvolebných billboardov

Billboardovej agitácii politikov nechýbali v minulosti pikantné fotografie, vulgárnosť ani výsmech. Najbizarnejšie predvolebné pútače podľa politológov.

Ilustračný obrázok k článku OBRAZOM: Falošné Slovensko, „holé zadky“ i zvieratá. Prinášame hitparádu predvolebných billboardov
Zdroj: TASR

Prvý marcový víkend čakajú Slovákov už siedme parlamentné voľby vo vyše dvadsaťročnej ére samostatnosti. Neodmysliteľnou súčasťou predvolebného súboja sú billboardy. Pohľad do minulosti ukazuje, že ich autori sa neštítili falošných sľubov, podvodov ani odhalených pozadí.

Mečiarov spevokol

K nezabudnuteľným agitačným počinom patrí zapálený spev niekdajších politických špičiek z HZDS na čele s Vladimírom Mečiarom, ktoré k piesni „Vivat Slovakia“ nahrali v roku 1994 aj klip. Fotky z nahrávania predvolebného songu sa objavili na billboardoch. Sloganu „… bez falošných tónov“ mnohí uverili – HZDS získalo takmer 35 percent.

O štyri roky neskôr prišlo HZDS so sloganom Krajina môjho srdca. Problém bol, že „vyžehlená“ tvár Mečiara sa na okoloidúcich usmievala zo Švajčiarska – namiesto slovenskej prírody v pozadí zvolil autor kampane Fedor Flašík švajčiarsku krajinu z fotobanky.

Našinci si tak mohli vybrať medzi Mečiarovou „Krajinou nášho srdca“ a „skutočnou krajinou nášho srdca“ s Rudolfom Schusterom, neskorším prezidentom. Mečiarove hnutie cielilo na voličov aj adrenalínovým „Poď, neboj sa výšok!“, no nepomohlo mu to. Aj keď získalo najviac hlasov – 27 percent, vládu zostavilo SDK s partnermi.

„Holé zadky“ verzus zvieratá

Predvolebnú kampaň v roku 2002 okorenili kontroverzné pútače Smeru z dielne Flašíka. Slováci sa pozerali na holé zadky. Nechýbal ani výsmech z konkurencie v podobe porovnania topánok a psov reprezentujúcich Roberta Fica, Vladimíra Mečiara a Mikuláša Dzurindu.

Dzurindova SDKÚ zas vytiahla do boja so zvieratami – tučniakmi a tandemom mačka – pes. Vo voľbách zvíťazilo HZDS s takmer dvadsiatimi percentami, opraty však zostali v rukách Dzurindu a jeho koaličných partnerov.

V nasledujúcom hlasovaní vsadilo na zvieratá i KDH. Oficiálnym maskotom kresťanských demokratov sa stal letiaci bocian Kristián. Na billboardoch HZDS zas nechýbal levík. Smer upustil od konfrontačného tónu, získal takmer tridsať percent a s HZDS a SNS Jána Slotu zostavil v roku 2006 vládu.

Superman i falošné tetovanie

O štyri roky neskôr poletoval po krajine líder SaS Richard Sulík ako Superman. Výsledok? Nováčika na politickej scéne podporilo vyše dvanásť percent voličov. SNS využila fotoshop – do volieb nasadila kontroverzné plagáty s Rómom, ktorému prirobila tetovanie. Kampaň vyvolala vlnu nevôle. Voľby síce vyhral Smer s necelými 35 percentami, vládu však zostavilo kvarteto SDKÚ, KDH, SaS a Most-Híd.

V predčasných voľbách v roku 2012 národniari zvolili vyplazený jazyk s trikolórou. Nedostali sa však ani do parlamentu. Zvíťazil Smer, ktorý vďaka 44,41 percenta hlasov zostavil jednofarebnú vládu.

Dvojsečná zbraň

Politológ Jan Baránek hovorí, že reálny dopad billboardov sa nedá zistiť ani prieskumom. „Žiadna politická strana ich však neignoruje. Obrazom sa fixuje v podvedomí človeka.“ Odborník pripomína, že stranám bez zmysluplného a charizmatického lídra však nepomôžu ani billboardy.

Politológ Pavol Marchevský súhlasí, že billborady patria medzi takzvanú povinnú jazdu politických strán v predvolebných kampaniach. „Sú efektívnym komunikačným nástrojom, nositeľom jednoduchých a ľahko zapamätateľných motívov,“ dodáva.

Billboardy sú podľa Michala Horského určené na upútanie pozornosti a mimozmyslových vnemov voličov. „Od hrubých verbálnych posolstiev sa postupne menia na účinný podprahový signál pre voliča. Preto víťazia jednoslovné heslá typu ´ochrana´, ´istota´.“

Galéria Michala Horského

„Najväčšou lživou reklamou bolo vydávanie švajčiarskych Álp za Slovensko v roku 1998.“ „Z radu bizarných bol billboard Smeru o vstupe Slovenska do EÚ na pozadí holých zadkov.“

Galéria Jána Baránka

  1. Falošná slovenská krajina v podaní HZDS
  2. Billboard Smeru so sloganom „Do Európskej únie! Ale nie s holými zadkami…“
  3. Bocian Kristián z kampane KDH

Galéria Pavla Marchevského

  1. Billboard Smeru so sloganom „Do Európskej únie! Ale nie s holými zadkami…“
  2. Pútač SNS, na ktorom dorobili vo fotoshope Rómovi tetovanie
  3. Líder SaS Richard Sulík ako Superman

Prečítajte si aj: Vyrieši dopravnú situáciu v hlavnom meste obnova železničnej stanice Filiálka?

Bizarné billboardy politických strán
11
Galéria
Zdroj: TASR
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM