ts Rôzne Rôzne

Bratislavské pasce: Ako sa žije nevidiacim v meste?

Nevidiaci, vozičkári a mamičky. Čo majú spoločné? Všetci sú pri pohybe po meste odkázaní na pomoc okoloidúcich. S akými problémami sa musia potýkať? Vieme, ktoré miesta sú najkritickejšie úseky v meste.

Ilustračný obrázok k článku Bratislavské pasce: Ako sa žije nevidiacim v meste?
Zdroj: ÚNSS

Chodníky, priechody pre chodcov, vchody do inštitúcií či cestovanie mestskou hromadnou dopravou. To je len zlomok prekážok, ktorým musia denne nevidiaci čeliť a často ich prekonávajú s veľkou námahou. Nehovoriac o tom, keď narazia na nečakané prekážky v podobe výluk, výkopov alebo nefungujúcich semaforov.

Najrizikovejšími úsekmi sú pre nevidiacich neprimerane označené rekonštrukčné či rozkopané práce na cestách. Pásky nevidiaceho nezastavia, biela palička ich nenájde a úraz je na svete. Momentálne sú takým problémom napríklad rozkopané ulice Štefánikova – Štefanovičova – Čajkovského – Leškova.

Najrizikovejšie križovatky

Nevidiacich podľa Dušany Blaškovej z Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska najviac trápi priechod pre chodcov na Molecovej, ktorý nie je ozvučený. Takýchto priechodov je v Bratislave ešte stále priveľa.

Ľudia často prebiehajú cez križovatku, preto je niekedy ťažké odhadnúť, kedy je zelená a je bezpečné prejsť na druhú stranu. Podobnými príkladmi sú aj križovatky z vlakovej stanice smerom na Šancovú ulicu či cestou k Ministerstvu financií.

Pre nevidiacich je nešťastne riešená aj zastávka Blumentál (tiež križovatka). Keď sa nevidiaci chce dozvedieť číslo prichádzajúcej električky, musí vstúpiť na vozovku, aby mohol podísť k električke a vodiča sa opýtať.

Ak to nie je číslo, ktoré mu vyhovuje, znovu sa musí cez vozovku vrátiť na zastávku. „Pri vystupovaní je takisto nebezpečné zostať stáť pri električke, počúvať, či nejdú autá, a tak prejsť. Električka sa môže každú chvíľu pohnúť a strhnúť ho,“ vysvetľuje D. Blašková.

Rizikové zastávky MHD

Typickým príkladom problematických zastávok sú pre nevidiaceho najmä zastávky na Hlavnej stanici alebo na Zochovej. Často sa k zastávkam pristavia dva autobusy a dvere pre cestujúcich otvárajú naraz. O tom ale nevidiaci nevie. Môže sa tak stať, že mu autobus ujde.

Prístup vodičov v MHD

Mnohí šoféri bratislavskej MHD sa snažia byť k nevidiacim, vožíčkarom a mamičkám s kočíkmi nápomocní. „Šoféri sú v bratislavskej MHD poučení. Keď vidia pri označníku nevidiaceho, otvoria dvere, často sami povedia číslo, alebo bez problémov odpovedajú na otázku ohľadom čísla. Niekedy dokonca vystúpia z vozidla, odprevadia nevidiaceho k sedadlu, usadia, opýtajú sa kde bude vystupovať a podobne,“ chváli šoférov MHD Blašková.

Čo by nevidiacim urobilo radosť?

Pomohlo by ozvučenie viacerých križovatiek, dobudovanie vodiacich línií a odstránenie pútačov a iného mobiliáru z chodníkov. „Niekedy sú problémom aj malé stĺpiky, ktoré zabraňujú vstupu autám, ale to by bola otázka na diskusiu, ako autám zabrániť a nevidiacich neohroziť,“ uzatvára Blašková.

Čítajte aj: Najprv zabudnutá zastávka, teraz výmena dlažby. Na Štúrovej sa opäť objavia robotníci

Bratislavské pasce
4
Galéria
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM