Nina Táborská Rôzne

Hlavná dopravná inžinierka Bratislavy údajne našla pochybenia v dopravnom podniku. Ten jej slová vyvracia

Hlavné mesto chce vedieť, kam putuje každé euro v Dopravnom podniku Bratislava. Zriadilo preto dve pracovné skupiny. Poukazuje na to, že podnik vlani neodjazdil 930-tisíc vozokilometrov, lebo mu vraj chýbalo vozidlo či vodič. Mesto mu zúdajne ale aplatilo aj za túto neodvedenú prácu.

Ilustračný obrázok k článku Hlavná dopravná inžinierka Bratislavy údajne našla pochybenia v dopravnom podniku. Ten jej slová vyvracia
Zdroj: TASR

Stanovisko Dopravného podniku k informáciám uvedeným v texte nájdete TU.

„K tomu, aby mesto urobilo tento krok a rozhodlo sa zriadiť pracovné skupiny, slúžili aj výsledky auditu. Napriek tomu, že vieme, že vlani nebolo odjazdených 930-tisíc vozokilometrov, DPB skončil s kladným hospodárskym výsledkom,“ povedala hllavná dopravná inžinierka Bratislavy Tatiana Kratochvílová.

Zisk podľa podniku dosiahol 660.722 eur. Kratochvílová však tvrdí, že kroky, ktoré k takému výsledku viedli, nie sú v súlade s celkovou efektívnosťou činnosti dopravného podniku a využili sa i nástroje, na ktoré v konečnom dôsledku dopláca cestujúci. Vyplynulo to z jej analýzy, ktorú vypracovala s ďalšími pracovníkmi mesta.

Prečítajte si tiež: Hrozí štrajk v Dopravnom podniku Bratislava? Odborári sa búria voči navrhovanému rozpočtu hlavného mesta

Kratochvílová hovorí o dlhých prestojoch vozidiel, ktoré čakajú na opravu a počas pracovných dní tak chýbajú v premávke. V DPB tiež podľa nej nie je dostatok vodičov a niektoré vozidlá tak nie sú vypravené. Ukazuje na jeden februárový deň tohto roka, v priebehu ktorého podnik nevypravil 15 trolejbusov, lebo mu chýbal šofér. Vlani tak DPB splnil zmluvu s mestom na 97,94 percenta, čo znamená, že neodjazdil 930-tisíc kilometrov.

„DPB pritom obvykle tvrdí, že plní zmluvné výkony na 99,9 percenta. A zaplatené mestom boli aj neodjazdené kilometre,“ podotýka Kratochvílová. Jeden vozokilometer predstavuje 1,2 až 1,5 eura. Mesto pritom môže ukladať aj sankcie za neodjazdené vozokilometre. „Nemám vedomosť, že by to niekedy urobilo.“

Niekto ho kritizuje, niekto podporuje

Analýza hlavnej dopravnej inžinierky prichádza v čase, keď sa odborári z dopravného podniku sťažujú na nízku dotáciu zo strany mesta v návrhu tohtoročného rozpočtu. Ten sa má schvaľovať vo štvrtok 9. apríla. Podľa niektorých odborárov to môže mať za následok zníženie platov, prepúšťanie zamestnancov či horšiu údržbu vozidiel. Varujú aj pred štrajkom. Nie všetci si však myslia to isté, jeden z výborov označil aktivitu za spolitizovanú.

„Informácie o tom, že DPB nebude mať dosť peňazí, nie je pravda. Mesto garantuje, že podnik dostane zaplatené za všetky služby, ktoré pre Bratislavu vykoná,“ podotkla Kratochvílová. Či však peniaze vynakladá efektívne, majú povedať pracovné skupiny. Jedna sa bude zaoberať dopravnou obslužnosťou, druhá dopravnou infraštruktúrou. Pracovať majú začať od budúceho týždňa a ich členmi budú aj zamestnanci DPB.

Prečítajte si tiež: Primátor Ivo Nesrovnal: Na štrajk v Dopravnom podniku Bratislava nevidím žiadny dôvod

„Predpokladáme, že v rámci kontroly a práce týchto skupín, bude mesto presne vedieť, kam idú všetky financie, ktoré DPB dostáva. Teraz to nevie, z výkazov, ktoré mesto dostáva, nemá informácie o každom eure,“ podotkla Kratochvílová. Mesto chce tiež vedieť, ako DPB vozokilometre naceňuje, lebo sa podľa neho dnes už nijako nekontroluje, či je suma adekvátna.

„Budú musieť preukázať to, ako sa vyvíja cenotvorba. To dnes nevieme a chceme vedieť,“ dodala Kratochvílová. Pripúšťa, že ak DPB preukáže, že potrebuje vyššiu dotáciu, bude sa to následne riešiť.

Kratochvílová vyčíta

Hlavná dopravná inžinierka tiež pripomína, že DPB nedodržiava typovosť vozidla a na linke, ktorá má byť obsluhovaná kĺbovými vozidlami, sa často v špičke objaví krátky autobus.

Z jej analýzy vyplýva aj to, že podnik zvykne zmeniť trasu linky či počet zastávok, no mesto o to nepožiada vopred, ale až dodatočne. „Mesto pritom musí dať na linku licenciu a na základe toho môže dopravný podnik zmeniť trasovanie. Niekedy aj v rozpore s názorom hlavného mesta linku presmeruje, čo je už úplne nevhodné,“ dodala.

Podniku Kratochvílová vyčíta aj nedostatočnú technickú starostlivosť o vozidlá a množstvo vozidiel má podľa nej pre šetrenie nevymenené prasknuté čelné sklo. Aj to majú skupiny riešiť.* „Programom budú vždy konkrétne pálčivé veci, ktoré mesto alebo DPB trápia, a súčasne systémové veci,“* dodala.

Prečítajte si tiež: Budeme mať drahšie cestovné lístky? Zamestnanci DPB vyslali jasný odkaz: Nežiadame nič viac, len spravodlivý rozpočet!

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM