Alexandra Húsková Rôzne

Moderná vízia premostenia Einsteinovej prepojí Petržalku s centrom pešou zónou

Bratislava je krásne mesto, no mohla by byť ešte krajšia, ak by nezaspala dobu. Myslíte si to aj vy? Pozrite sa na štúdiu "Nová Einsteinova", ktorá počíta s prekrytím všetkých štyroch jazdných pruhov, ako aj s dopravnými inováciami v tomto priestore.

Ilustračný obrázok k článku Moderná vízia premostenia Einsteinovej prepojí Petržalku s centrom pešou zónou
Zdroj: Dnes24.sk

„OZ Mesto na úrovni“ je občianske združenie, ktorého prioritou je uvedenie urbanistickej štúdie prekrytia diaľničného obchvatu v časti Einsteinova ulica, v úseku od Starého po Nový most. Iniciátormi sú architekti Tomáš Šebo a Igor Lichý.

„Myslíme si, že je dobré, aby verejnosť priamo ovplyvňovala procesy plánovania a vyjadrovala svoje záujmy a inšpirovala svojimi nápadmi stavebníkov. Sme urbanisti, architekti a Bratislavčania, ktorých zaujíma mesto Bratislava a jeho budúcnosť,“ uvádzajú na internetovej stránke OZ Mesto na úrovni.

Diaľnica pod zemou

Diaľnicu, ktorá pretína mesto vnímajú urbanisti ako vážny problém nielen Petržalky, ale aj celého mesta. Jedným z riešení je prekrytie diaľnice a umiestnenie cesty do „valu“, respektíve tunela, čím by sa vytvorila súvislá pešia zóna z Petržalky cez Starý most do centra so zapojením Sadu J.Kráľa.

V prvej fáze by išlo o 840 metrový úsek od Starého mosta až po Nový most. „V súčasnosti máme projekt predstavený na magistráte a pripravujeme urbanistickú štúdiu, ktorá by bola podkladom pre zmenu územného plánu,“ uviedli architekti.

Architekti začali na vízii novej Einsteinovej pracovať pred štyrmi rokmi. Projekt bol predstavený na magistráte a má schválené zadanie. Hlavná dopravná inžinierka Tatiana Kratochvílová sa vyjadrila pozitívne. „Momentálne pripravujeme samotnú štúdiu, ktorú predstavujeme kvalitárskym výborom,“ hovoria architekti.

Vytvorenie takzvaného plata nad dopravným koridorom má pomôcť sceliť územie do kompaktného celku a zahustiť riedku zástavbu. Umožní aj omnoho lepšie prepojenie Petržalky s vodou, ako aj samotným centrom mesta.

Technicky je možné, aby na plate nad dopravným koridorom vyrástli obytné i kancelárske budovy, centrálne námestie, zelené plochy a iné verejné funkcie. Projekt má aj ekologický rozmer, prekrytím by sa výrazne znížil obsah CO2 v ovzduší.

Einsteinova ako dopravný uzol

Einsteinova je aj strategickým dopravným uzlom. Architekti upozorňujú na veľký potenciál ulice stať sa prestupným miestom. Navrhujú využiť blízkosť električkovej a autobusovej dopravy a scentralizovať ich spolu so železničnou zástavkou vlakovej dopravy. Vyriešilo by to mnohé limity, ktorými územie disponuje.

V novovzniknutom priestore medzi budúcim premostením a súčasnou úrovňou terénu, vedľa existujúcich komunikácií môžu vzniknúť viacúrovňové parkovacie kapacity pre potreby obyvateľov a užívateľov novej mestskej zóny.

Prečítajte si aj: Bratislavská pešia zóna by sa mohla v budúcnosti rozšíriť o Bulvár Štefánikova a Bulvár Mickiewiczova

Medzinárodná konferencia o verejných priestoroch – Public Spaces

Štúdie a nové developérske projekty, akými sú Stein2, Zóna Čulenova, Premostenie Einsteinovej a Mickiewiczova Boulevard boli predstavené na medzinárodnej konferencii Public Spaces.

„Mesto by sa malo zamyslieť nad sofistikovaným manažovaním. Treba zmeniť myslenie a prioritu. Chodci majú mať prednosť a podľa toho by sa normy mali nastaviť,“ uviedol Igor Lichý pri svojej prezentácii na konferencii.

Výrazný podiel na dianí v meste majú aj občianske iniciatívy. Tie poukazujú na problematické miesta alebo iniciujú vznik projektov, ktorými chcú tieto miesta aktivizovať (Šafko, Obchodná ulica a okolie, The Most a iné).

Jednou z kľúčových tém architektov a urbanistov je aj bratislavské nábrežie. O atraktívnom priestore pri Dunaji hovorila generálna riaditeľka SNG Alexandra Kusá a Juraj Čorba z Dunajského fondu

Zdroj foto:Šebo – Lichý

Nová Einsteinova
3
Galéria
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM