Tlačové správy Tlačové správy

O parkovaní a spoločnosti EEI s Rastislavom Trnkom

O statickej doprave sme sa porozprávali s mladou politickou nádejou metropoly východu Ing. Rastislavom Trnkom (31). Tento regionálny politik momentálne pôsobí ako zástupca starosta košického Starého Mesta a zároveň aj ako poslanec zastupiteľstva Košického samosprávneho kraja za stranu Sieť.

Ilustračný obrázok k článku O parkovaní a spoločnosti EEI s Rastislavom Trnkom
Zdroj: Dnes24.sk

Vo verejnej sfére sa už dlhodobo venuje novým technológiám, finančným otázkam, najmä doprave a zásadne nesúhlasí s odlievaním peňazí občanov na súkromné účty firiem z parkovného businesu.

Vy sa už nejaký čas zaoberáte parkovacou politikou…

Áno, početným problémom v oblasti parkovania sa venujem viac ako tri roky. Podnetom bola nevýhodná zmluva na parkovanie so súkromnou eseročkou EEI. Tú podpísalo mesto Košice pod vedením primátora Richarda Rašiho. Zažil som, ako sa rieši otázka statického parkovania v Starom Meste, najprv ako miestny poslanec a teraz i ako zástupca starostu.

Kým neprebrala EEI parkovací systém bolo všetko v poriadku? Ako k tomu presne došlo? V Bratislave sme mali naposledy z toho celkom veľkú tému, ale o parkovaní v Košiciach nebolo počuť takmer nič.

Nemyslím si, že by o tomto probléme nebolo v Košiciach počuť, ale musím priznať, že sa o ňom hovorilo menej ako by si „zaslúžil“. Bolo to spôsobené hlavne tým, že systém sa v podstate nezmenil, čo bol „geniálny ťah“ zo strany mesta a EEI. Parkovné aj pred podpisom zmluvy s EEI vyberalo mesto Košice, hoci intenzita kontrol zo strany Mestskej polície bola omnoho nižšia. Po 1.8.2012 sa presmerovali finančné toky z mestskej kasy na súkromné účty a zvýšila sa len intenzita pokút. Navonok sa síce nič podstatné nezmenilo a ani občania si to nemuseli všimnúť. Po pár mesiacoch prišiel zámer rozvoja statickej dopravy do našej mestskej časti Staré Mesto, aby sme sa k nemu vyjadrili. Niekoľkokrát sme s EEI rokovali, avšak už vtedy bolo jasné, že to nemá zmysel. Ich cieľ bol jasný a nemenný – zarobiť pri čo najnižších nákladoch – k čomu som mal aj niekoľko verejných vystúpení. Od začiatku navrhujem, aby sa všetky peniaze, ktoré dnes zarába EEI vrátili späť do mestskej kasy, občanom, ktorým patria. Premaľovať čiary na parkoviskách dokáže mesto Košice aj samo…

A čo sa dialo ďalej?

Vtedy začal nekonečný príbeh s touto témou. Mal som niekoľko telefonátov od rôznych ľudí, ešte pred tlačovou besedou, aby som si to, mierne povedané, „rozmyslel“ spolu s nejakými „návrhmi na premýšľanie“ (smiech). Asi si mysleli, že to pomôže…

Ponúkli vám aj niečo, aby ste celú túto problematiku nechali takpovediac „plávať“?

K tomuto sa žiaľ nemôžem vyjadriť, lebo veľmi pravdepodobne by tento môj výrok potom skončil na súde a ja nemám žiadne telefonické nahrávky, ktorými by som vedel dokázať moje tvrdenie pri prípadnom súdnom spore, bohužiaľ. Musia vám stačiť fakty, že tlačovka bola, kde som v podstate povedal, že ide o „tunel“ a hneď na to ma mesto Košice a aj primátor Raši zažalovali za ohováranie.

Predpokladám, že EEI to urobilo tiež?

Pokiaľ mám správne informácie, chceli tak urobiť, ale zrejme si zvážili pre a proti, hlavne čo sa týka ich povesti, rozhodli sa racionálne.

O praktikách EEI sa toho už dosť popísalo, čiže mám to chápať tak, že so všetkým zlým súhlasíte a o všetkom dobrom pochybujete?

Pozrime sa na to takto, súkromná firma si dovolí len to čo jej zmluva s mestom umožní s cieľom maximálneho zisku. Som si istý, že každý z vašich čitateľov by chcel mať vo svojej firme takýto biznis model ako EEI. Veď sami posúďte: štát vám poskytne 2,7 milióna eur na “rozbeh” firmy, vy potom vo viac než pochybných verejných obstarávaniach získate také skvelé biznisy s verejným majetkom, že vám vlastne počas celej doby “podnikania” nemôže ani nikto konkurovať. Nadôvažok s vami samospráva podpíše takmer nevypovedateľné zmluvy. Zároveň nemáte takmer žiadne náklady na vstupné investície, lebo podnikáte s majetkom, ktorý bol už dávno predtým vybudovaný z verejných zdrojov, čiže nepotrebujete ani úver a vaše know-how sú v podstate riešenia, ktoré už dávno pred vami vymyslel niekto iný. A tak vašou hlavnou starosťou zostáva len sledovať “pípajúce sms-ky” z vašej banky, kde vám každý deň na firemný účet pribúdajú vaše “ťažko zarobené” peniaze. Vy by ste takú firmu nechceli? Čo je z toho zlé a čo je z toho dobré si domyslí snáď každý.

Nechceli ľudia z vedenia mesta s vami aspoň diskutovať o vašich pripomienkach k celému systému parkovania a pripraviť aspoň nejaké zmeny, ktoré by priniesli pozitíva parkujúcim motoristom v centre mesta?

Osobne som vyzval primátora niekoľkokrát na diskusiu ohľadom tejto témy, avšak bez odozvy. Vrcholom bolo, keď s nami (poslancami MČ Staré Mesto) odmietal diskutovať ešte aj akýkoľvek zamestnanec Magistrátu mesta Košice, je ich tam „len“ niečo cez 400, proste všetci sa tvárili, že „ich tempo je vražedné a ich revírom sú Košice“, a asi preto na nás dodnes nemajú čas. Ak aj bola diskusia, tak prišli zástupcovia EEI, ale uznajte čo sme mohli dohodnúť na stretnutiach s nimi, keď veľa otázok končilo odpoveďou „toto nám neumožňuje zmluva“ alebo „toto je v zmluve, čiže s tým nevieme robiť nič“. Mesto Košice a mestské časti sú pri tom spojené pupočnou šnúrou. V Bratislave sa starosta aspoň postavil zoči-voči občanom…Ako to dopadlo, vieme, predpokladám, že podobnému scenáru sa náš primátor týmto vyhol.

Čo vám teda najviac vadilo na koncepcii parkovania z dielne EEI najviac?

Minulý čas vo vašej otázke je, žiaľ, no stále zostáva zároveň aj súčasnosťou. Nejde tu len o „koncepciu parkovania“, ktorú zrazu mala riešiť súkromná firma s úplne iným cieľom a motívom ako mesto Košice, ale o celý systém finančných tokov, procesu schvaľovania v zastupiteľstve, priebehu verejno-obchodnej súťaže ako aj celý rad legislatívnych otázok. Pre správne pochopenie by som teraz vypichol týchto pár argumentov:

  1. Súťaž a zmluvu schvaľovali poslanci, ktorí boli vedením mesta zrejme úmyselne zavádzaní. V prípade EEI nejde o žiadneho investora, ktorý vloží svoje peniaze do rozširovania počtu parkovacích miest, čo dokumentuje aj skutočnosť, že od augusta 2012 dodnes vybudovali presne 0, slovom NULA parkovacích miest. Do budúcna plánujú „vybudovať“ nové parkovacie miesta prekreslením čiar. Asi vyhlásim súťaž – investícia roka!
  2. Už samotná verejno-obchodná súťaž mala z môjho pohľadu vopred istého víťaza, keď sa do nej prihlásili len dve firmy. Paradoxne tá najväčšia, tretia, ktorá už v minulosti mala záujem, „náhle“ stratila záujem a ani sa neprihlásila… Druhá z dvoch prihlásených vlastne nevyhrala pre nesplnenie podmienok. Víťaz, teda EEI, navyše doložila referenciu o výstavbe nejakého parkovacieho domu z Nitry, ktorý vtedy neexistoval. Už to ju samo o sebe malo diskvalifikovať zo súťaže, a preto podľa mňa ani nikdy nemali vyhrať. To však žiaden kontrolný orgán neskonštatoval.
  3. Pred „prenajatím parkovísk“ EEI išli všetky vybraté peniaze od motoristov do pokladne mesta, resp. do kasy mestskej firmy SMMK s.r.o., ktorá mala vyberanie poplatkov v kompetencii, zhruba 1,1mil. € (náklady na výber a správu automatov boli do 0,1mil. € ročne), čiže 1mil. € prínos pre mesto Košice a jeho obyvateľov. Teraz EEI platí 0,324mil. € + DPH „nájomné“ mestu Košice za parkoviská. Od ich príjmov je potrebné odrátať cca 270 tis. € ročný náklad na parkovací dom, ktoré malo aj mesto Košice. V konečnom dôsledku EEI s.r.o. by podľa predchádzajúcich výberov ostávalo 230 000€/ročne, avšak je potrebné si uvedomiť, že Mestská polícia pred príchodom EEI kontrolovala platobnú disciplínu vodičov raz mesačne, no odvtedy to robí aspoň raz denne a s oveľa väčším nasadením. Každý si môže domyslieť koľkonásobne je vyšší príjem EEI teraz ako bol vtedy príjem mesta Košice.
  4. Zhruba pred dvoma rokmi som tiež upozornil nato, že firma EEI vyberá parkovné v rozpore so zákonom. K tomu som mal aj dôkaz v podobe rozsudku Najvyššieho súdu SR! Čo potvrdila aj Krajská prokuratúra v Košiciach svojim protestom prokurátora. A čo sa stalo? V parlamente potom smeráckou väčšinou prešla novela cestného zákona. Tá sa potom zapracovala aj do Všeobecne záväzného nariadenia v Mestskom zastupiteľstve , prijali ju poslanci Smeru spolu s ich blízkymi nezávislými poslancami a všetko vraj bolo OK! Záver? Ak aj je teraz legislatívne všetko ošetrené, čím si nie som istý, EEI za asistencie mesta Košice vyberala minimálne poldruha roka a to medzi augustom 2012 a februárom 2014 všetky poplatky za parkovné aj rezidenčné karty v rozpore so zákonom! Dodnes nepadlo jediné ospravedlnenie od primátora Rašiho ani EEI. A to už nehovorím o nejakej finančnej kompenzácii pre košických motoristov.
  5. Nedá mi nepodotknúť, že drvivá väčšina samospráv, kde EEI spravuje systém parkovania sú riadené primátormi a starostami so strany SMER-SD, ja si na tieto „náhodičky“ jednoducho neviem zvyknúť.

Toto všetko, čo ste doteraz povedali, znie ako z veľmi nepodareného kriminálneho filmu. Čo ste so všetkými svojimi zisteniami robili?

Ako som už spomínal, zvolal som niekoľko tlačových konferencií, kde som o týchto veciach informoval. Inicioval som a osobne som sa zúčastnil zbierania podpisov pod dve petície, ktoré podpísali tisíce Košičanov. Spolupracoval som pri súdnom procese, ktorý potvrdil, že nebolo možné v danom období vyberať poplatky a bol som jedným z iniciátorov podania na prokuratúru kvôli neoprávnenému vyberaniu poplatkov za parkovanie. Až to paradoxne rozhýbalo košického primátora, no ten nešiel Smerom k ľuďom ako na svojich vtedajších bilboardoch, ale nechal zmeniť, a potom aj hlasoval za novelu už spomínaného cestného zákona v NR SR. Tiež som viedol kampaň za bezplatné parkovanie. Všetkým, čo mali o to záujem, som lepil podobné nálepky aké som mal aj ja na nárazníku auta s textom:„Parkujem ZADARMO s Rasťom Trnkom“ Vtedy sa nám policajti naozaj vyhýbali, to bola z toho všetkého asi najväčšia zábava, fotky z toho doslova zaplavili aj sociálne siete a motoristi sa na tom aspoň smiali. A ešte je tu aktívny súdny spor s p. primátorom, na ktorý sa veľmi teším keď ho vyhrám… :)

A ako na to reagovali tí, ktorí za to všetko môžu?

Mesto Košice ma zažalovalo za urážku na cti, čo bolo samo o sebe smiešne, veď ako vlastne môžete ohovárať inštitúciu? Vyšetrovateľ s prokurátorom to zamietli. Potom ma zažaloval primátor Raši, s ním vediem aktívny súdny spor. Za vyše dva roky neskončilo ani prvé pojednávanie… Primátor chcel vypovedať iba ústne, čiže prečítal, čo mal napísané, a potom nastala tá chvíľa, kde sa celý proces zasekol. Sudkyňa sa nás pýtala, či máme nejaké otázky, samozrejme sme mali. On odmietal odpovedať na akékoľvek aj tie najzákladnejšie otázky, predstavte si, na všetky chcel odpovedať iba písomne, pri ústnej výpovedi! Viacerí právnici mi povedali, že s takou absurdnosťou sa ešte nestretli… Mám z toho pocit, že si odpovede chcel nechať niekým pripraviť a vôbec by ma neprekvapilo, keby medzi jeho konzultantov patrili aj ľudia z EEI… A keďže sudkyňa nakoniec vyhovela tejto úplne absurdnej žiadosti, navrhli sme vymeniť sudkyňu. Najvyšší súd SR nám vyhovel, zhruba pred rokom, a odvtedy sa nič nedeje, stojí to na Okresnom súde Košice I a netrpezlivo čakám na vytýčenie ďalšieho prvého pojednávania. Viete, ja by som rád čím skôr tento spor mal za sebou, lebo viem, že v konečnom dôsledku vyhrám, všetko mám podložené a teším sa na deň, kedy to príde. Lenže tak ako to ide teraz, teda nijako, to vyhovuje hlavne primátorovi… Zrejme sa to všetko pohne ďalej, až keď primátorom nebude.

Vyzerá to riadne zamotane, čo sú teda podľa vás hlavné problémy?

V prvom rade si musíme uvedomiť základné skutočnosti. V Košiciach máme zhruba o 20 000 parko­vacích miest menej, než je počet aút, tých je cca 80 000ks. V praxi to znamená, že na 4 autá máme len tri parkovacie miesta. Navyše, kým počet áut sa neustále zvyšuje, parkovacie miesta v meste ako aj na sídliskách takmer nepribúdajú. Takisto je podľa mňa chybou myslieť si, že po rekonštrukcii električkových tratí začnú ľudia hromadne presadať z áut do MHD. Isto k tomu nepomôžu ani ďalšie “opatrenia” v podobe predražených nákupov električiek bez klímy, inšpirované Tadžigistanom, rušením trolejbusovej dopravy alebo redukcii spojov. Samozrejme, niektorí ľudia môžu počas priaznivého počasia presadnúť aj na bicykle, no mesto momentálne ani nevie zadefinovať ako má vyzerať cyklotrasa v meste, nie to ju ešte postaviť… Okrem toho všetky zisky z parkovného nekončia v mestskom rozpočte a ani sa dlhodobo nereinvestujú do parkovacieho systému ako takého. Vždy sa len vymýšľajú spôsoby ako zo systému “uliať” peniaze. EEI je na rozdiel od motoristov zo súčasným riešením zrejme spokojná, keďže dlhodobo nie je politická vôľa riešiť tento problém poctivo a podľa požiadaviek ľudí. A keďže dopyt narastá a ponuka je relatívne rovnaká, cena stúpa.

Aké riešenia teda ponúkate?

Stačí len trochu použiť zdravý sedliacky rozum. Prioritou by bolo zastaviť odlievanie peňazí zo systému a vytvoriť fond z parkovného, z ktorého by sa každoročne postavilo niekoľko desiatok až stoviek hromadných podzemných/nad­zemných garážových parkovacích miest. Veď predsa nie je normálne, že zaparkovať nedokážu už ani samotní obyvatelia pri svojich domoch, tzn. rezidenti, a to už nehovorím o návštevníkoch prevádzkovateľov občianskej vybavenosti. Hromadné garáže väčšinou nevadia nikomu, nazaberajú zeleň a nikto sa ani nemôže sťažovať, že by to bolo z jeho daní, keďže by sa stavali z poplatkov za parkovné, platených motoristami. Samozrejme mesto musí nariadiť aj istý druh regulácie. Súkromná firma ho nastaví v prvom rade tak, aby dosahovala zisk a nehľadí na potreby občanov, čoho sme svedkami aj v súčasnosti vo viacerých mestách.. Na to je tu predsa samospráva, volená občanmi, ktorá má na tieto potreby prihliadať. Týmito krokmi sa samozrejme nevylučuje zvyšovať komfort cestovaním hromadnými dopravnými prostriedkami a preferovaniu cyklodopravy. Volení predstavitelia musia byť schopní odolávať tlaku podobných lobistických skupín a záujmových firiem, v Petržalke to horko-ťažko zastavili, v Košiciach bohužiaľ tomuto tlaku primátor úplne podľahol.

Nesmieme rezignovať na poctivé riešenia pre občanov, len preto, že niektorí primátori a starostovia majú kamarátov z firiem ako Ja&Ty. Štát a verejný sektor je tu na, to aby slúžil ľuďom, nie naopak

(PR) – Za obsah a fotografie zodpovedá objednávateľ tejto tlačovej správy. Jeho názory sa nemôžu spájať so stanoviskami a postavením siete portálov Global 24.

O parkovaní a spoločnosti EEI s Rastislavom Trnkom
2
Galéria
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM