Tomáš Stupavský Rôzne

Povinné prilby zapríčinili úbytok cyklistov, chceme túto povinnosť zmeniť, tvrdí cyklokoalícia

Zákon o cestnej premávke ani jeho pripravovaná novela nerieši súčasné problémy bezpečnosti cestnej premávky v mestách. Tvrdí to občianske združenie Cyklokoalícia.

Ilustračný obrázok k článku Povinné prilby zapríčinili úbytok cyklistov, chceme túto povinnosť zmeniť, tvrdí cyklokoalícia
Zdroj: TASR

Mimovládna organizácia zorganizovala v spolupráci s odborníkmi a aktivistami podanie hromadnej pripomienky k zmenám pripravovaným ministerstvom vnútra. Tvrdí, že jej ide o zlepšenie bezpečnosti detí, chodcov, cyklistov a verejnej hromadnej dopravy. K tomu má napomôcť desať zmien, ktoré navrhla.

Aktivisti požadujú, aby mala bezpečnosť prioritu nad plynulosťou dopravy. Chce preto zaviesť povinný odstup vozidiel podľa ich rýchlosti. „Nedodržiavanie bezpečných odstupov je dôvodom skoro štvrtiny nehôd, preto navrhujeme sprísniť legislatívu tak, aby minimálne odstupy boli definované a aj vynútiteľné,“ uviedol prezident občianskeho združenia Peter Netri.

Vyššie pokuty pre vodičov

V Cyklokoalícii sú presvedčení, že vodiči by mali platiť vyššie pokuty za prekročenie rýchlosti v obytných zónach. „Súčasné nastavenie, podľa ktorého napríklad dvojnásobné prekročenie rýchlosti na takýchto miestach predstavuje pokutu 66 eur, vôbec nezodpovedá nebezpečnosti konania vodičov motorových vozidiel, keďže pravdepodobnosť smrteľného úrazu chodca sa zvyšuje rádovo 50-násobne,“ odôvodnil Netri.

Organizácia tretieho sektora sa zasadzuje za okresanie možnosti parkovania a jazdy áut po chodníkoch. Parkovanie by podľa jej predstáv malo byť možné iba vo vyznačených boxoch. Je tiež za zavedenie objektívnej zodpovednosti v prípade ignorovania predpisov o priorite hromadnej dopravy.

„Formálne podľa legislatívy má MHD prednosť pred individuálnou automobilovou dopravou, prax však zaostáva za legislatívou," upozorňuje.

Cyklisti by podľa Cyklokoalície mali mať prednosť na priechodoch pre cyklistov. V súčasnosti je totiž ich prednosť nejasná. Aktivisti chcú i to, aby v koridore pre cyklistov platil zákaz zastavenia, keďže tu stojace vozidlá výrazne znižujú bezpečnosť zraniteľných účastníkov cestnej premávky.

Cyklisti bez reflexného bezpečnostného odevu

Signatári hromadnej pripomienky žiadajú zrušenie povinných prilieb pre cyklistov. „Výskumy dokazujú, že jediný jednoznačný efekt povinných prilieb je v znížení počtu cyklistov,“ odôvodňuje prezident Cyklokoalície. Podľa neho iba šesť krajín Európskej únie zaviedlo túto povinnosť. Krajiny EÚ s najmenšou nehodovosťou cyklistov, ako Holandsko a Dánsko, nemajú prilby povinné.

Znížiť by sa mali i ďalšie požiadavky voči cyklistom. „Bicykel musí byť vybavený reflexnými prvkami a osvetlením. Je teda prebytočné a nezmyselné vyžadovať, aby cyklista mal na sebe ďalší reflexný bezpečnostný odev alebo prvky,“ doplnil Netri.

Novelu zákona o cestnej premávke, ktorá zároveň upravuje zákon o priestupkoch, predložilo ministerstvo vnútra do medzirezortného pripomienkového konania na konci júna. Prináša zmeny v tzv. objektívnej zodpovednosti držiteľa vozidla, úpravu pokút za prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti, povinné prilby pre deti prepravované na cyklosedačke a na bicykli pevne spojenom tyčou s vodiacim bicyklom, či zmenu podmienok odhlásenia vozidla a ďalšie zmeny.

Prečítajte si tiež: Novinka v Bratislave, ktorá poteší najmä cyklistov. Na Trenčianskej pribudol prvý cyklosemafor

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM