Alexandra Húsková Rôzne

Aká je skutočná Obchodná? OZ Obchodná ulica a okolie sa bude snažiť o vytvorenie novej obchodnej štvrte

Občianske združenie Obchodná ulica a okolie prináša novinku do života v meste a tou je nový model rozvoja obchodnej štvrte, adaptovaný práve na Obchodnú ulicu. Snahou je prepojiť aktivity verejného, súkromného a neziskového sektora s cieľom zmeny a zlepšenia.

Ilustračný obrázok k článku Aká je skutočná Obchodná? OZ Obchodná ulica a okolie sa bude snažiť o vytvorenie novej obchodnej štvrte
Zdroj: Dnes24.sk

„Úžitok zo zmien budú mať nielen lokálni obyvatelia, ľudia pracujúci a podnikajúci v tejto štvrti, ale aj široká miestna verejnosť a návštevníci,“ hovorí Davy Čajko, riaditeľ OZ Obchodná ulica a okolie.

OZ sa snaží o dlhodobú, koncepčnú premenu Obchodnej ulice a jej okolia, na základe spolupráce miestnej obchodnej komunity, rezidentov, samosprávy a ďalších partnerov. OZ-tko má aj podporu primátora Iva Nesrovnala, ktorý vyjadril vôľu spolupracovať na koncepčných riešeniach pre zlepšenie stavu ulice, prednostne v otázke vizuálneho smogu a čistoty ulice.

Na podujatí s názvom “Aká je skutočná Obchodná?” predstavilo OZ Obchodná ulica a okolie výsledky svojej doterajšej práce, ale aj novú štúdiu, ktorú dalo združenie vypracovať.

Unikátna štúdia ponúka prekvapivý pohľad na hlavnú nákupnú ulicu Bratislavy

Významným krokom pre ďalšiu prácu na zlepšovaní stavu Obchodnej ulice a okolitej štvrte je investícia združenia do vzniku štúdie, ktorá mapovala socio-ekonomický profil a potenciály ulice. Štúdia z dielne spoločnosti Marko and Placemakers ukázala presný obraz a čísla o súčasnom stave štvrte.

Dáta, ktoré sa v októbri podarilo zozbierať od takmer 125 prevádzok, vyhodnotili a predstavili Igor Marko (Marko and Placemakers, Londýn) a Milota Sidorová (konzultantka mestských projektov, Praha).

Z výsledkov štúdie vyplýva, že 71 percent prevádzok vykazuje stabilné alebo rastúce tržby, takže podmienky na ulici sú relatívne dobré.

Ulica má tiež rozmanitý a zaujímavý obsah – od módy a gastronómie cez wellness, domáce potreby, lekárne, finančné služby, až po ubytovanie. Ponúka široké spektrum služieb drobných a nezávislých remeselníkov a obchodníkov, ktorí tvoria 48 percent prevádzok.

V ďalšom kroku obnovy ulice je podľa štúdie potrebné pristúpiť najskôr k združovaniu obchodnej komunity a vytvoreniu značky (brandingu) pre celú štvrť okolo Obchodnej.

Prečítajte si aj: Čo trápi Bratislavčanov? Neporiadok, nelegálna reklama a málo zelene

Obchodná ako nová značka

Kvalitný a kultúrny verejný priestor a úspešný lokálny obchod a služby sa prirodzene priťahujú a prinášajú prospech miestnym ľuďom. Preto chce združenie postupne meniť obraz Obchodnej ulice – ako fyzický, tak i mentálny, aby sa stala protopypom úspešnej a vitálnej ulice.

„Za krátku dobu sa nám podarilo urobiť prvé viditeľné zmeny vo verejnom priestore ulice, zorganizovať výstavu fotografií vo výkladoch prevádzok a nadviazať významné spolupráce,“ priblížil prácu OZ Davy Čajko. „Pomenovali sme problémy ulice a spolu s profesionálmi sme pripravili štúdiu. Vytvorili sme základ pre to, čo by sa mohlo diať ďalej,“ doplnil.

Tieto aktivity podporuje spolu 45 prevádzok, ktoré sa združujú na portáli ObchodnaUlica.sk, z toho 22 aktívne prispieva na činnosť združenia.

Prečítajte si aj: Príbeh Obchodnej počas tridsiatich rokov vám rozpovie unikátna výstava fotografií priamo vo výkladoch ulice

Viac ako 95 percent reklamy na Obchodnej je nelegálnej

Vedúci Mestského úradu ochrany pamiatok Ivo Štassel uviedol, že na Obchodnej je viac než 95 percent vonkajšej reklamy nelegálnej, a zo strany mesta má v najbližších mesiacoch prísť k jej postupnému odstraňovaniu.

OZ Obchodná ulica a okolie má snahu na vytvorení dialógu medzi obchodnou komunitou, majiteľmi budov, mestom a pamiatkármi. Okrem zlegalizovania reklamy by OZ chcelo otvoriť aj tému spoločnej novej značky ulice.

„Či sa Obchodná ulica vydá ďalej touto cestou, závisí od podpory ďalších obchodníkov a majiteľov budov, rovnako ako aktívnej spolupráce mesta,“ uviedol Davy Čajko.

Prečítajte si aj: Čistejšia Obchodná aj Poštová? Aktívne sa na tom pracuje

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM