Bicykel ako každodenný dopravný prostriedok? Prečo nie
Ak sa odvážime zmeniť svoje myslenie a pripustiť, že aj bicykel môžeme používať ako každodenný dopravný prostriedok, vtedy sa môžeme v oblasti cyklodopravy priblížiť ku krajinám na západ od našich hraníc. Na podujatí Presadni na bicykel 2015 to uviedol národný cyklokoordinátor Peter Klučka.
"Stačí si uvedomiť výhody, ktoré získavame, ak použijeme bicykel na ceste do práce a z práce domov. Jednak urobíme niečo pre svoje zdravie, niečo aj ušetríme a môžeme sa napríklad aj stretnúť s priateľmi a zájsť si s nimi na malinovku,“ uviedol Peter Klučka v reakcii na otázku, ako sa priblížiť aspoň Česku alebo Nemecku, kde bicykel ako každodenný dopravný prostriedok používa šesť, resp. desať percent obyvateľov, zatiaľ čo u nás sú to iba dve percentá.
Hoci rozvoj cyklotrás a možností pre cyklistov v slovenských mestách nenapreduje rýchlo, národný cyklokoordinátor Klučka predsa len vníma zmenu, ku ktorej prichádza. Ako príklad uvádza postoj ľudí, ktorí majú na starosti budovanie infraštruktúry pri veľkých investičných akciách v Bratislave či v súvislosti s novou automobilkou pri Nitre.
„Títo ľudia sa mi ozývajú a už nehovoria len o tom, ako sa tam bude chodiť autom, ale aj o tom, ako sa tam bude chodiť bicyklom," uviedol Klučka.
Za dôležité považuje národný cyklokoordinátor to, aby sa v celkovej filozofii presadil názor, že v cestnej premávke nie sú len motoristi, ale aj cyklisti a chodci. „Keď takto budú uvažovať všetci, vtedy bude dobre,“ zdôraznil a poukázal na to, že k tomu môže pomôcť i podujatie ako Presadni na bicykel 2015.
Počas tejto akcie, ktorá sa v blízkosti obchodného centra pri Sade Janka Kráľa v Bratislave konala dnes popoludní, sa mohli návštevníci oboznámiť s rôznymi projektmi v oblasti rozvoja cyklodopravy, od historických až po elektrobicykle.
Prečítajte si aj: Chystá sa veľký cyklosúboj Bratislavy s Banskou Bystricou. Ktoré mesto odbicykluje viac kilometrov?
Podujatie, ktorým sa organizátori pripájajú k Európskemu týždňu mobility (16.9. – 22.9.), ponúkne návštevníkom aj možnosť zapojiť sa do súťaže na špeciálnych šprintérskych trenažéroch, v ktorej na diaľku budú Bratislavčania a Banskobystričania bojovať o to, kto v priebehu dvoch hodín nabicykluje viac kilometrov. Na podujatí takisto predstavia kampaň Do školy na bicykli, ktorá je súčasťou aktivít v rámci boja proti detskej obezite.