Nina Táborská Rôzne

Bezpečnosť cyklistov v Bratislave: Najkritickejšie úseky v meste

Krátko po štarte kampane "Do práce na bicykli" sa na križovatke ulíc Podkolibská a Jaskov rad odohrala tragická nehoda. Po zrážke s nákladiakom tu prišiel o život cyklista. Nákladiak ho vliekol niekoľko desiatok metrov. Aké sú podmienky cyklistov v Bratislave?

Ilustračný obrázok k článku Bezpečnosť cyklistov v Bratislave: Najkritickejšie úseky v meste
Zdroj: Dnes24.sk

Počet cyklistov v Bratislave výrazne stúpa. Potvrdzujú to aj cyklosčítačky, ktoré sú nainštalované na troch miestach – na Cyklomoste slobody v Devínskej Novej Vsi, na hraničnom priechode Petržalka-Berg a na Viedenskej ceste. Len na cyklotrase medzi Starým mostom a Mostom SNP bolo minulý rok zaznamenaných bezmála 250-tisíc prejazdov cyklistov. Bratislavský Cyklomost slobody, legendárny vďaka recesii s pomenovaním podľa Chucka Norrisa, má za sebou tiež zaujímavý rok.

Viac sa dočítate tu: Cyklosčítačky odhalili zaujímavé údaje: Počet cyklistov v Bratislave výrazne stúpa

Tým, že pribúda cyklistov na bratislavských cestách, zlepšuje sa tiež ich vzťah s vodičmi automobilov. „Čím je cyklistov viacej, tým viacej s nimi počítajú aj vodiči,“ vysvetľuje pre Bratislava24.sk Tomáš Peciar z Cyklokoalície.

Podľa neho je problém najmä s profesionálnymi vodičmi – taxikári, často i vodiči MHD. „Nakoľko profesionálny vodič berie cyklistu ako statický prvok, predbieha ho s minimálnym odstupom. Neuvedomuje si však, že cyklista je v pohybe, že nie je chránený tonou železa a každý ofuk vetrom ho zneisťuje,“ približuje Peciar. Špeciálnou skupinou sú podľa skúseného mestského cyklistu tzv. „satelitári“. „V poslednej dobe vidíme často problémy so satelitármi, čiže bývalými Bratislavčanmi, ktorí sa odsťahovali do okolitých dedín a teraz musia dochádzať každodenne aj 2 hodiny autom. Potom je zrejmé, že sa v Bratislave nesústredia na premávku, počas jazdy si vybavujú telefonáty a podobne,“ vysvetľuje.

Najrizikovejšie miesta

V Bratislave záleží od toho, kde človek býva, ak sú jeho prepravným prostriedkom dve kolesá. Sú mestské časti, ktoré sú výborne napojené na centrum, sú aj také, ktoré naopak nie. „Keď však človek vybavuje svoje veci na bicykli a chce ho používať ako primárny dopravný prostriedok, musí prejsť všade a to je v Bratislave stále veľmi ťažké,“ vysvetľuje Tomáš Peciar.

Prečítajte si tiež: Tragická nehoda spojila bratislavských cyklistov. Hromadnou jazdou si uctia pamiatku zosnulého cyklistu

Podľa neho napríklad chýba cyklodopravné značenie. „Sieť cyklotrás je nekompletná, neriešia sa riadiály ako celky, historicky prvý okruh sme ako združenie navrhli v roku 2011 a stále ho nikto nezrealizoval,“ hovorí.

Medzi najkritickejšie úseky pre cyklistov podľa Cyklokoalície patria Šancova, Bajkalská, Račianske mýto, Patrónka, Vajnorská, Rožňavská, Jaskov rad, Mlynské nivy so starými koľajami. Nebezpečné sú tiež neprehľadné križovatky a rozbité krajnice či cesty. „Na všetky tieto úseky sme v rámci Cyklokoalície vypracovali projektové štúdie a treba ich zrealizovať čo najskôr,“ myslí si Peciar.

Ako zlepšiť bezpečnosť cyklistov?

Veľmi dôležité je podľa cyklistov budovať segregované, čiže oddelené cyklotrasy, pomôcť by však mohli aj iné opatrenia. „Napríklad upokojenie širšieho centra, oficiálny mestský bikesharing, ktorí pritiahne ešte viac cyklistov a vodiči s nimi budú musieť viac počítať, zrušenie parkovania pred križovatkami a nahradenie týchto miest cyklostojanmi, cez ktoré je vidieť do križovatky,“ navrhuje Tomáš Peciar.

Na dodržiavanie bezpečnosti by však nemali zabúdať ani samotní cyklisti. „Cyklista musí predvídať. Vidieť a byť videný, to znamená mať osvetlenie, reflexné prvky. Vyberať si čo najpokojnejšiu trasu aj keby to malo do práce trvať o desať minút dlhšie,“ pripomína cyklista.

Kvalita dopravy aj bezpečnosť cyklistov sa v Bratislave stále zlepšuje. K zmenám by však mesto malo podľa cyklistov pristupovať radikálnejšie a rýchlejšie. „Výstavba sto metrov cyklocesty je zhruba desatinová oproti takému istému úseku cesty pre automobily. Treba mať na to vôľu. Pred voľbami sme mysleli, že Ivo Nesrovnal na to má, ešte nám to môže za dva roky ukázať, naše návrhy, expertízu, konzultácie a štúdie k dispozícii magistrát má,“ uzavrel Tomáš Peciar.

Čítajte tiež: Menej áut, viac cyklistov aj väčší komfort pre chodcov. Tak má po novom vyzerať Banskobystric­ká ulica

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM