Tlačové správy Tlačové správy

Bezpečné, výhodné a lacné: Populárna forma cestovania sa rozširuje už aj medzi slovenské mestá

Nasadnete do auta, vezmete aj pár spolucestujúcich a hneď sú výdavky na benzín či naftu menšie. A ak tých cestujúcich vôbec nepoznáte, je to skoro ako stopovanie s palcom hore. Nový spôsob prepravy, ktorí spoznávajú už aj Slováci, je však oveľa bezpečnejší a má viac výhod. Čítajte aké!

Ilustračný obrázok k článku Bezpečné, výhodné a lacné: Populárna forma cestovania sa rozširuje už aj medzi slovenské mestá
Zdroj: Dnes24.sk

Už aj na Slovensku frčí Spolujazda Motar. Maďarská verzia Spolujazda Oszkár, ktorá získala už vyše 320 -tisíc stálych registrovaných užívateľov, sa služba úspešne rozbehla aj v našich končinách. O jej slovenskej verzii dostupnej na webstránke Motar.sk sme sa rozprávali s country manažérom pre Slovensko, Ottom Patócsom.

Začnime asi otázkou, čo skrýva názov Motar?
Je to skratka anglického výrazu „more than a ride”, čiže „viac, než spoločná jazda”. Hoci idea spolujazdy sa zrodila z potreby dostať sa z bodu „A“ do bodu „B“ čím lacnejšie, rýchlejšie, a podľa možnosti aj čím jednoduchšie,. Tí, ktorí si zvolia tento spôsob dopravy, budú bohatší aj o zážitok. Veď počas jázd môžeme stretávať takých zaujímavých ľudí, ktorých by sme inak ťažko stretli – pilota, makléra, muzikanta, herca či iných.

V podstate to teda funguje ako pri autostope – naskočíme do neznámeho vozidla a frčíme…
V podstate áno, s tým dôležitým rozdielom, že systém spolujazdy vlastne spája vodičov a cestujúcich – takto majú možnosť navzájom sa spoznať aspoň na virtuálnej rovine. Ak stopovanie je o dôvere, pre spolujazdu to platí vo zvýšenej miere.

Aké sú rozhodujúce výhody cestovania spôsobom spolujazdy?
Okrem toho, že môžeme stretávať fakt zaujímavých ľudí a pocestujeme v príjemnej atmosfére, spomenul by som najmä úspornosť systému. Keďže spolujazda je o tom, že sa vodič a cestujúci podelia o náklady na PHM, v porovnaní s cenami prepravného v hromadnej doprave môžeme dosiahnuť úspory až vo výške 40–50%. Je dôležité spomenúť aj dopad na životné prostredie. Keďže sa vďaka spolujazde zvyšuje vyťaženosť motorových vozidiel, môžeme značne znížiť množstvo emisií, ktoré by sa dostali do ovzdušia. Napríklad podľa on-line počítadla webstránky Motar.sk sa nám doteraz podarilo zabrániť úniku až 690 tonám CO2 do ovzdušia.

Ako funguje portál Motar.sk?
Vodiči disponujúci vlastným motorovým vozidlom po veľmi jednoduchej registrácii podajú inzerát na spolujazdca. Uvedú, odkiaľ a kam smerujú, koľko voľných miest majú, do akej miery sa chcú podeliť o náklady na PHM a iné okolnosti. Cestujúci – taktiež po registrácii – si vyberú vhodný „spoj“, rezervujú si miesto a nadviažu kontakt s vodičom. Ak práve niet ponuky, ktorá by im vyhovovala, nastavia na stránke sledovanie inzerátov – takto im systém automaticky vygeneruje oznámenie, ak sa objaví inzerát, vyhovujúci zadaným parametrom.

Existuje nejaká spätná väzba vo svete „motaristov“?
Samozrejme. Vodiči a cestujúci majú možnosť po každej jazde hodnotiť spolujazdca aj iné faktory. Je to dôležité najmä preto, aby sme vedeli vyfiltrovať vodičov, ktorý poskytujú svoje služby na nižšej úrovni, ale to isté platí aj pre cestujúcich, ktorí sa napríklad dostavia na dohodnuté miesto nástupu so zmeškaním. Tieto hodnotenia sa objavia na používateľskej stránke našich užívateľov – takto zabezpečujeme, aby náš systém mohol fungovať bezpečne a na vysokej úrovni.

„Čím viac je nás a čím väčšiu vzdialenosť mienime zdolať, o to väčšie úspory dosiahneme.“

Koho môžeme považovať v systéme spolujazdy za cieľovú skupinu?
Najmä tých, ktorí týždenne cestujú za prácou alebo do školy, za štúdium. Toto sa však nevzťahuje len na cesty v rámci Slovenska, systém sa dá využiť veľmi účinne aj na cestovanie do zahraničia. Aby som spomenul len tie najfrekventova­nejšie, mnohí cestujú s Oszkárom alebo s Motarom do Rakúska, Nemecka, Francúzska, ale aj do iných štátov – za zlomok ceny prepravného v hromadnej doprave.

Priblížme to na konkrétnych príkladoch – s akými cenami môžu počítať tí, ktorí sa dajú na „motarovanie“?
Motaristi môžu počítať na 404 kilometrovej trase Bratislava-Košice s prepravným vo výške do 12 eur, z Bratislavy do Nitry sa dostanú za tri, z Bratislavy do Žiliny za 6 eur. Cesta s Motarom z Bratislavy do Viedne vás vyjde na 3–4 eurá, z Bratislavy do Mníchova na 18–23 eur, a napríklad zo Žiliny do Brna, ktoré sú od seba vzdialené 214 km, len na 7 eur.

Vo všeobecnosti platí, že čím väčšiu vzdialenosť zdolávame s Motarom, o to väčšie úspory dokážeme dosiahnuť?
Áno, systémy spolujazdy sú väčšinou kalibrované na vzdialenosti nad 50 km, ale to neznamená, že sa ich neoplatí využiť aj na kratšie vzdialenosti. Dôraz je na vyťaženosti vozidla, čiže na tom, koľkí pocestujeme tým istým autom. Náklady na PHM sa totiž delia s počtom spolucestujúcich.

Pre niektoré regióny Slovenska sa stalo za posledné desaťročia príznačným ubúdanie počtu vlakových a autobusových spojov, čím sa cieľové miesta stali ťažšie dostupnými. Môže priniesť spolujazda nejaké riešenie v takýchto prípadoch?
Každopádne, veď vďaka tomu, že Motar ako jediný medzi operátormi spolujazdy umožňuje aj nástup a výstup v jednom smere, užívatelia môžu označiť miesta, kde sa chcú „nastúpiť na spoj“, alebo vodiči môžu označiť miesta, kde sú ochotní zastať. Takto možno dosiahnuť bezpečné prepojenie aj medzi obcami odľahlých, takpovediac zabudnutých regiónov.

Na záver mi zostáva položiť jedinú otázku: podávajú na vnútroštátnych a medzinárodných linkách Oszkára a Motara teplé jedlá či osvieženie?
Je to vecou dohody. Samozrejme, aj spolujazda má svoje nepísané pravidlá, zakladajúce sa na zvyklostiach. Napríklad slušný vodič by mal počas dlhších ciest ponúknuť spolujazdcovi možnosť viacerých zastávok. Ale, keďže ide o systém rozvíjajúci sa na základe vlastných pravidiel, spolujazda môže mať pre nás veľa príjemných prekvapení. Kto ju nevyskúša, nikdy sa toho viac nedozvie.

zdroj, foto: www.motar.sk

Bezpečné, výhodné a lacné: Populárna forma cestovania sa rozširuje už aj medzi s
3
Galéria
Bezpečné, výhodné a lacné: Populárna forma cestovania sa rozširuje už aj medzi s
1
Galéria
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM