InterCity vlaky štátnych železníc od pondelka po 22 rokoch končia
InterCity (IC) vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) končia po 22 rokoch svojej prevádzky. Dnes vypraví ZSSK posledné takéto spoje a od pondelka 18. januára už jazdiť nebudú. Pribudnú však nové prepravné kapacity.
Vlaky premávajú na severnej trase medzi Bratislavou a Košicami cez Žilinu. Posledné štyri roky jazdili ako komerčné spoje bez dotácie od štátu.
ZSSK chce teraz presunúť vozne, ktoré sa používali v IC vlakoch, do iných diaľkových spojov. Zároveň ponechá spoj Šarišan, ktorý spája Prešov a Humenné s Bratislavou ako bežný rýchlik. Po novom tak pôjde vždy v piatok z Bratislavy o 14.55 h a v opačnom smere bude premávať v nedeľu popoludní z Humenného.
Prečítajte si aj: Dočká sa Bratislava novej Hlavnej stanice? Tento rok vyprší termín na jej obnovu, práce ani nezačali
„Na zvládnutie vysokého záujmu o cestovanie medzi západným a východným Slovenskom, najmä v piatok a v nedeľu, pribudnú nové kapacity,“ avizovala hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.
Z Bratislavy do Košíc tak pribudne nový rýchlik Chopok. Bude štartovať z Bratislavy každý piatok o 16.55 h a nahradí regionálny rýchlik, ktorý jazdil v tomto čase len po Žilinu a mal nižšiu kapacitu.
Súčasne bude premávať aj nedeľný posilový rýchlik Chopok z Košíc do Bratislavy, ktorý bude vyrážať na trasu o 14.57 h. „Nejde o novú ponuku, jazdil aj doteraz, len o 20 minút neskôr a s menšou kapacitou,“ vysvetlila Morháčová. Vlak pôjde rýchlejšie a vynechá niektoré stanice, napríklad Margecany, Štrbu, Trenčiansku Teplú či Nové Mesto nad Váhom.
Prečítajte si aj: Z Bratislavy do Prahy prídeme vlakom za menej ako štyri hodiny
IC vlaky zrušili z dôvodu stratovosti
Rozhodnutie zrušiť IC vlaky oznámila štátna ZSSK začiatkom decembra minulého roka. Dôvodom bolo podľa ZSSK to, že firma nedokáže naplniť očakávania akcionára, čiže ministerstva dopravy, na rok 2016, a to vymazať stratu, ktoré tieto vlaky produkujú.
Rozhodnutie ukončiť prevádzku IC vlakov prišlo aj po tom, čo súkromný dopravca RegioJet oznámil, že začiatkom tohto roka prestane vypravovať svoje vlaky na trase z Bratislavy do Košíc. Dopravca jazdí na tejto trati bez dotácií od štátu od decembra 2014. Chcel odísť preto, lebo podľa neho štát nerobil nič s podnákladovými cenami stratových IC vlakov štátnej ZSSK a snažil sa nimi vytlačiť konkurenciu z trhu.
Prečítajte si aj: RegioJet odchádza z trasy Bratislava-Košice
Po ohlásení zrušenia IC vlakov však na trase ostáva a aby zvládol dopyt cestujúcich, posilňuje od dnešného dňa kapacity. „RegioJet aktuálne predĺžil súpravy vo všetkých svojich vlakoch na linke Bratislava – Košice na desaťvozňové,“ priblížil hovorca spoločnosti Aleš Ondrůj.
Dopravca pritom pôvodne avizoval, že nasadí súravy až s 13 vozňami. „RegioJet má všetko pripravené k nasadeniu 13-vozňových súprav. V súčasnosti to však komplikuje situácia na hlavnej stanici v Bratislave,“ doplnil Ondrůj.
Tam sa totiž podľa jeho slov dá takto dlhý vlak odbaviť iba na nástupišti číslo 3, koľaj 10, na ktorej je však v tom čase odstavená rýchliková súprava ZSSK.
„Tá odchádza 20 minút po našom odchode. Správca železničnej infraštruktúry, Železnice Slovenskej republiky, zatiaľ RegioJetu neumožnil využívať tento perón. ZSSK totiž nesúhlasila s tým, že by bola jej vlaková súprava pristavená až po odchode nášho spoja,“ dodal Ondrůj. O celej veci prebiehali rokovania, zatiaľ bezo zmeny.