Správy

Aký osud čaká Predstaničné námestie?

Mesto i investor sa obviňujú z nečinnosti. Spoločnosť Transprojekt mala priestor obnoviť najneskôr do konca tohto roka. Práce v teréne však ešte nezačali.

Ilustračný obrázok k článku Aký osud čaká Predstaničné námestie?
Zdroj: TASR

Priestor pred bratislavskou Hlavnou stanicou má spoločnosť Transprojekt obnoviť najneskôr do konca tohto roka. Práce v teréne však ešte nezačali. Hlavné mesto aj investor sa momentálne vzájomne obviňujú z nečinnosti a Transprojekt dokonca nevylučuje, že na ochranu svojich doterajších vynaložených investícií pristúpi k právnym krokom.

Hlavné mesto nestráca čas

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal tvrdí, že mesto naďalej čaká na realizáciu projektu zo strany investora. „Vyzvali sme Transprojekt na dokončenie zmluvy, nedostali sme však žiadnu informáciu o tom, či sa niečo deje,“ skonštatoval s tým, že hlavné mesto nestráca čas. Minulý rok už samo za viac ako dvestotisíc eur revitalizovalo priestor pred Hlavnou stanicou, tento rok za rovnakú sumu zo svojho rozpočtu opravuje eskalátory, ktoré vedú zo zastávok električiek do budovy stanice. Ich obnova by mala byť dokončená o niekoľko dní. Mesto pristúpilo vlani k úprave námestia po tom, čo primátor odstúpil od svojich dlhodobých vyhlásení vypovedať zmluvu so spoločnosťou Transprojekt. Nesrovnal v tom čase argumentoval, že taktika sa mení v čase.

Primátor teraz tvrdí, že sa mesto zo strany investora nenechá vydierať a ani zastrašovať. „Sme plne súčinní. Poslali sme investorovi niekoľko výziev, aby konal. Stretli sme sa vždy, keď chcel a urobili sme, čo bolo potrebné,“ uviedol Nesrovnal, ktorý teraz už nevidí dôvod na akékoľvek dodatky k zmluve. „Jeden dodatok mesto schválilo a nepodpísal ho sám investor. Druhý dodatok už mestské zastupiteľstvo odmietlo,“ spresnil.

Pribrzdený štart

Spoločnosť Transprojekt tvrdí, že do dnešného dňa si splnila všetky záväzky, ktoré jej vyplývajú z uzatvorených dokumentov, tak s hlavným mestom, ako aj so Železnicami Slovenskej republiky. Investor konštatuje, že získal právoplatné územné rozhodnutie, podal prvé žiadosti o stavebné povolenia a na základe dobrovoľného rozhodnutia financoval aj obnovu električkovej trate v tomto úseku sumou tridsaťtisíc eur zo svojich zdrojov. „Spoločnosť od januára 2011, kedy došlo z jej strany k uhradeniu časti kúpnej ceny, opakovane žiadala vedenie mesta o doriešenie záležitostí, ktoré by pomohli projekt úspešne naštartovať,“ uviedla mediálna zástupkyňa investora Mária Adamová. Sabotáž vidí investor pri schválení dodatku k zmluve, ktorý by podľa neho jasne zadefinoval jednotlivé fázy realizácie projektu, spôsob ich odovzdávania a preberania zo strany samosprávy.

Mesto v uplynulých piatich rokoch podľa neho odmietlo naplniť aj znenie Dohody o spolupráci z roku 2005, na základe ktorej sa zmluvné strany dohodli na spoločnom postupe pri riadení a koordinácii realizácie investičného zámeru, a to prostredníctvom riadiaceho výboru a koordinačnej skupiny.

Hrozia právne kroky

Podľa Transprojektu sú teraz na stole dve riešenia. Prvé spočíva v realizovaní projektu tak, ako je navrhnutý, čo má byť prioritou investora. „Vzhľadom na nečinnosť mesta a množstvo zamietavých krokov magistrátu je však podmienkou naštartovania projektu plná súčinnosť zo strany mesta a zohľadnenie preukázateľných skutočností, ktoré majú za následok posuny v termínoch realizácie,“ povedala Adamová.

Ak nedôjde v najbližších mesiacoch k dohode s mestom, investor upozorňuje, že bude donútený chrániť si doterajšie investície právnymi krokmi. „Toto riešenie považujeme za krajné a veľmi drahé pre samotné mesto,“ podotkla Adamová. Investor tvrdí, že je na obe riešenia pripravený a nebude čakať na 31. december, kedy skončí zmluvný termín.

Transprojekt má mestu vybudovať cesty či podzemnú električku a dohodnuté skolaudované objekty odovzdať do konca tohto roka. Hovorí o tom zmluva o budúcej kúpnej zmluve, ktorú podpísal s investorom ešte bratislavský exprimátor Andrej Ďurkovský. Za to mu potom Bratislava dá do vlastníctva vyše 22 tisíc štvorcových metrov pozemkov a investor si v lokalite postaví nákupné centrum, ktoré prestavbu stanice zaplatí. Vyvolané investície sú druhá časť kúpnej ceny pozemkov, prvú, 365 tisíc eur, už firma mestu poslala na účet.

Čítajte aj: Koniec vláčenia kufrov po schodoch? Mesto vymieňa eskalátory na Hlavnej stanici

Hlavná stanica
20
Galéria
Foto: Nina Táborská / Zdroj: Dnes24.sk
Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM