Nina Táborská Samospráva

Ako je to so zimnou údržbou v Bratislave? Päť návrhov, ktoré by ju mali zlepšiť

Každoročne sú Bratislavčania svedkami toho, že keď nasneží, doprava v hlavnom meste kolabuje. Jedna strana viní druhú. Kto je vlastne za nepriaznivý stav na cestách počas zimy zodpovedný?

Ilustračný obrázok k článku Ako je to so zimnou údržbou v Bratislave? Päť návrhov, ktoré by ju mali zlepšiť
Zdroj: TASR

Súkromná firma A.R.K. technické služby zabezpečuje pre magistrát zimnú údržbu. Zmluva bola podpísaná ešte počas šéfovania Andreja Ďurkovského. Na osem rokov. Mesačne za ňu mesto platí takmer milión eur a mnohí sa sťažujú, že za toľké peniaze máme len neodhrnuté cesty a dopravný kolaps. Mesto prenecháva zodpovednosť firme, ktorá sa o údržbu ciest v Bratislave stará, tá ale na druhej strane tvrdí, že koná na základe pokynov dispečingu magistrátu.

Udržiavané komunikácie v hlavnom meste majú najvyššiu intenzitu dopravy na celom Slovensku. Bratislava je jediné mesto, ktoré zodpovedá za údržbu cesty I.triedy (napr. Einsteinova, Gagarinova, Rožňavská).

Prečítajte si tiež: ROZHOVOR: Za 900-tisíc mesačne máme neupravené cesty. V čom sú najväčšie nevýhody zmluvy zimnej údržby?

Komunikácie, za údržbu ktorých zodpovedá mesto Bratislava, respektíve A.R.K. technické služby, sú z hľadiska údržby a najmä zimnej údržby najkomplikovanejšie v porovnaní s celým Slovenskom. Situácia na cestách počas zimy je ale v hlavnom meste stále horšia.

Zimná pohotovosť akou disponuje Bratislava:

  • 89 ručných pracovníkov
  • 55 kusovtechniky
  • 11 sypačov s pluhom do 4 ton
  • 43 sypačov s pluhom nad 4 ton
  • 1 snehová fréza
  • 2000 ton soli na posyp
  • soľ v 25 kilových baleniach pre občanov

Zimná pohotovosť je štandardnou súčasťou zimnej údržby v každom meste, kde prichádza do úvahy sneženie. V Bratislave ju stanovuje Magistrát na základe technického predpisu. Túto sezónu bola stanovená od 10.decembra 2014 do 14.marca 2015. Magistrát ju podľa počasia môže predĺžiť, čo sa tento rok zatiaľ nestalo.

Vypovedať zmluvu nie je jednoduché

Niektorí poslanci firme vyčítajú, že mesto vypláca zamestnancov A.R.K. aj vtedy, keď nič nerobia. Na rokovaní zastupiteľstva si preto vyžiadali informáciu o zmluvnom vzťahu a obstarávaní.

O problémoch, ktoré sa týkajú zimnej údržby, spoločnosť A.R.K. technické služby rokuje s primátorom už niekoľko mesiacov. Ivo Nesrovnal priznáva, že súčasný systém zimnej údržby potrebuje sfunkčniť. Dokonca sa o cesty možno Bratislava bude v budúcnosti starať sama. Finančné oddelenie mesta totiž v súčasnosti počíta náklady, koľko by magistrát stálo zriadenie komunálneho podniku alebo obchodnej spoločnosti.

Prečítajte si tiež: Dodávateľom zimnej údržby ciest možno odzvoní: Bratislava počíta, koľko by ju stál vlastný podnik

Problémom ale je, že ak by aj mesto našlo spôsob ako vypovedať zmluvu s A.R.K. technické služby, stále bude firme dlžiť 1,8 milióna eur za minuloročnú údržbu. Pričom tieto faktúry už sú po dobe splatnosti. Na otázku, ako by konateľ A.R.K. technické služby Jan Ludvík konal v prípade, že by mesto chcelo zmluvu rozviazať, reagovať nechcel. Povedal však, že by sa v prvom rade dohodol s právnikom a potom by reagoval.

Na dnešnej tlačovej konferencii firma A.R.K. technické služby predložila niekoľko návrhov, ktoré by v budúcnosti a v prípade, že nedôjde k vypovedaniu zmluvy s mestom, mohli obe strany pristúpiť. Niektoré z nich vzišli aj z tohtotýždňového stretnutia predstaviteľov firmy a poslancov (Jenčík, Uhler, Bajan, Kríž, Dostál).

Tieto návrhy by mohli zlepšiť zimnú údržbu v Bratislave:

  1. Pred tým, než začne snežiť, byť pripravený na stanoviskách po celom meste ešte pred rannou dopravnou špičkou.
  2. Nečakať na zmluvou viazaný pokyn magistrátneho dispečingu až keď začne snežiť, ale predvídať situáciu a vyraziť skôr, než sú cesty neprejazdné.
  3. Stroje by mohli odhŕňať pri prejazde aj úseky ciest, ktoré nepatria pod správu firmy. Občana nezaujíma, kto komunikáciu vlastní, ale či je zjazdná.
  4. Magistrát po návšteve primátora na dispečingu firmy zaviedol do praxe preventívny posyp a prednostné odhŕňanie strategických komunikácií (napríklad prístup do nemocníc), čo sa ukázalo ako veľmi účinné opatrenia pri snehovej kalamite 9. februára.
  5. Vďaka namontovaniu GPS snímačov vie magistrátny dispečing monitorovať pohyb techniky. V ďalšej sezóne budú môcť pohyb odhŕňačov na základe rozhodnutia Magistrátu sledovať aj obyvatelia na webe.

Podľa konzorcia firmy by vzájomná a včasná komunikácia medzi magistrátnym dispečingom, dispečingom A.R.K. technické služby, políciou a Dopravným podnikom Bratislava mohla zabrániť kolapsu dopravy efektívnymi opatreniami. Napríklad zákaz prejazdu kamiónov cez mesto alebo nahradenie kĺbových autobusov krátkymi autobusmi na trasy v kopcoch.

„Je nevyhnutné, aby naša technika vyrážala do terénu nie len podľa rozhodnutia dispečera, ktorý nemusí mať všetky relevantné informácie, ale najmä podľa predpovedí počasia a údajov z terénu, tak, ako je tomu vo väčšine veľkých miest,“ uviedol konateľ A.R.K. technické služby Jan Ludvík.

„Keď sme sa s pánom primátorom naposledy dohodli, že nás magistrálny dispečing pošle na cesty dostatočne včas a ešte v predstihu sa urobí posyp, výsledkom bolo, že 9. februára 2015 kedy v Bratislave naposledy snežilo, nebol žiadny dopravný kolaps,“ uzavrel Ludvík.

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM