Bežecký špeciál: Najlepšie miesta na beh v Bratislave

Špeciál pokračuje. Nesprávne dýchanie, zlá technika behu a slabá rozcvička ani zďaleka nie sú jediné chyby, ktorým sa pri behu treba vyvarovať. Keď už viete ako na to, zistite kam sa môžete vybrať zašportovať si. Tatranová dráha, vyznačené bežecké trasy, krásna príroda. To je bratislavská ponuka.

Nina Táborská
Ilustračný obrázok k článku Bežecký špeciál: Najlepšie miesta na beh v Bratislave
Foto: Nina Táborská / Zdroj: Dnes24.sk

Bratislava24.sk vám už priblížila prečo je dobré behať a tiež rebríček prvých troch chýb, ktorých sa dopúšťajú predovšetkým začiatočníci a ktoré sú veľakrát podceňované. Ďalšie tri, ako aj kde v hlavnom meste nájdete najlepšie trasy na behanie sa dozviete v nasledujúcom článku.

Rebríček najčastejších chýb pri behu:

1. Nesprávne dýchanie 2. Zlá technika behu 3. Slabá (prípadne žiadna) rozcvička 4. Nesprávna obuv 5. Netrpezlivosť 6. Výhovorky

4. Nesprávna obuv

“Tenisky sú jediná vec potrebná do investície na beh. Iba v správnej obuvi môžeme mať výkon a silu, nevyčerpávať nohy a tak nebude potrebná energia zbytočne spaľovaná,” hovorí zástankyňa zdravého životného štýlu a milovníčka behu Mimi Pelikan.

Pri teniskách všetko začína. Málo kto si pri kúpe bežeckej obuvi nechá poradiť, len zriedka začiatočník siahne po drahšej topánke a takmer nikto si neuvedomuje, že existujú rôzne typy chodidel, na ktoré pasujú rôzne druhy tenisiek.

„Každý človek má iný typ chodidla. Môže ísť o nízku klenbu, čiže plochú nohu, vysokú klenbu, neutrálny typ… Topánky by mali byť vždy o pól čísla väčšie, ako vychádzková obuv,“ dodáva študent Andrej Švanda.

Je dôležité poradiť sa s odborníkom.

5. Netrpezlivosť

Trpezlivosť ruže prináša a inak to nie je ani pri behu.

V prvom rade by sme myslieť nato, že beháme pre zdravie, a preto ako hovorí študent FTVŠ Andrej Švanda, “je chyba myslieť si, že čím viac nabehám, tým lepšie.”

Stanovenie si veľkých cieľov a preceňovanie vlastnej kondície, najmä pri začiatočníkoch, zdraviu rozhodne nepomáha. Práve naopak, vznikajú zranenia, ktoré môžu byť oveľa vážnejšie, ako sa na prvý pohľad zdá.

“Začiatočníci behajú vzhľadom na svoju kondíciu dlhé vzdialenosti. Chýba im postupnosť a z toho vznikajú poranenia,” vysvetľuje trénerka Poľanská. Že menej je niekedy viac, o tom sa už presvedčilo viacero nadšencov behu.

“Treba byť trpezlivý a nečakať, že sa výsledky dostavia ihneď,” dodala Michala Prokešová.

6. Výhovorky

Kto chce, hľadá spôsoby, kto nechce, hľadá dôvody.

Najčastejšie výhovorky prečo nebehať:

  • Celý deň som v práci – Deň má 24 hodín, celý deň učite nie sme v práci
  • Pri deťoch nestíham – Sú jasle, škôlky, manželia, manželky, babky, … stačí nájsť to správne riešenie
  • Nechce sa mi, som unavený/á – Treba sa spýtať samých seba. Kedy naposledy sme vyvinuli športovú aktivitu?
  • Musím sa učiť na písomku – Je výborne prečistiť si hlavu či už pred, alebo po učení

Dôležité je nájsť si takú športovú aktivitu, ktorá nás baví a napĺňa. Vtedy výhovorky miznú a nám nevadí, že sme celý deň v práci ani to, že sme unavení. Najhoršie je venovať čas takému športu, pri ktorom trávite čas len preto, že hýbať sa treba.

Najlepšie bežecké terény v Bratislave:

  • Železná studnička, z ktorej môžete vybehnúť na Kolibu a Kačín
  • Draždiak v Pertžalke a v jeho blizkom okoli, kde sú vyznačené nové bežecké trasy
  • Bežecký okruh Eurovea-most Apollo-Viedenská
  • Bežecký chodník na Kamzíku
  • Sad Janka Kráľa
  • Športový areál na Nevädzovej
  • Tartanová dráha na Lafranconi
Zdroj: Dnes24.sk

Odporúčame