Rôzne

Nová Dunajská promenáda opäť vyvolala búrlivé diskusie. Zmiešané prostredie je nebezpečné pre chodcov i cyklistov

Na Dunajskej promenáde sa predbežne ráta s vybudovaním zmiešaného priestoru pre cyklistov aj peších zároveň. Cyklisti však upozorňujú, že takéto riešenie je nebezpečné, obmedzilo a ohrozilo by jednu i druhú skupinu.

Ilustračný obrázok k článku Nová Dunajská promenáda opäť vyvolala búrlivé diskusie. Zmiešané prostredie je nebezpečné pre chodcov i cyklistov
Zdroj: Ivo Nesrovnal pre Bratislavu

Promenádu pri Dunaji využívajú ako chodci, najmä mladé rodiny s deťmi, tak aj cyklisti. Keďže sa mesto pripravuje na otvorenie vynovenej Dunajskej promenády, prišlo tento týždeň s návrhom na rokovanie zainteresovaných, ako vytvoriť územie vhodné pre všetkých. Toto riešenie spočíva v tom, že promenáda by mohla byť akýmsi zmiešaným priestorom pre cyklistov i chodcov zároveň. Cyklisti sa v ňom však budú musieť prispôsobiť peším a to nížením rýchlosti na úroveň rýchlosti chodcov.

Mesto deklaruje, že ide o nový verejný priestor, ktorý bude patriť všetkým a je preto nevyhnutné vyriešiť bezpečnosť na tomto mieste. „Cyklisti na promenádu patria. Dôležité však je zabezpečiť bezpečnosť pre všetkých, najmä detí. Promenáda musí slúžiť všetkým,“ vysvetľuje primátor Ivo Nesrovnal.

Na plné športové vyžitie cyklistickej verejnosti podľa magistrátu slúži samostatná cyklotrasa na druhej strane Dunaja. Presúvať sa však napríklad z Dlhých Dielov cez petržalskú stranu popri Dunaji (cez most Lafranconi a potom Starý most) je podľa cyklistov nepraktické, a tiež to značne predĺži ich trasu. Navyše, nejde o športové vyžitie ale dopravu. „Týmto primátor robí krok späť a opäť interpretuje dochádzku cyklistov v meste ako šport a nie dopravu,“ upozorňuje Tomáš Peciar z Cyklokoalície..

Cyklisti vs. mesto

Primátor pred pár dňami Bratislava24.sk informoval, že predbežne našiel zhodu so všetkými zainteresovanými stranami, či už z radov cyklistických združení, ale aj zhotoviteľa prác na Dunajskej promenáde.

„Dostali sme na takéto riešenie množstvo pozitívnych ohlasov nielen od občanov, ale aj od odbornej verejnosti. Našou ambíciou je zároveň spraviť z promenády vyhľadávané miesto pre všetkých. Pre cyklistov aj chodcov, “ vysvetľuje primátor Ivo Nesrovnal.

Cyklisti však dôrazne namietajú. Podľa nich sa primátor už dopredu dohodol s Henbury (J&T), že cyklisti na hlavnej mestskej cykloradiále R11 budú jazdiť rýchlosťou chôdze.

„Cyklotrasa R11 je v územnom pláne, územnom genereli dopravy i ďalších dokumentoch mesta vedená po nábreží a nikdy nepadol návrh jej premiestnenia napríklad k ceste a električke. R11 je jediná spojnica pre cyklistov z Karlovky, Devína a čiastočne i Dúbravky s centrom mesta,“ vysvetľujú cyklisti zo združenia.

Nejde o zníženie rýchlosti, ale zvýšenie bezpečnosti

Cyklokoalícia navrhuje, aby sa chodci pohybovali pri Dunaji na širokej promenáde a od cyklistov by boli oddelení pásom zelene, za ktorým by bola segregovaná a podfarbená cyklotrasa. Cyklisti by sa nemuseli pohybovať rýchlosťou chôdze a chodci báť o svoju bezpečnosť.

„Je dôležité vytvoriť vymedzený koridor pre cyklistov, aby bolo jasné kadiaľ sa môžu bezpečne pohybovať chodci a kadiaľ cyklisti. Zároveň tento koridor musí umožniť bezpečnú jazdu s možnosťou dostatočného reakčného času na pribrzdenie či zastavenie, v prípade križovania pešej trasy,“ vysvetľuje pre Bratislava24.sk Tomáš Peciar.

Cyklokoalícia odmieta miešanie a prepletanie sa cyklistov medzi chodcami. „Aj pri rýchlosti chôdze to nie je bezpečné riešenie a je tiež nekomfortné ako pre cyklistov, tak aj pre chodcov,“ dodáva.

Podľa vyjadrení mesta je však navrhované zmiešané územie, ktoré môžu využívať cyklisti aj chodci, bežné v iných mestách, ktoré takto využívajú fenomén rieky.

Definitívne rozhodnutie nepadlo, cyklotrasu zrušiť nechcú

Cyklokoalícia má v pláne pokračovať v rokovaniach a požiadať mesto aj developera o racionálne riešenie. „Ide nám o dodržanie Územného plánu ako záväzného strategického dokumentu mesta a rešpektovanie vôle poslancov, ktorí schválili cyklotrasu prechádzajúcu týmto územím,“ hovorí Peciar.

Tému novej promenády chcú cyklisti otvoriť aj na Komisii pre pešiu a cyklistickú dopravu.

Mesto je podľa slov hovorkyne Ivany Skokanovej pripravené diskutovať a nájsť vhodné spoločné riešenie. „Samozrejme, budeme rokovať aj naďalej. Stretnutie bolo v stredu a dohodli sme sa na pokračovaní rokovaní v tomto smere. Na stretnutí zároveň padli viaceré návrhy, ktoré v súčasnosti preverujeme,“ vysvetľuje pre Bratislava24.sk hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.

Ako upresnila, v najbližších dňoch zvolá mesto ďalšie stretnutie, s cieľom nájsť riešenie, ktoré bude vyhovovať chodcom i cyklistom.

„Cyklotrasu na Dunajskej promenáde nikto nejde rušiť, pretože cyklisti sem jednoznačne patria. Otázkou ostáva len to, ako ju vyznačiť. Chceme sa totiž vyhnúť kolíziám, a preto hľadáme najlepšie riešenie,“ upresnil pre náš portál primátor Nesrovnal.

Dunajská promenáda

Práce na revitalizácii Dunajskej promenády sa začali začiatkom marca a stále pokračujú. Investor sa v zmluve s mestom zaviazal opraviť existujúcu promenádu v dĺžke od River Park I po Most Lafranconi a následne do 3 rokov vybudovať novú promenádu v časti pred priestorom bývalých objektov PKO.

Súčasťou obnovy Dunajskej promenády je okrem revitalizačných prác aj starostlivosť o zeleň a stromoradie v tomto areáli. Investor vybuduje verejný priestor centrálneho námestia o rozlohe 2 500 m2, rozšíri pobytové plochy pre verejnosť pod promenádnou časťou a zrealizuje pobytovo-oddychový pontón v centrálnej línii námestia v prepojení s Dunajom.

Čítajte tiež: Romantická prechádzka medzi bilboardami: Dunajskej promenády sa dočkáme v lete, pred tieňom nás uchráni reklama

Dunajská promenáda
7
Galéria
Zdroj: Ivo Nesrovnal Facebook
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM