Jakub Forgács Rôzne

Na druhú stranu Dunaja už netreba ísť po moste: Brehy opäť spojí legendárny propeler

Bratislavčanov i návštevníkov nášho hlavného mesta iste poteší novinka na Dunaji. Brehy spojí pravidelná lodná linka, ktorá sa možno stane i súčasťou MHD.

Ilustračný obrázok k článku Na druhú stranu Dunaja už netreba ísť po moste: Brehy opäť spojí legendárny propeler
Zdroj: Webnoviny.sk

Lodná linka bude premávať od piatku až do nedele v hodinových intervaloch. V piatky od 16:00 do 19:00 a cez víkend od 11:00 do 19:00. Lodnou linkou sa budú môcť návštevníci prepraviť na petržalskú stranu Dunaja, zastavuje aj pri Riverparku a neskôr bude stáť aj pri nákupnom centre Eurovea.

Pri Eurovei chýba prístavisko

„Pri nákupnom centre Eurovea sa pristávať zatiaľ nedá, lebo tam nie je ešte prístavisko. Do dvoch týždňov by však malo byť už v prevádzke,“ vysvetlila v piatok starostka Rosová. Trasu by malo plavidlo zvládnuť za hodinu, vysvetlil Marek Považan, riaditeľ Slovenskej plavby a prístavov – lodnej osobnej dopravy (SPaP-LOD), ktorá je jedným z partnerov pilotného projektu obnovenia lodnej linky na Dunaji.

Lodnou linkou propeler sa budú môcť dospelí odviezť za dve eurá, lístok pre deti stojí jedno euro. Lístok platí jednu hodinu, ako dodal Považan, už bude len na návštevníkoch či sa povozia celou trasou alebo iba jej časťou. Lístky si môžu ľudia kúpiť v prístave na staromestskej strane Dunaja, priamo na lodi alebo cez webovú stránku SPaP-LOD.

Linka bude možno súčasťou MHD

Na obnovenej lodnej linke sa bude plaviť loď Prešov, ktorá má kapacitu 220 ľudí. V prípade potreby je pripravená aj loď Martin s kapacitou 160 osôb. „Plavidlá majú rýchlosť 10 kilometrov za hodinu proti prúdu a 20 kilometrov za hodinu po prúde,“ priblížil Považan.

Lodná linka bude premávať oddnes až do konca plavebnej sezóny, teda minimálne do konca októbra, podľa počasia a záujmu. Zatiaľ bude lodná linka slúži viac-menej ako turistická atrakcia, v budúcnosti Staré Mesto spolu s partnermi uvažuje aj o jej zapojení do mestskej hromadnej dopravy. Záležať to však bude od toho, ako sa pilotný projekt ujme a aký bude o neho záujem.

„Myšlienka je o tom, aby sme otestovali dopyt po takejto doprave a aby sme zistili, či je to ekonomicky udržateľný projekt. Neskôr, ak sa ukáže, že je po takomto projekte dopyt, by sa mohla lodná doprava stať aj súčasťou mestskej dopravy,“ priblížila vízie starostka Rosová.

Jeho história siaha do 19. storočia

O obnovení legendárneho propeleru sa hovorí už niekoľko rokov. Projekt, ktorý Staré Mesto spolu so spoločnosťou Nautivia predstavili ešte približne pred dvoma rokmi, však neskončil úspechom. Zabrzdili ho problémy s vybudovaním prístavísk, ale i privysoké náklady na nové plavidlo či jeho prevádzku. V projekte pôvodne počítali, že po Dunaji sa bude plaviť loď typu katamarán s kapacitou 60 ľudí.

História bratislavského propelera siaha do 19. storočia. Podnikateľ Heinrich Hörnes začal v roku 1891 prevádzkovať tri lode, ktoré kyvadlovým spôsobom premávali medzi dunajskými brehmi. Ľudia lode využívali hlavne na cestu za kaviarňami a kúpaliskom na petržalskom nábreží, neskôr sa rodiny plavili propelerom do lunaparku. Posledný propeler uviedli do prevádzky v roku 1978 pod menom Kamzík. Na svoju poslednú plavbu sa propeler vydal v roku 2003, linka však bola stratová, preto ju zastavili.

Brehy Dunaja bude spájať legendárny propeler
7
Galéria
Zdroj: Webnoviny.sk
Zdroj: Webnoviny.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM