Cyklomost je už nad Moravou

Práce na výstavbe cyklomosta medzi Devínskou Novou Vsou a obcou Schlosshof výrazne pokročili. Oceľová konštrukcia cyklomosta už spája slovenskú a rakúsku stranu.

Maros Palesch

Priebeh stavebných prác bol včera (13.03) osobne skontrolovať bratislavský župan Pavol Frešo. Most by mal byť prístupný cyklistom aj peším v lete.

„To, čo sa udialo o 10:16, myslím, že nepotrebuje žiaden komentár. Skoro po 70 rokoch máme most cez rieku Morava aj v Bratislavskej župe,“ povedal župan Pavol Frešo. Zdôraznil, že sa to podarilo vďaka zodpovednej práci stoviek ľudí z Bratislavskej župy, Dolného Rakúska ale aj vďaka zúčastneným firmám. „Takto sa robí história a takto sa má robiť politika, jednoducho – robiť veci pre ľudí. Pevne verím, že toto je prvý stupeň k tomu, že raz bude stáť aj most Angern, že toto je ďalší stupeň k tomu, že v Bratislave bude cyklodoprava samozrejmosťou, že je to ďalší stupeň k tomu, že celá severozápadná časť Bratislavy bude rovnako živa ako tá časť smerom na juhovýchod alebo severovýchod,“ dodal župan Pavol Frešo.

Podľa stavbyvedúceho projektu Jozefa Zajonca aj tieto posledné diely zvaria, na mostovku osadia ťahadlá a následne môžu dať dolu podporné konštrukcie. Tieto práce odhadol na 10 dní. Architekt projektu cyklomosta Milan Beláček zdôraznil, že most pomôže celému regiónu. Malým bojom podľa neho bol oblúkový vzhľad mosta. „Bolo treba bojovať ohľadne oblúka, lebo dopraváci majú radi priamky, nemajú radi krivky,“ poznamenal. Zároveň ho teší, že cyklomost prechádza lesom.

Oceľovú konštrukciu cyklomosta ponad rieku Morava začali montovať v januári. Následne budú prebiehať finalizačné práce, teda urobia sa zábradlia, elektrické prípojky, osvetlenie a tiež nátery mostovky aj samotnej oceľovej konštrukcie.

Počas prípravných prác bol odhalený aj pôvodný mostný násyp ešte z čias Márie Terézie. Podľa župana Pavla Freša sa aj pri ďalších prácach našli v hĺbke pôvodné piloty, ktoré boli súčasťou premostenia pred cca 300 rokmi. Zároveň doplnil, že cyklomost je stavaný tak, aby nenarušil zvyšky tohto pôvodného mosta, čiže oceľový most pôjde ponad ten pôvodný.

Výstavba cyklomostu sa začala vlani v septembri, cyklisti by po ňom mali jazdiť v lete. Cyklomost stavia konzorcium Ingsteel a Doprastav. Most bude postavený v historickej trase a bude slúžiť pre dopravu cyklistov, peších turistov a záchrannú službu. Z celkovej dĺžky lávky 955 metrov tvorí oceľová mostná konštrukcia 525 metrov, šírka lávky je 4 metre, čo umožňuje prejazd vozidiel záchranných zložiek. Cyklisti pri jazde mostom prekonajú výškový rozdiel 7m. Výška mosta nad hladinou Moravy umožní v budúcnosti bezpečnú plavbu po rieke. Most sa po jeho postavení stane dôležitým spojovacím článkom regionálnej siete rakúskych a slovenských cyklotrás.

Projekt je podporený v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko 2007–2013 (projektoví partneri: Spolková vláda Dolné Rakúsko, BSK, Hlavné mesto SR Bratislava a Devínska Nová Ves). Bratislavský kraj financuje nájazd na most na slovenskej strane a 62,86% oceľového mosta (náklady sú rozdelené podľa štátnej hranice). Schválený príspevok pre BSK v rámci žiadosti je 2 792 699,97 € pri povinnom 5% spolufinancovaní z vlastných zdrojov.

Župa pred troma týždňami vyhlásila anketu o názve pre cyklomost, chce pritom poznať aj názor verejnosti. BSK navrhol tri pomenovania – Most Márie Terézie, Most slobody, Most železnej opony, ľudia mohli navrhnúť vlastný názov. Záujemcovia môžu o názve hlasovať na internetovej stránke Bratislavského kraja, na Facebooku kraja – Bratislavský kraj, najlepšie miesto pre život, zapojiť sa môžu aj prostredníctvom mobilnej aplikácie (zadarmo si ju môžu stiahnuť majitelia smartfónov), svoje návrhy môžu poslať aj mailom na adresu cyklomost@region-bsk.sk, na poštovú adresu Úrad Bratislavského samosprávneho kraja, Sabinovská 16, 820 05 Bratislava alebo osobne na Úrad BSK. O konečnom názve cyklomosta rozhodnú krajskí poslanci ako aj rakúski partneri.

Zdroj + foto: BSK, Iveta Tyšlerová

Odporúčame

Tento článok nie je možné komentovať.