Nina Táborská Samospráva

Na Hlavnej stanici po troch rokoch opäť počuť električky. Avšak iba dočasne

Po ukončení všetkých opravných prác na vrchnom úseku trate bola dnes po troch rokoch električková doprava na Hlavnú stanicu opätovne obnovená. Oprava spodného úseku sa začne až v roku 2015. Modernizovaný bude z prostriedkov EÚ, čo by bez opravy obratiska v hornom úseku nebolo možné.

Ilustračný obrázok k článku Na Hlavnej stanici po troch rokoch opäť počuť električky. Avšak iba dočasne
Foto: Nina Táborská / Zdroj: Dnes24.sk

Cestujúcich tento týždeň poteší hneď niekoľko správ. Okrem spustenia trate v Dúbravke a uvedenia nového autobusu už túto stredu, dnes začali na Hlavnú stanicu opätovne premávať električky. Hoci je riešenie len dočasné, v nasledujúcich mesiacoch, kedy Dopravný podnik Bratislava očakáva zvýšený počet cestujúcich, by obnovenie malo výrazne prispieť k zlepšeniu a odľahčeniu verejnej dopravy.

Havarijný stav obratiska

„Obnovili sme električkovú dopravu na Hlavnú stanicu, ktorá bola tri roky zatvorená. Hlavným dôvodom uzatvorenia električkovej trate bol havarijný stav obratiska a problémy s majetkovým usporiadaním. Po dlhom čase sa podarilo dohodnúť s investorom a majiteľom týchto pozemkov o aspoň dočasnom používaní obratiska,“ uviedol riaditeľ úseku prevádzky a techniky Bronislava Weigl.

Ako ďalej doplnil, na tomto úseku prebehli tie najnutnejšie opravy. Obratisko a úsek po Kýčkerského ulicu boli v najkritickejšom stave. Počas opravných prác, ktoré zrealizoval DPB, sa vymenili koľajové konštrukcie, koľajový úsek medzi zastávkou nám. Franza Liszta a začiatok obratiska bol zrepasovaný a sfunkčnený.

„Opravy od Kýčkérskeho po obratisko trvali zhruba desať týždňov. Podarilo sa nám to spraviť v slušnej kvalite, zodpovedá to vštkým parametrom, normám a všeobecným nariadeniam,“ uviedol zástupca riaditeľa úseku dopravnej cesty DPB Vladimír Lipský.

„Opravovali sa dve koľaje. Vonkajšia a stredná, ktoré sú postačujúce, nakoľko tu budú premávať len dve linky. Tretia koľaj bude využívaná len na odstavenie električiek,“ doplnil Lipský.

Celkovo opravy stáli 1 200 000 eur. Časť prisľúbil financovať investor predstaničného námestia.

Trojročné čakanie

Cestujúci na obnovenie dopravy na Hlavnú stanicu čakali tri roky. Mesto tvrdí, že za toto zdržanie môže jednak zmluva, ktorú podpísal bývalý primátor Bratislavy a na druhej strane aj investor, ktorý mal spolufinancovať opravy vrchného úseku.

„Dráhový úrad pred troma rokmi rozhodol, že úsek trate pod Hlavnou stanicou je v takom dezolátnom stave, že nie je možné zabezpečiť prevádzku električiek a zároveň zabezpečiť bezpečnosť účastníkov mestskej hromadnej dopravy,“ vysvetlil riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy.

„Mesto malo navyše zviazané ruký aj tým, že bývalý primátor p. Ďurkovský pred odchodom podpísal zmuvu s investorom Predstaničného námestia, že ten za 23 miliónov eur zrevitalizuje celý tento priestor, že vybuduje novú dopravnú infraštruktúru a má si túto povinnosť splniť do roku 2016,“ dodal Andrassy. Dnes je však veľký otáznik nad tým, či vôbec tento projekt zrealizovaný bude.

Nejde o komunálne voľby

„Mesto mohlo získať európske fondy, ale len za podmienok, že bude táto trať prevádzkovateľná. Preto sme opravili tento vrchný úsek, rokovali sme takmer rok s investorom aby sme ho presvedčili, aby sa aj on finančne spolupodieľal na tejto oprave a v lete sa nám podarilo podpísať memorandum medzi DPB, mestom a investorom Predstaničného námestia, ktorý sa finančne spolupodieľa na oprave tohto úseku. Neotvárame teda túto trať len preto, že v sobotu sú voľby,“ vysvetlil Andressy.

Ako doplnil, peniaze, ktoré sa minuli teraz, nepôjdu hore komínom. „Ide len o dočasné riešenie. To, čo budeme opravovať za európske peniaze v lete budúceho roka, bude už trvalé riešneie, ktoré bude riešené podobne ako trať v Dúbravke. My sme si nemohli dovoliť investovať verejné peniaze do rekonštrukcie priestoru, ktorý má rekonštruovať v mene hlavného mesta na základe zmluvy investor. Materiál, ktorý sa využil teraz bude môcť investor použiť aj pri trvalých úpravách,“ uzavrel Andrassy.

S opravami spodného úseku by malo mesto začať na jar 2015, v apríli alebo v máji. Práce majú trvať tri až štyri mesiace. Vtedy električkovú trať na stanicu opäť odstavia.

Dovtedy sa dostanete na Hlavnú stanicu električkou č. 1. Táto linka bude premávať okružnou trasou Hlavná stanica – Imricha Karvaša – Obchodná – tunel – nábrežie – Jesenského – Námestie SNP – Obchodná – Imricha Karvaša – Hlavná stanica.

Linka číslo 2 bude zase jazdiť od ŽST Nové Mesto cez Vazovovu ulicu a uzol Blumentál na Hlavnú stanicu.

Na Hlavnú stanicu sa vrátili električky
8
Galéria
Foto: Nina Táborská / Zdroj: Dnes24.sk
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM