Kultúra

Bratislavská výstava Rakúšanky Deborah Sengl pripomína hrôzy vojny

Rakúska umelkyňa Deborah Sengl svoju prvú veľkú výstavnú prezentáciu vytvorila ako priestorové dielo, ktoré neobyčajným spôsobom spája dejiny, literatúru a súčasné umenie. Výstava potrvá do 7. januára 2016.

Ilustračný obrázok k článku Bratislavská výstava Rakúšanky Deborah Sengl pripomína hrôzy vojny
Zdroj: Dnes24.sk

V Rakúskom kultúrnom fóre v Bratislave nainscenovala takmer 200 preparovaných bielych potkanov do 44 scén podľa divadelnej drámy Posledné dni ľudstva.

„Inšpirovala som sa týmto literárnym dielom od Karla Krausa, podľa epizód divadelnej hry a zvieratá sú ako metafory. Potkany som si vybrala, pretože sa zhromažďujú a majú aj iné podobné vlastnosti ako človek. Výstavu som vlani vytvorila pre múzeum Essl v Klosterneuburgu pri 100. výročí prvej svetovej vojny,“ na jej utorkovom (10.11.) otvorení zdôvodnila autorka.

Podľa rakúskeho veľvyslanca na Slovensku Helfrieda Carla sú Posledné dni ľudstva dielom storočia. Prostredníctvom presného opisu spoločenských mechanizmov sa pokúsilo čeliť vojnovej katastrofe. Scénami z viedenských ulíc, úradov, redakcií, kancelárií aj bojísk prvej svetovej vojny výrazne ovplyvnili našu predstavu o tých štyroch rokoch, počas ktorých Európa nesmierne krvácala.

Autorita a hlúposť, ideológia a naivita, zosurovenie a oportunizmus ako základné ingrediencie vojnovej mašinérie sú v dráme analyzované s obdivuhodnou ostrosťou. Absencia zábran spájaná s týmito zvieratami presne vystihuje dominantný spôsob správania, pred ktorým nás Karl Kraus tak nástojčivo varuje.

Spisovateľ Michal Hvorecký v rozhovore s umelkyňou na vernisáži pripomenul, že dielo Posledné dni ľudstva (1915 – 1922) od Karla Krausa pre jeho kritickosť je v súčasnosti znovu objavené a čoraz viac aktuálne. Pravdepodobne žiadne iné literárne dielo nevystihlo atmosféru vtedajšieho obdobia, zároveň neľudskosť a absurditu vojny v takej komprimovanej a precíznej podobe ako jeho.

Umelkyňa pracovala celý rok na tejto náročnej expozícii, ktorá interpretáciou vojnových scén sa mení na apokalypsu.* „Všetky potkany sú biele okrem dvoch čiernych. To je Karl Kraus, ktorý stojí nad tým všetkým,“* zdôvodnila Deborah Sengl.

Prečítajte si tiež: V Danubiane otvoria výstavu diel Christiana L. Atterseeho

Foto: Ilustračné.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM