Rôzne

AKO VYZERÁ DEŇ bratislavského smetiara: Denne vyprázdnia 300 kontajnerov

Chceli by ste vedieť o práci bratislavských smetiarov viac? Prezradíme vám, kedy musia ráno vstávať a čo považujú na svojej práci za najťažšie.

Ilustračný obrázok k článku AKO VYZERÁ DEŇ bratislavského smetiara: Denne vyprázdnia 300 kontajnerov
5
Galéria
Zdroj: Martin Šopinec

Povolanie smetiara v Bratislave je dosť nevďačná úloha. Mnohí na nich nadávajú a pri tom nevedia, aké množstvo práce dennodenne vykonávajú. Redakcia Bratislava24.sk sa preto na ich prácu pozrela bližšie.

Skorý budíček

Smetiari musia do práce vstávať naozaj skoro ráno. Do svojich rajónov odchádzajú osádky zberných vozidiel okolo 5:45 hod. Každá osádka je zložená z vodiča a dvoch závozníkov. „Všetci prichádzajú do práce zhruba v čase medzi 4:45 a 5:30 hod. Vodiči aj závozníci pracujú šesť dní v týždni. Voľno majú len v nedeľu. Pracujú aj počas sviatkov, s výnimkou Nového roka a Veľkonočného pondelka,“ prezradila nám hovorkyňa spoločnosti Odvoz a likvidácia odpadu (OLO) a. s. Beáta Humeniková.

Každá osádka má pridelený svoj rajón, na ktorý pravidelne chodí. Jedna osádka vyprázdni vo svojom rajóne každý deň v priemere 300 kontajnerov. Vo všeobecnosti platí, že v lete majú práce menej, keďže je veľa ľudí na dovolenkách. „Naopak, najviac práce je v zime a pred sviatkami. Ak by sme hovorili o dňoch, tak najviac práce je v pondelok a v piatok, kedy odvezú aj okolo 350 kontajnerov,“ hovorí Humeniková.

Smetiarske auto musí byť čisté

Pracovnou náplňou smetiarov je predovšetkým vyprázdňovanie kontajnerov či už na zmesový komunálny odpad alebo triedený. Okrem toho má každý vodič pridelené svoje zberné vozidlo, o ktoré sa musí starať. Znamená to, že ho musí každý deň udržiavať čisté nielen zvonka, ale aj zvnútra a musí dbať na to, aby bolo v poriadku aj po technickej stránke.

Jednotlivé osádky sa vracajú z rajónov okolo 13:30 až 14:00 hod., niekedy je to však aj neskôr. Závisí to hlavne od dopravy, či sú zápchy alebo nie. Stáva sa aj to, že sa smetiarom pokazí auto, prípadne dostanú defekt. „V tom prípade musia ísť do servisu dať auto opraviť alebo ho vymeniť za náhradné a vrátiť sa späť na rajón, čo opäť zaberie viac času,“ vysvetľuje hovorkyňa OLO.

Zdroj: Martin Šopinec

Náročná práca

Dlhoročných bratislavských smetiarov sme sa spýtali, čo považujú na svojej práci za najťažšie. „Hlavne to, že musíme pracovať za každého počasia. Musíme ísť von vždy, je jedno, či prší, sneží, mrzne alebo sú horúčavy. Je to dosť náročné nielen fyzicky, ale aj psychicky, najmä v zime,“ povedal Ľudovít, ktorý pracuje 17 rokov ako závozník.

„Najťažšie je to, že naozaj okolo tých 300 kontajnerov musíme potiahnuť a naložiť. Každý kontajner je ťažký. Keď je sucho, ešte dobre, problém nastáva, keď je sneh alebo ľad,“ doplnil kolega Alexander, ktorý už 31 rokov pracuje na pozícii vodiča.

Rady pre nových smetiarov

Za tie roky sa však už naučili, ako si svoju prácu uľahčiť. „Každého mladého kolegu učím, aby neurobil krok navyše bez toho, aby urobil niečo medzitým,“ hovorí Ľudovít a svoj recept pridáva aj Alexander. „Táto práca je hlavne o technike. Ten, kto nemá techniku, sa naozaj veľmi narobí. Noví zamestnanci majú po týždni takú svalovicu, že sa ledva pohnú. Musia vedieť chytiť kontajner a vedieť, ako ho potiahnuť.“

Smetiari majú aj svoje obľúbené rajóny, ale aj také, kam chodia neradi. Najľahšie sú podľa nich sídliská ako Petržalka alebo Vrakuňa, kde je na jednom mieste viac kontajnerov, a nemusia tak často zastavovať. Naopak, nikto nechodí rád do Starého Mesta. Ako hovoria, je tam najhoršia doprava, najväčšie zápchy a najužšie ulice.

Bratislavskí smetiari
5
Galéria
Zdroj: Martin Šopinec
Zdroj: bratislava.dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM