Fiasko parkovacej politiky v Petržalke, firma EEI odstúpila od zmluvy!
Kontroverzná zmluva s firmou EEI, ktorú podpísal starosta Bajan bez súhlasu zastupiteľstva je definitívnym fiaskom. Firma údajne aj v dôsledku medializovaných informácií a nedostatočnej odbornej diskusie odstúpila od zmluvy. Po prečítaní stanoviska firmy sa v plnej rokovacej sále tlieskalo.
Rokovanie Petržalského zastupiteľstva sa začalo prečítaním listu firmy EEI, s oznámením, že odstupuje od uzavretej zmluvy.
„Firma nám poslala list, že na základe diskusií a zverejňovaných informácií sa rozhodli spoluprácu ukončiť, keďže pre nich to nemá význam. Nemajú záujem spolupracovať s nami ďalej,“ uviedol starosta Bajan.
Viac o vyjadrení firmy EEI sa dozviete tu: Stanovisko firmy EEI : Diskusia o parkovaní bola v Petržalke neodborná a emocionálna
„Situácia je v tejto chvíli taká, že nemáme partnera. Mali sme väčšinu, VZN mohlo byť dnes odsúhlasené a pracovali by sme ďalej,“ vyjadril sa starosta.
Rezidenčné parkovanie je jediné východisko. Na otázku, či bude vyhlásená nová súťaž starosta odpovedal, že záleží od poslancov. „Pán poslanec Vetrák sa vyjadril, že má pripravený ucelený koncept, tak budem čakať, s čím prídu poslanci. Tak ako ja potrebujem poslancov, potrebujú aj oni mňa,“ uviedol Bajan.
Bajan: V tejto chvíli je parkovacia politika v Petržalke pochovaná. Neviem prečo ľudia v sále tlieskali, nikto nevyhral, prehrali totiž Petržalčania.
Podľa starostu je na ťahu teraz Magistrát Bratislavy s celomestskou parkovacou politikou. Toto, čo sa stalo v Petržalke však podľa Bajanových slov nie je dobrá správa, lebo sa zbytočne stráca čas.
„Bez poplatkov sa parkovanie nevyrieši, za tým si stojím. Ako povedal aj primátor, Bratislavčan bude za parkovanie platiť,“ povedal Bajan.
Podľa starostu Bajana bol celý proces transparentný a on konal podľa zadania poslancov.
Bajan podpísal dodatok k zmluve s firmou EEI, ktorý hovorí o tom, že žiadne kompenzácie firma nedostane, okrem vyhotovených výkresov, čo sa podľa Bajana pohybuje len v stovkách eur. S firmou EEI sa stretne počas budúceho týždňa, kedy sa dohodnú ako budú ďalej postupovať.
Prečítajte si aj: Parkovacia politika v Petržalke; nejde o parkovanie pre ľudí, ale o peniaze?
Dobrá správa pre ľudí
„Je to dobrá správa pre ľudí. To čo sa udialo, je vďaka tlaku verejnosti, ktorý dokázal malý zázrak. Verejnosť dokázala prinútiť firmu, aby odstúpila od zmluvy. Zmluva bola podľa nás neplatná,“ vyjadril sa Vladimír Dolinay, poslanec MiZ Petržalka.
„Sme veľmi spokojní, ako to dopadlo. Chceme sa so starostom dohodnúť na ďalšom postupe a nechceme s ním bojovať,“ uviedol poslanec Peter Cmorej. Poslanci majú pripravených niekoľko návrhov, ktoré chcú v najbližšej budúcnosti prerokovať.
Nový návrh parkovacej politiky
„Návrh máme pripravený, predložíme ho však až potom, ako ho prediskutujeme s ostatnými poslancami a občanmi,“ vyjadril sa Milan Vetrák, poslanec MiZ Petržalka.
„Všetci sme sľúbili, že ponúkneme Petržalčanom kvalitnú parkovaciu politiku. Chceli sme dať šancu starostovi, aby prišiel so svojím návrhom, keďže sa ukázal ako nekvalitný, ponúkneme náš alternatívny program parkovacej politiky,“ priblížil Milan Vetrák.
Na zastupiteľstve budú poslanci požadovať od starostu Bajana predloženie bližšej informácie o finančných dopadoch na mestskú časť, ktoré by mohli vzniknúť po odstúpení firmy EEI od zmluvy.
Vetrák:„My sme kritizovali model parkovania, pretože bol nielen pre nás, ale aj pre ľudí neakceptovateľný a boli v ňom vážne pochybenia. Ten, kto kritizuje, by mal priniesť aj riešenia a my sme na to riešenie pripravení.“
„Chceme aby vedenie mestskej časti pripravilo analýzu, kde porovná, či je výhodnejšie pre mestskú časť aby si parkovaciu politiku zaviedla vo vlastnej réžii prostredníctvom mestskej organizácie, alebo či je výhodnejšie, aby to robila externá firma,“ uviedol Vetrák.
„Chceme vidieť konkrétne čísla a dôvody, pretože doteraz sme takú analýzu nedostali a pochybujem, že vôbec bola vypracovaná,“ podotkol.
Ďalším krokom poslancov bude požiadavka, aby do konca januára bola opätovne zvolaná verejná diskusia s ľuďmi v Petržalke, kde sa stretnú aj poslanci, ktorí majú záujem podieľať sa na novom modeli parkovacej politiky.
„Akonáhle budeme mať analýzu a prekonzultované veci, môžeme následne pristúpiť k realizácii spustenia verejného obstarávania, alebo založenia miestnej organizácie, ktorá by parkovanie mala na starosti,“ vysvetlil ďalšie kroky Milan Vetrák.
Čo s peniazmi za reklamu s vrakmi? 23 tisíc eur za propagovanie niečoho, čo nikto nechce
Firma W.R.PR , s ktorou starosta podpísal zmluvu na známu reklamu parkovania na sebe stojacich vrakov už 10 tisíc eur za reklamu na parkovaciu politiku dostala. Zmluva bola podpísaná dohromady na 19 500 eur (bez DPH).
Petržalka teda momentálne nemá schválenú parkovaciu politiku a výhľadovo ani tak rýchlo mať nebude, má však reklamu na neschválené parkovanie.
Vedenie sa obhajovalo tým, že nešlo o bežne dostupnú zákazku, preto nešiel výber firmy cez verejné obstarávanie. „Zisťoval som si u viacerých agentúr, či ide o neštandardné zadanie, prípadne aký problém by s touto zákazkou mohol byť. Dostal som odpovede, že ide o bežne dostupné služby,“ uviedol pre Bratislava24.sk Vladimír Dolinay.
Samospráva je povinná ísť formou verejného obstarávania pri zákazkách nad tisíc eur. V tomto prípade je podľa Dolinaya na mieste podozrenie na obchádzanie Zákona o verejnom obstarávaní.
„Ide o nehospodárne nakladanie s financiami. Zmluva na reklamnú kampaň bola podpísaná 2. septembra a pritom až 27. septembra malo byť schvaľované VZN o parkovacej politike a Prevádzkový poriadok,“ uviedol Dolinay.
Milan Vetrák predložil v bode Rôzne návrh uznesenia na kontrolu zákonnosti, hospodárnosti, efektívnosti a účelnosti vynaloženia prostriedkov na propagáciu modelu parkovacej politiky. Poslanci jeho návrh na kontrolu miestnym kontrolórom neodsúhlasili.
Odsúhlasený bol návrh poslanca Šestáka, ktorý žiadal o informovanie zastupiteľstva v prípade finančných nárokov firmy EEI.
Prečítajte si aj: Prečo má Petržalka na zeleni odparkované vraky?