Nina Táborská Samospráva

Dopravný podnik odmieta tvrdenia primátora. Podľa Iva Nesrovnala treba šetriť a DPB nie je výnimkou

Ivo Nesrovnal navrhol v Dopravnom podniku Bratislava kontrolu zameranú na hľadanie vnútorných zdrojov na financovanie, nakoľko podľa neho podnik dostáva najväčšiu časť rozpočtu. Bratislava podľa neho potrebuje mať jasné pravidlá fungovania a Bratislavčania by mali vedieť, za čo platia.

Ilustračný obrázok k článku Dopravný podnik odmieta tvrdenia primátora. Podľa Iva Nesrovnala treba šetriť a DPB nie je výnimkou
Zdroj: Dnes24.sk

„Vo finančnej situácii, v ktorej sa Bratislava nachádza, musíme všetci hľadať spôsoby ako šetriť, DPB nie je výnimkou. Práve Dopravný podnik Bratislavy dostáva najväčšiu najviac peňazí od Bratislavčanov. Preto musíme vedieť o každom eure, ktoré do podniku posielame," uzavrel v rozhovore pre TASR pred pár dňami primátor Ivo Nesrovnal.

Voči DPB mal námietky týkajúce sa nákupu elektrickej energie, nákupu PHM (pohonné hmoty), poistenia, bankových úverov a rovnako tak vyčítal podniku, že hlavné mesto nemá informácie o hospodárení DPB.

„Čo sa týka výhrad. Keď sa rokovalo o rozpočte, začali sa vyťahovať nepravdivé tvrdenia, že máme drahšiu elektrinu ako v Košiciach. Ukázali sme ale, že je to nezmysel. Dokonca máme na tento rok o 1,4 percenta lacnejšiu cenu elektriny,“ povedal generálny riaditeľ a predseda predstavenstva DPB Ľubomír Belfi.

Dopravný podnik podľa jeho slov dlhodobo šetrí a od roku 2012 do roku 2014 ušetril v nákladoch oproti predchádzajúcemu obdobiu milión eur.

Prečítajte si tiež: Primátor Nesrovnal navrhol kontrolu hospodárenia v Dopravnom podniku

„Čo sa týka nafty, máme najlacnejšiu naftu v histórii. Ušetrili sme 450-tisíc oproti plánu. A keď chceme porovnávať, môžem povedať, že my máme index nadstavený pod cenu štatistického úradu o 7,5 percenta. Pred nami bývalé vedenie malo 1 percento,“ vysvetlil Belfi.

Podľa Dopravného podniku Bratislava nie je pravdou ani tvrdenie, že bankové úvery, ktoré boli uzatvárané za tohto vedenia spoločosti sú neprimerane vysoké. „Ide o zavádzajúce informácie. V roku 2010 ešte bývalé vedenie podpísalo úver s úrokom 8 percent, rok na to sme my podpísali necelé 4 percentá, na minuloročný nákup autobusov sme mali 2,3 percentný úrok a ten na opčné autobusy v tomto roku budeme mať na 1,7 a dokonca možno aj menej,“ vysvetlil generálny riaditeľ DPB.

Súčasné vedenie podniku je pripravené aj naďalej pokračovať v programe úspor, ktoré znamenalo pre roky 2012–2014 vyrovnané hospodárenie a za rok 2014 dokonca zisk vo výške vyše 660-tisíc eur.

Obvinenia podnik preto odmieta a navyše podľa slov jeho riaditeľa dlhuje mesto dopravnému podniku 16,7 milióna eur a ako akcionár si neplní záväzky voči podniku. „Navyše sme mestu na nákupe trolejbusov a električiek ušetrili 200 miliónov eur. Získali sme ich z eurofondov a nerozumieme prečo sme za to kritizovaní,“ doplnil Belfi.

Preto je ďalšia nariadená kontrola neopodstatnená, no nie neželaná.

„Vôbec sa nebránime žiadnemu auditu. Neviem čo budú opäť kontrolovať po pol roku, ale nemáme s tým žiaden problém. Audit bol totiž na základe pána primátora, vtedy ešte poslanca a predsedu finančnej komisie, vykonaný pred šiestimi mesiacmi a kontrolór vtedy vyhlásil, že spoločnosť dobre hospodári, správne nakladá s majetkom a šetrí na niektorých nákladových položkách,“ uviedol generálny riaditeľ.

Na záver dodal, že návrh rozpočtu tak, ako je nadstavený, hovorí o tom, že Dopravný podnik by mal dostať menej o 3,5 milióna dotácií. Nemá tak pokryté splátky úveru vo výške 1,8 miliónov, na integrovanú dopravu 600-tisíc a 200-tisíc na Bratislavskú mestskú kartu.

„Argumenty typu, že Dopravný podnik v celkovom transferi dostáva o 4 milióny viac, i keď vždy hovoria 5,5, sú zbytočné. My máme len spoluúčasť na trolejbusy a električky tento rok najvyššiu, čo je 8,5 milióna. To je o 6,8 milióna viac ako vlani,“ ukončil Ľubomír Belfi.

Prečítajte si tiež: Budeme mať drahšie cestovné lístky? Zamestnanci DPB vyslali jasný odkaz: Nežiadame nič viac, len spravodlivý rozpočet!

Foto: DPB.

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM